شکستگی بینی و علائم آن

شکستگی بینی و علائم آن

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، علاوه بر انحراف بینی، یکی از آسیب‌هایی که بینی را تهدید می‌کند، شکستگی است (به‌هرگونه ترک یا شکستگی در قسمت استخوانی بینی، شکستگی گفته می‌شود.) که معمولا عامل آن خارجی است. به‌عبارتی شکستگی استخوان بینی به‌دلیل واردشدن ضربه بر اثر تصادف، افتادن یا آسیب در حین ورزش ایجاد می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا همراه با جراح بینی اصفهان به مطالعه بیشتر راجب به شکستگی بینی و علائم آن صحبت  کنیم، تنها درمان قطعی برای شکستگی بینی، جراحی است. با جراحی، بینی فرد که از حالت اولیه خارج و دچار انحراف شده، اصلاح می‌شود.

تشخیص شکستگی بینی:

در برخی موارد افراد به‌دلیل ضربه‌ای که در گذشته به بینی آن‌ها وارد شده، تصور می‌کنند بینی آن‌ها شکسته است، در حالیکه بینی شکسته دارای علائمی است. توصیه می‌شود، ابتدا با مراجعه به یک متخصص گوش، حلق و بینی و معاینه فیزیکی توسط پزشک از شکستگی بینی خود اطمینان پیدا کنید. در نظر داشته باشید عکسبرداری و رادیولوژی بینی در مراحل بعدی تشخیص انجام می‌شود.

نکته:

بعد از شکستگی بینی، تورم زیادی در این ناحیه ایجاد می‌شود که تشخیص شکستگی را حداقل تا ۲ تا ۴ روز دشوار می‌کند. این تشخیص بعد از کاهش تورم توسط پزشک امکان‌پذیر است.

شکستگی بینی و علائم آن | جراح بینی اصفهانشکستگی بینی و علائم آن | جراح بینی اصفهان

| جهت بازدید اینستاگرام دکتر بهنام خرمی اینجا کلیک کنید |

علائم شکستگی بینی:

تغییر شکل و کج‌شدن بینی
تورم صورت
احساس درد به‌ویژه هنگام لمس کردن بینی
کبودی زیرچشم و اطراف بینی
خون دماغ‌شدن
مشکلات تنفسی
احساس کیپ‌شدن یکی از سوراخ‌های بینی یا هر دو آنها
خارج شدن ترشحات از بینی
تاری دید
کم شدن هوشیاری

عمل زیبایی بینی شکسته(رینوپلاستی)

این عمل توسط جراح زیبایی انجام می‌شود. در این عمل، استخوان‌ها و غضروف بینی اصلاح شده یا برداشته می‌شوند و گاهی برای بازسازی ساختمان بینی، بافت‌هایی اضافه می‌شود، اما پوست بینی بدون تغییر باقی می‌ماند. اگرچه زمانی که ساختار استخوان زیر پوست اصلاح شد، پوست هم مطابق با فرم جدید بینی حالت می‌گیرد که همین موضوع باعث بهبود نتیجه نهایی می‌شود.

سپتوپلاستی

در اغلب شکستگی‌های بینی، تیغه بینی دچار انحراف و باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود، زیرا در این حالت یک یا هر دو حفره بینی مسدود می‌شوند. در سپتوپلاستی، جراح با اصلاح انحراف تیغه بینی تعادل و توازن را بین دو حفره بینی برقرار می‌کند. زیرا در این حالت یک یا هر دو حفره بینی مسدود می‌شوند.

نکته:

جا افتادن استخوان بینی در کودکان به مدت یک هفته و در بزرگسالان حدود دو هفته است و اگر زمان بیشتری بگذرد استخوان یا غضروف بینی به همان شکل دفرم جوش می‌خورد و اشکال زیبایی یا تنفسی، دائمی می‌شود.

بیماران باید بدانند که وقتی بعد از چند ماه از شکستگی بینی به پزشک مراجعه می‌کنند، جا انداختن استخوان شکسته امکان‌پذیر نیست و تنها راه درمان جراحی است. به‌عبارتی وقتی شکستگی بینی قدیمی می‌شود، اصلاح آن جنبه درمانی ندارد و با عمل زیبایی بینی قابل‌درمان است.

انواع شکستگی بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *