رژیم غذایی بعد از عمل جراحی چیست؟

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی چیست؟

  • برای ۲۴ ساعت بعد از عمل جراحی، رژیم مایعات توصیه می‌شود. در روز دوم می‌توانید از غذاهای نرم که راحت جویده می‌شوند استفاده کنید.
  • برای چند هفته بعد، رژیم غذایی باید شامل غذاهای سالم و مغذی باشد که به روند بهبودی کمک می‌کند. این غذاها شامل سبزیجات سبز و میوه‌های خام می‌باشند.
  • سه هفته پس از عمل جراحی، به ویژه در دوره مصرف داروی مسکن، الکل مصرف نکنید. مصرف الکل می‌تواند منجر به خونریزی غیر ضروری شود.
  • پس از جراحی از سیگار کشیدن اجتناب کنید. نیکوتین درون دود سیگار مانع فرآیند بهبودی می‌شود. در نزدیکی افراد سیگاری قرار نگیرید. حتی استنشاق دود سیگار دیگران به اندازه سیگار کشیدن مضر است.

پوست همگام با افزایش سن خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد، شل می‌شود و انعطاف‌پذیری کمتری می‌یابد. این فرایند پیری در چین و چروک اطراف چشم، خطوط خنده و پوست اضافی پلک‌های بالایی نمود می‌یابد و چهره‌ای خسته را به نمایش می‌گذارد. خوشبختانه جراحی پلک بالا عملی بسیار کارآمد و با حداقل تهاجم است که به کمک آن می‌توان  جوانی و شادابی را به چهره برگرداند.

دوران بهبود و مراقبت پس از جراحی پلک

بیمار معمولاً پس از جراحی پلک جهت درمان افتادگی پلک احساس می‌کند پلک‌ها سفت شده‌اند و ممکن است احساس درد داشته باشد که البته به راحتی با مصرف مسکن‌ها تسکین می‌یابد. تا چند روز پس از جراحی درمان افتادگی پلک باید روی محل برش‌ها پماد مالیده شود تا نرم بماند.

قرار دادن کمپرس سرد بر روی چشم نیز ورم را کاهش می‌دهد. استفاده از قطره‌ چشم نیز مانع خشک شدن چشم می‌شود. بیماران در هفته نخست پس از عمل باید از انجام فعالیت‌هایی مانند مطالعه، تماشای برنامه‌های تلویزیون، استفاده از لنز و کار با رایانه که باعث خشک شدن چشم می‌شود، خودداری کنند.

ورم و کبودی را می‌توان با بالا نگه داشتن سر در چند روز پس از عمل به حداقل رساند. پزشک بخیه‌ها را 2 تا 7 روز پس از جراحی پلک می‌کشد. بیماران معمولاً ده روز پس از جراحی می‌توانند فعالیت‌های طبیعی خود را از سربگیرند. به بیماران توصیه می‌شود تا یکی دو هفته پس از جراحی برای محافظت از چشم‌ها در برابر تحریک ناشی از باد و نور خورشید عینک‌های تیره به چشم بزنند.

چشم‌های برخی بیماران در چند هفته نخست دوران بهبود به سرعت خسته می‌شود، به همین دلیل به بیماران پیشنهاد می‌شود هر از گاه استراحت و خواب کوتاه مدتی داشته باشند.انجام هر گونه فعالیت افزایش دهنده جریان خون در چشم‌ها طی 3 تا 4 هفته نخست پس از جراحی ممنوع است.


دکتر بهنام خرمی

متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *