جراحی بینی ترمیمی

رینوپلاستی مشکلترین جراحی پلاستیک می باشد. از آنجایی که ساختار بینی بسیار پیچیده و سه بعدی می باشد و نتیجه نهایی جراحی زیبایی بینی به جمع شدن و التیام اسکار بعد از جراحی بینی بستگی دارد به همین دلایل رینوپلاستی اولیه در برخی از بیماران به نتیجه ای کمتر از ایده آل می انجامد.
از طرف دیگر به علت افزایش آگاهی بیماران از طریق اینترنت، کار جراح زیبایی بینی در کسب رضایت بیماران بسیار مشکل شده است. عجیب نیست که هشت تا پانزده درصد بیماران رینوپلاستی اولیه نهایتاً تحت جراحی مجدد قرار می گیرد.
از آنجاییکه بعد از رینوپلاستی اولیه ساختار آناتومیک بینی به علت فیبروز به هم می خورد رینوپلاستی ثانویه یا جراحی بینی ترمیمی چالش بر انگیزتر است. در بسیاری از موارد جراح بینی مجبور است تکنیک را کلاً عوض کند و یک باز سازی کامل روی بینی انجام دهد. عکس برداری قبل و بعد از عمل بسیار الزامی است.

خطاهای ناشی از جراحی زیبایی بینی به چند گروه تقسیم می شوند:
یک گروه از کمی برداشت یا اصلاح ناکافی منشا می گیرد، مانند بیماران دچار نوک پیازی شکل یا دفرمیتی Poly Beak (عکس یک)
در گروهی از بیماران برداشت بیش از حد است مانند بیماران دچار فرورفتگی پره بینی (عکس دو و سه) بعضی اوقات ناقرینگی های خفیف یا عدم قرار گیری ساختار های موجود و گرافت ها در موقعیت صحیح ناشی از خطاهای تکنیکی کوچک است. هنگامی که بیش از حد برداشت در ساختمان بینی انجام شود و اگر پوست بیمار کیفیت مناسب نداشته باشد به علت جایگزینی محل با بافت نرم زیر جلدی و فیبروز چالشی برای جراح به وجود می آید.

جراحی بینی ترمیمی

دسته آخر مشکلات جراحی ناشی از قضاوت ناصحیح جراح است. در این موارد یک جراح بی تجربه از حالت محافظه کاری خارج می شود و به عنوان مثال برداشتن زیاد بافت نرم و زیر جلدی ناشی از خطای قضاوت جراح منجر به دفرمیتی های بعضاً غیر قابل ترمیم می شود

به طور کلی جراحی بینی ترمیمی (رینوپلاستی ثانویه) یکی از مشکلترین جراحیهای پلاستیک می باشد و بیمار نباید فکر کند جراحی ثانویه بینی آسانتر از اولیه است بلکه بسیار مشکلتر است و نیازمند یک بازسازی کامل می باشد.

شکستگیهای بینی

شایعترین شکستگیهای بدن شکستگی بینی است. شکستگیهای بینی در مردان شایعتر از زنان است (به علت فعالیتهای ورزشی و تصادفات و فعالیتهای شغلی). بعد از شکستگی بینی ورم و التهاب بینی و صورت امری شایع می باشد. بهترین روش تشخیص شکستگیهای بینی و صورت بر خلاف تصور عموم مردم، معاینه می باشد نه رادیوگرافی بینی.

از آنجا که بینی استخوان کوچکی دارد، رادیوگرافی کمک چندانی به تشخیص نمی کند. بعد از وقوع شکستگی جهت جا اندازی حدود 48 ساعت باید صبر کرد تا ورم و التهاب اولیه کم شود. در این مدت بهترین کار استفاده از کیسه یخ جهت کاهش تورم می باشد. شکستگی بینی در بالغین در روز هفتم تا دهم بعد از وقوع جوش می خورد و در کودکان در روز 5 تا 7 بعد از وقوع جوش می خورد. پس جا اندازی باید در این محدوده زمانی باشد، اگر بینی بعد از جا اندازی به فرم مطلوب درنیامد بایستی حدود 6 ماه بعد تحت جراحی زیبایی بینی قرار گیرد.

یکی از مهمترین علل جراحیهای زیبایی بینی و صورت شکستگیهای بد درمان شده یا درمان نشده است. در افرادی که شکستگی بینی با انحراف تیغه وسط (سپتوم) همراه است بهتر است همزمان با جا اندازی عمل سپتوپلاستی نیز شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

انحراف تیغه وسط بینی یا سپتوم

در بینی انسان تیغه ای در خط وسط وجود دارد که حفره راست و چپ آن را از هم جدا میکند، این تیغه اصطلاحاً سپتوم نامیده می شود. در هنگام رشد بینی علی الخصوص در دوران جنینی به علت فشار وارده برجنین در رحم سپتوم کج می شود و بعد از تولد به علت رشد نامتقارن کجی تشدید می شود همچنین ضربات وارده به بینی در دوران کودکی منجر به انحراف یا کجی سپتوم می شود.

انحراف تیغه وسط بینی (سپتوم)

در عمل سپتوپلاستی جراح با حفظ عملکرد صحیح بینی و جلوگیری از سوراخ شدن تیغه وسط اقدام به تصحیح این انحراف می کند. اکثر انسانها درجاتی از کجی سپتوم را دارند اما در مواردی این کجی منجر به اختلال واضح در تنفس بشود عمل سپتوپلاستی انجام می شود.

سپتوم نقش بسیار مهمی در صاف ایستادن بینی دارد، در اصطلاح می گویند بینی به همان سمت می رود که سپتوم می رود. در بینی کج یا همان deviated و یا بینی پیچ خورده یا twisted اصلاح سپتوم بهمراه عمل زیبایی بینی یک جزء مهم کار است. توصیه این است اگر کسی قصد اصلاح سپتوم دارد (عمل سپتوپلاستی) و همچنین می خواهد عمل زیبایی بینی (رینوپلاستی) را در آینده انجام دهد بهتر است این دو عمل را با هم در یک زمان انجام دهد که در حین عمل سپتوپلاستی از همان غضروف های بیمار جهت راینوپلاستی نیز استفاده شود. غضروفی که از سپتوم یا از عمل زیبایی به دست می آید قابل استفاده در عمل مجدد زیبایی است لذا این غضروفها در ظرف الکل در داخل یخچال بدون یخ زدن نگه داری می شود.

بعد از عمل بینی، مش ها در روز سوم تا پنجم توسط جراح خارج می شود تا زمانیکه تامپون در بینی است آنتی بیوتیک باید مصرف شود و بیمار تا ده روز بعد عمل از فین کردن خودداری نماید. (مراقبتهای بعد از عمل سپتوپلاستی)
در بیماران دچار آلرژی و حساسیت مشکل اصلی در مخاطات است نه در غضروف و استخوان بینی، لذا در این موارد سپتوپلاستی منجر به بدتر شدن التهاب می شود. توصیه می شود در این موارد درمان طبی پیگیری شود وتا حد امکان جراحی نشود.