ترس از عمل جراحی بینی چیست؟

ترس از عمل جراحی بینی

ترس و نگراني از اتاق عمل و جراحي کاملا طبيعي است. و با وجود پيشرفت‌هاي فوق العاده در بيهوشي، جراحي و مراقبت‌هاي آن، ترس و نگراني از آنها همچنان پايدار مانده است ولي شدت آن در افراد مختلف متفاوت است. همچنین ترس از درد و عوارض پس از عمل بزرگترین مانعی است که بسیاری را از انجام عمل منصرف می‌کند. اما واقعیت این است. که اکثر بیماران پس از عمل از میزان بالای راحتی خود در دوران بهبود شگفت‌زده می‌شوند و تجربه‌ای خوشایندتر از حد انتظار خود را پشت سر می‌گذارند. در ادامه انواع ترس از عمل جراحی بینی را مورد بررسی قرار میدهیم :

ترس از درد عمل بینی

همه ی آنهایی که بینی خود را عمل کرده اند. روزهایی را گذراندند که از عمل بینی ، خونریزی ، تامپون بینی و بیهوشی میترسیده اند. و حالا همه ی آنهایی که میخواهند بینی خود را عمل کنند. با این ترس ها مواجه میشوند.اگر واقعبینانه به عمل بینی نگاه کنیم مثل تمامی عمل های جراحی ممکن است. خونریزی ، درد و یا حتی عوارض هم به همراه داشته باشد. اما باید به این نکته توجه کنید که نکات ظریف و مهمی در مورد نحوه ی انتخاب پزشک و جراحی وجوددارد. که بسیار به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با امنیت خاطر این دوران را سپری کنید. و در نهایت به آن نتیجه و شکل مطلوبی که انتظار دارید دست پیدا کنید.

درد تمام بیماران با هم یکسان نیست و شدت درد به جراحی بستگی دارد. زمان ازسرگیری مجدد فعالیت‌ها به تحمل درد بیمار بستگی دارد و برخی بیماران بسیار زودتر از بقیه فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند.عمل جراحی پلاستیک نیز مانند هر عمل دیگری دوران نقاهت خاص خود را دارد، اما کوتاه‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و شاید از آن می‌ترسید. برای مثال بسیاری از بیماران ظرف کمتر از دو هفته می‌توانند به سر کار برگردند. اما جای نگرانی نیست زیرا پس از انجام هر عمل جراحی، مقداری ناراحتی وجود دارد و برای تمامی افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، داروهای مسکن درد تجویز خواهند شد. با این حال در مقایسه با بسیاری از عمل های جراحی، عمل جراحی بینی حداقل میزان درد ممکن را دارد.

ترس از عمل جراحی بینی چیست؟ | جراح بینی اصفهان
ترس از بیهوشی جراحی بینی

اگر از بی هوشی می ترسید دقت داشته باشید که بی هوشی در اتاق عمل بسیار راحت و کم تر از چند دقیقه صورت می گیرد ، اکثر افرادی که عمل جراحی را انجام داده اند می گویند که چیزی از جراحی بینی به خاطر ندارند. بعید است بیماری پیش از جراحی درباره بیهوشی نگران نباشد، اما خوشبختانه احتمال بروز عوارض برای بیمارانی که ار سلامت عمومی مناسبی برخوردار هستند، کمتر از گذشته است. به علاوه داروهای موثری وجود دارد که حالت تهوع و استفراغ پس از عمل را کاهش می‌دهد. با این حا لازم است تا پیش از عمل با متخصص بیهوشی مشورت کنید و ایشان را از سابقه پزشکی خود آگاه کنید.

احتمال مرگ در بیهوشی

یکی دیگر از نگرانی های افراد در زمان مراجعه احتمال مرگ در بی هوشی می باشد. این احتمال اصلا وجود نخواهد داشت ، با توجه به پیشرفت چشمگیر علم پزشکی و تبحر متخصصان بی هوشی می توان گفت که این احتمال نزدیک به صفر است. همانطور که می دانید تمامی آزمایشات لازم قبل از جراحی بینی و حین جراحی بینی به همین منظور است. تا با بررسی دقیق موارد مهم ،امکان یا عدم امکان بی هوشی در فرد مشخص شود. مطمئن باشید که اگر بی هوشی کوچکترین آسیب و خللی در روند جراحی ایجاد نماید. و یا مخاطره ای برای فرد در پی داشته باشد ، جراح این نکته را متذکر شده و مانع جراحی بینی خواهد شد .

ترس از ناموفق بودن عمل

انتخاب جراح زیبایی مجرب و متخصص در زمینه جراحی زیبایی بینی احتمال بروز عوارض را به حداقل می‌رساند. بااین حال درصدی از عمل‌های انجام شده توسط ماهرترین جراحان نیز نیاز به ترمیم دارد. عوارض به ندرت در اثر مشکلات غیرقابل انتظار در دوران بهبود بروز می‌یابد. یا این که بیمار از نتیجه به دست آمده رضایت ندارد. انجام جراحی ترمیمی ثانویه در این شرایط ضرورت می‌یابد.

رهایی از اضطراب قبل از جراحی

اگر ترس تان از جراحی به حدی رسیده که آرامش تان را برهم زده و مانع تفکرات مثبت تان شده است. وقت آن رسیده که به دنبال روش هایی برای مقابله با آن باشید.
روش های آرام بخشی مانند طب سوزنی، ماساژ، یوگا، هیپنوتیزم و مدیتیشن تا حدودی در درمان برخی از انواع ترس و اضطراب موثر است. مطالعات نشان می دهد که انجام فعالیت هایی مثل گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش، خواندن یک کتاب، حمام کردن یا حتی ورزش به کاهش اضطراب جراحی کمک می کند. همچنین می توانید مقالات و مطالبی درباره احساسات و ترس هایتان بخوانید تا کمک کند ریشه ناراحتی تان را پیدا کنید.

می توانید با بیماران دیگری که مثل شما ترس و اضطراب داشته اند صحبت کنید. یا با کسانی صحبت کنید که پس از هر یک از جراحی های رینوپلاستی، لیفت پلک، پروتز سینه ، پیکرتراشی و کاهش وزن احساس رضایت و امید به زندگی بیشتری پیدا کرده اند. مشاوره با یک درمانگر نیز یک روش بسیار موثر برای مقابله با هر گونه اضطراب یا ترس است. و می تواند پیشرفت بزرگی در روحیه تان ایجاد کند. مشاوره ، مخصوصا زمانیکه شما تجربه بدی از جراحی داشته اید. می تواند کمک کننده باشد. در نهایت به یاد داشته باشید که اضطراب احساسی گذرا است و این احساسات بد و ترسناک و واکنش های فیزیکی تان به ترس در نهایت تمام می شود. یاد بگیرید که چگونه گاهی اوقات با احساسات تان مقابله کنید.

یک برنامه جامع برای مدیریت اضطراب خود داشته باشید

اگر الان حال تان خوب نیست و مضطرب اید به خودتان زمان بدهید. و صبر کنید تا از نظر روحی آماده شوید. یک راه برای غلبه بر احساسات منفی تان فکر کردن به نتایج خوب بعد از عمل است. به اینکه چقدر نسبت به قبل تان جوان تر و شاداب تر خواهید شد، به اینکه چقدر بینی زیباتری خواهید داشت، چقدر اندام متناسب تری پیدا خواهید کرد.

همچنین برای کاهش ترس ها و نگرانی های خود می توانید. قبل از انجام عمل، با جراح خود یک قرار ملاقات ترتیب داده و با او گفتگو کنید. در صورتی که بیمار هر گونه ترس یا نگرانی از انجام عمل داشته باشد. بهتر است انجام جراحی به تعویق انداخته شود تا زمانی که فرد به خوبی از روش انجام عمل آگاه شده و ترس او از بین برود.

دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان|


مطالب پیشنهادی :

عمل جراحی پولیپ بینی

بیهوشی در عمل جراحی بینی

ترمیم جای زخم بعد از عمل بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *