نحوه‌ی مراقبت از بینی بعد از عمل جراحی رینوپلاستی

در این مقاله برای شما نحوه‌ی مراقبت از بینی بعد از عمل جراحی رینوپلاستی را بیان می کنم. در پایان هم برای شما یک مطب با عنوان روش صحیح برای تمیز کردن بینی چگونه است ؟ هم آورده شده است که به اطلاعات شما کمک بالایی می کند.

وقتی که انجام روش صحیح رینوپلاستی را بر عهده‌ی پزشک جراح بینی‌تان می‌گذارید، مطمئن باشید که بهبودی بعد از عمل بینی‌تان کلاً بر عهده‌ی شما می‌باشد. در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم تا به شما اطمینان دهد که دوره‌ی بهبودی‌تان را طبق برنامه پیش می‌برید

دردتان را با استفاده از سرما کاهش دهید

دو روز اول بعد از جراحی بینی، بیشترین ورم و کبودی را خواهید داشت. برای مقابله با هر گونه درد و ناراحتی،از کمپرس سرد یا کیسه‌ی یخ بر روی گونه‌هایتان استفاده کنید، این کار به کاهش ورم کمک خواهد کرد. از قرار دادن کمپرس سرد روی خود بینی خودداری کنید زیرا ممکن است به آن آسیب وارد کند.

آناناس بخورید

این کار  ممکن است کمی غیرعادی باشد ،اما خوردن مقدار کافی آناناس(لینک به مقاله تغذیه بعد از عمل)قطعاً نکته‌ای مؤثر و  کمک کننده است. آناناس حاوی ماده‌ای شیمیایی بنام برملاینbromelain  است که به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. بهترین راه برای جذب برملاین، گرفتن آب مغز آناناس و خوردن آن است.

به هر صورتی که شده از عطسه کردن خودداری کنید

بدیهی است که عطسه کردن یا  دمیدن در بینی(فین کردن) در طی دوره بهبودی بعد از رینوپلاستی می‌تواند منجر به خونریزی در حفره‌های بینی شود. یک روش که می‌تواند به شما کمک کند تا از عطسه کردن جلوگیری کنید این است که  فاصله‌ی بین ابروهایتان را فشار دهید.این کار جلوی عطسه‌تان را می‌گیرد و شما از هر گونه درد ناشی از عطسه رها می‌سازد.

یک مرخصی کوتاه از کارتان بگیرید

گرفتن یک هفته مرخصی از کار یا از انجام فعالیت‌های سنگین بعد از عمل جراحی رینوپلاستی به شدن توصیه می‌شود. وقتی به خودتان فرصت دهید و تا حد امکان استراحت کافی داشته باشید، بهبودی‌تان سریع‌تر خواهد بود و مهم‌تر از همه اینکه بی‌خطرتر سپری خواهد شد.

از قرار گرفتن بیش‌ازحد در نور آفتاب خودداری کنید

نور خورشید می‌تواند باعث قرمزی و خارش پوست صورت در طی دوره‌ی بهبودی گردد، بنابراین بهترین کار این است که در جند روز اول بعد از جراحی بینی، از قرا گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

نحوه‌ی مراقبت از بینی بعد از عمل جراحی رینوپلاستی را برای شما بیان کردم در ادامه با ما همراه باشید.

بعد از عمل جراحی بینی، روش صحیح برای تمیز کردن بینی چگونه است ؟


در اکثر موارد، بدن به طور طبیعی می‌تواند بدون نیاز به هیچ کمکی، آلودگی‌ها را از خود خارج کرده  پاک می‌کند. اگرچه،فرایند بهبودی را می‌توان با مداخله‌ای ملایم سرعت بخشید. بعد از عمل جراحی رینوپلاستی، دستورالعمل‌های لازمی برای مراقبت در اختیار شما قرار خواهد گرفت که بتوانید بینی‌تان را بدون ایجاد هیچ آسیبی به بافت‌های در حال بهبودی تمیز کنید. جراح پلاستیک به شما مواد و وسایلی را از جمله موارد زیر در اختیار شما قرار خواهد داد که به عنوان بخشی از دستورالعمل‌های پاکیزگی در روزهای اولیه‌ی بعد از عمل رینوپلاستی محسوب می‌شود:

پلی‌اسپورین

از روغن پلی اسپورین (Polysporin) معمولاً برای نرم کردن هرگونه لخته‌ی خون یا خون خشک شده‌ای و همچنین برای جلوگیری از عفونت استفاده می‌شود. تمیز می‌کنید برای پخش کردن یکنواخت روغن پلی اسپورین در داخل سوراخ‌های بینی می‌توانید از گوش پاک‌کن استفاده کنید و در هر بار بینی‌تان را با پروکسید هیدروژن ، دو بار در روز، صبح و شب تمیز کنید.

تمیز کردن بینی با گوش پاک‌کن و پروکسید هیدروژن

از پروکسید هیدروژن معمولاً برای استعمال ماده ضد عفونی کننده‌ای جهت تمیز کردن بافت‌های بدن استفاده می‌شود و می‌توان آن را از روز بعد از عمل رینوپلاستی استفاده کرد. این ماده می‌تواند بیشتر ارگانیسم‌ها و مولکول‌های پاتوژنیک (بیماری زا) شایع را تخریب کند. این ماده را می‌توان از داروخانه‌ها تحت عنوان دی اکسید دی هیدروژن یا محلول پروکسید با غلظت حدود 3 درصد خریداری کرد. یک گوش پاک‌کن تمیز را به پروکسید هیدروژن مرطوب کرده و به آرامی وارد سوراخ بینی کنید و هر گونه خون و مخاط خشک شده‌ای را خارج کنید. اگرچه، اگر پاسمان  یا بسته‌ی گاز در بینی‌تان قرار دارد، از قرار دادن گوش پاک‌کن در آن خودداری کنید زیرا ممکن است با جابه جا کردن پاسمان در حفره‌های بینی، فرم بینی‌تان را تغییر دهد. هنگام تمیز کردن بینی به او روش، برای وارد کردن گوش پاک‌کن و نیز برای جلوگیری از بدم فرم شدن بینی ، حتماً از آینه استفاده کنید.

بینی‌تان را با محلول سالین معمولی بشویید

روز بعد از عمل رینوپلاستی‌تان می‌توان از روش شستشوی بینی با محلول آب‌نمک (سالین) استفاده کرد. استفاده از اسپری سالین بینی به شستشوی مجرای بینی، مرطوب کردن بینی و همچنین کمک به رفع گرفتگی آن کمک می‌کند.

خارج کردن لخته‌های خون

فوراً بعد از عمل جراحی رینوپلاستی، ممکن است به خاطر لخته‌های خون یا خشک شدن مخاطی که منجر به انسداد مجرای هوای بینی می وند، احساس گرفتگی در بینی داشته باشید.  این انسداد منجر به مشکل در نفس کشیدن از راه بینی می‌شود و فرد ناچار می‌شود که از راه دهان تنفس کند. باید از خارج کردن لخته خون با دمیدن در بینی یا خارج کردن آن یا وارد کردن انگشت یا گوش پاک‌کن خودداری کنید. در عوض، توصیه می‌شود که از محلول سالین برای شل شدن و خارج کردن آن استفاده کنید، این کار همچنین باعث می‌شود که غشای داخلی بینی مرطوب بماند.

یک هفته تا 10 روز بعد از عمل رینوپلاستی، اسپلینت یا گچ بینی و بیشتر بخیه‌های بینی‌تان برداشته می‌شود و شستن کل صورت از جمله بینی (خیلی ملایم) برای شما راحت‌تر خواهد شد.

آقای دکتر بهنام خرمی از بهترین پزشکان جراحی بینی اصفهان می باشد. برای آشنایی بیشتر شما با آقای دکتر و جواب این سوال که چرا باید آقای دکتر بهنام خرمی رو برای جراحی بینی خود انتخاب کنیم یک مقاله با عنوان جراح بینی اصفهان برای شما نوشته شده که تمام سوالات و ابهامات شما رو را برای انتخاب جراح بینی اصفهان برطرف می کند.

مطالعه مقاله جراح بینی اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *