با سردرد بعد از جراحی بینی چه باید کرد ؟

چه‌گونه می توان از بروز سردرد بعداز عمل جلوگیری کرد؟

به صورت کلی سردرد درهنگام بروز تورم و با افزایش فشار بر روی اعصاب ایجاد می‌شوند و در پاسخ این تغییر فشار، یک سیگنال درد به مغز ارسال گردیده و بیمار سردرد را تجربه می نماید. سردرد بعداز جراحی بینی و یا این که هر نوع جراحی دیگر زیاد مشاهده گردیده‌است، ولی علت آن چیست؟

همه با درد ضربان دار، دردناک و فشاری که مشخصه سردرد است آشنا هستند. انواع مختلفی از سردردها وجود دارد که شدت آنها از خفیف تا ناتوان کننده متغیر است. می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود.

به طور کلی، سردرد زمانی رخ می دهد که تورم یا افزایش فشار روی اعصاب خود را تجربه کنید. در پاسخ به این تغییر فشار، یک سیگنال درد به مغز فرستاده می شود و تجربه دردناکی را که به عنوان سردرد می شناسیم، آزاد می کند. معمولاً افراد پس از جراحی زیبایی بینی سردرد را تجربه می کنند. اگر سردرد بعد از عمل دارید، علل بالقوه و درمان های مختلفی وجود دارد که می توانید برای کمک به تسکین از آنها استفاده کنید.

افراد به دلایل مختلفی دچار سردرد می شوند، اما اگر بعد از یک جراحی بزرگ یا جزئی دچار سردرد می شوید، دلایل رایجی وجود دارد. شایع ترین علل سردرد بعد از جراحی بیهوشی و نوع جراحی است که انجام می شود.

بیهوشی

بیهوشی روشی برای کنترل درد با استفاده از داروهای بی حس کننده است. اکثر جراحی ها شامل یک یا ترکیبی از این اشکال بیهوشی است: بیهوشی عمومی باعث می شود بیماران هوشیاری خود را از دست بدهند و به طور موثر آنها را تا زمانی که از هیچ دردی غافل نشوند بخوابانند.

بی حسی موضعی شامل تزریق یک ماده بی حس کننده برای بی حس کردن قسمت بزرگی از بدن است. به عنوان مثال، اپیدورال یک بی حس کننده موضعی مخلوط با یک بی حس کننده است که به غشای نخاعی تزریق می شود تا نیمه پایینی بدن بی حس شود.

بی‌حسی موضعی مشابه بی‌حسی موضعی است، با این تفاوت که برای بی‌حس کردن ناحیه بسیار کوچک‌تری از بافت، معمولاً برای یک روش ساده استفاده می‌شود.

به طور کلی، افراد تمایل دارند میزان عود سردرد را پس از دریافت بی حسی نخاعی نسبت به بلوک اپیدورال یا نخاعی گزارش کنند. این سردردها به دلیل تغییرات فشار در ستون فقرات یا اگر غشای ستون فقرات به طور تصادفی سوراخ شود ایجاد می شود. سردرد بعد از بی حسی نخاعی معمولاً یک روز پس از جراحی ظاهر می شود و در عرض دو روز یا هفته خود به خود برطرف می شود.

افراد همچنین سردردها را پس از بیهوشی موضعی و عمومی گزارش می کنند. این نوع سردردها بعد از جراحی خیلی زودتر ظاهر می شوند و بسیار موقتی تر از سردردهای میگرنی هستند.

علاوه بر سردردهای ناشی از بیهوشی و نوع جراحی، برخی از عوامل دیگر نیز منجربه سردرد پس از عمل جراحی بینی می شوند مانند:

  • نوسانات فشار خون
  • استرس و اضطراب بیمار
  • کم خوابی و یا به هم ریختن خواب
  • درد های حاصل از جراحی
  • کمبود آهن
  • کمبود آب
  • سرگیجه های بعد
  • و.. عمل بینی

بیشتر بخوانید : روند بهبودی بعد از جراحی بینی

جراح بینی اصفهان | پیشگیری از سردرد

پیشگری از سردرد های بعد از رینوپلاستی

همانطور که گفته شد، سردرد یک اثر جانبی و اغلب طبیعی پس از هر نوع جراحی است، اما امروزه روش های فراوانی برای پیشگیری و درمان بعد از عمل بینی ، ارائه شده است.

  1. راه های درمانی برای برای تسکین و پیشگیری
  2. دارو های مسکن که پزشک توصیه می کند.
  3. مصرف مایعات به اندازه کافی
  4. استراحت و خواب کافی
  5. کمپرس سرد جهت کاهش التهاب و فشار
  6. کاهش استرس و نگرانی

 

تماس با دکتر بهنام خرمی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *