رفع قوز بینی با رینوپلاستی

عمل جراحی رفع قوز بینی

عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی، یکی از رایج ترین موارد عمل های جراحی زیبایی است که در بسیاری از مواقع به منظور اصلاح برآمدگی و رفع قوز بینی مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت بسیاری افراد به دنبال ظاهر صاف تر و مقعر تر بر روی پل بینی خود هستند و به همین دلیل عمل جراحی رینوپلاستی بر روی آنها انجام می شود.

اگر بینی شما دچار شکستگی خفیف شده اما از محل صحیح خود خارج نشده است، شما نیاز به هیچ درمانی به غیر از استراحت و مراقبت از ضربه خوردن بینی خود ندارید. اما اگر بینی شما دچار شکستگی جدی شده است و نیاز به جا انداختن دارد، شما انتخاب های متعدد برای حل مشکل خود دارید. شما می توانید بینی خود را در مطب دکتر درمان کنید. در این حالت دکتر جراح بینی معمولاً از مقداری مواد بی حسی استفاده کرده و استخوان بینی شما را در موقعیت صحیح آن جا می اندازد.

در ادامه دکتر با استفاده از قالب پلاستیکی، گچی، یا فلزی بینی شما را در محل صحیح آن ثابت می کند. این قالب ممکن است برای یک هفته بر روی بینی شما باقی بماند. در طول دو هفته اول پس از ایجاد آسیب، دکتر ممکن است به شما استفاده از این روش درمانی عمل شکستگی بینی یا روش های درمانی مشابه را با استفاده از بی هوشی موضعی در اطاق عمل توصیه کند.

جراح بینی اصفهان | جراحی زیبایی بینی عقابی

جراحی عمل قوز بینی

به هر حال، از بین بردن قوز بینی در حالت های شدید تر نیز می تواند در جراحی عمل قوز بینی انجام شود. در صورتی که یک جراح از این روش برای اصلاح برآمدگی یا قوز شدید تر بینی استفاده کند، یک سطح صاف بر روی پل بینی ایجاد می شود. در این حالت می توان با شکستن استخوان های بینی و تغییر شکل آن، ظاهر بینی را اصلاح کرده و مشکل بیمار را بر طرف نمود.

این فرآیند در اصطلاح استئوتومی نامیده می شود که با بریدن استخوان با یک ابزار خاص به نام استئوتوم یا تیغه بریدن استخوان انجام می شود که یک چاقوی بسیار کوچک و تیز است. هنگامی که استخوان ها بریده شد، می توان به سادگی وضعیت قرارگیری آنها در کنار یکدیگر را اصلاح کرد.

ورم، کبودی، و خون ریزی محدود، همگی در طول دوره ریکاوری پس از رفع قوز بینی قابل مشاهده است. ورم ایجاد شده در این حالت معمولاً برای چند هفته دوام و ماندگاری دارد. پس از چند روز، کبودی اطراف بینی و چشم ها به تدریج بر طرف شده و در این زمان می توان از کرم های مخصوص بطور موضعی برای پنهان کردن این علائم استفاده کرد. معمولاً پس از عمل قوز بینی از یک اسپلینت برای هفته اول پس از درمان استفاده می شود و به این ترتیب می توان بینی را با در وضعیت و ظاهر جدید آن ترمیم کرد.

شما می توانید نتایج حاصل از درمان قوز بینی را پس از دو هفته مشاهده نمایید، اما مهم است که به خاطر داشته باشید فرآیند بهبود به زمان نیاز دارد. ایجاد نتایج نهایی درمان قوز بینی به حدود یک سال گذشت زمان از عمل جراحی بینی نیاز دارد.

جراح فک اصفهان | تیپلاستی.

آیا قوز بینی شما به استخوان اضافی، غضروف اضافی یا هر دوی آنها ارتباط دارد؟

امروزه مشخص شده که همه موارد قوز بینی بطور مشابه تشکیل نمی شوند. در واقع پل بینی از استخوان در یک سوم بالا و غضروف در دو سوم پایین آن تشکیل شده است.
قوز بینی بعضی افراد فقط به بخش استخوانی پل بینی ارتباط دارد. به این ترتیب امکان برداشتن استخوان اضافی در طول عمل جراحی رینوپلاستی در این حالت وجود دارد.

سایر افراد ممکن است به خاطر غضروف اضافی دچار بینی قوز دار شده باشند. رفع این مشکل نیز با دستکاری غضروفی که باعث ایجاد برآمدگی در این ناحیه شده امکان پذیر است.
احتمالاً در اکثر موارد بینی قوز دار با هر دوی مشکلات استخوانی و غضروفی ارتباط دارد. در این حالت امکان استفاده از یک روش ترکیبی برای برداشتن استخوان و اصلاح وضعیت غضروف برای رفع مشکل قوز استخوان بینی وجود دارد.

چه مقدار کاهش قوز بینی برای بیمار لازم است؟

برای بیمار مهم است که ارتباط مناسب با جراح برای تعیین مقدار کاهش مورد نیاز در قوز بینی ایجاد شود. تصمیم گیری درباره این موضوع بستگی زیاد به اولویت های شخصی بیمار و اهداف زیبایی مورد نظر وی دارد. جراح می بایست امکان شبیه سازی مقدار کاهش ایجاد شده در قوز بینی را با استفاده از تجهیزات دیجیتالی داشته باشد. و به این ترتیب بتواند یک تصویر مناسب برای سطوح مختلف رفع قوز بینی برای اتخاذ تصمیم در اختیار بیمار قرار دهد.

بعضی بیماران ترجیح می دهند مقدار کمی از حجم پل بینی آنها پس از عمل جراحی قوز بینی باقی بماند. این شرایط می تواند به خاطر حفظ مقداری از ویژگی های قومی یا فامیلی بوده یا فقط به علایق شخصی بیمار ارتباط داشته باشد.

جراح بینی اصفهان | دلایل کیپ شدن بینی.

آیا پوست بینی پس از رفع قوز آن به نحو مناسب بر روی تیغه بینی قرار می گیرد؟

این مسئله بستگی به مقدار کاهش ایجاد شده در اندازه قوز بینی در طول عمل جراحی دارد. هر چند قوز بینی را می توان در سطوح مختلف کاهش داد. برای بیمارانی که پوست ضخیم دارند. احتمالاً کاهش اندازه بینی بطور کامل با توجه به خواست بیمار امکان پذیر نیست. این مسئله معمولاً به نگرانی درباره این موضوع که پوست احتمالاً نمی تواند به مقدار کافی جمع شده و اطراف بینی کوچک شده از نظر اندازه را فرا گیرد. مربوط است. این مشکل می تواند با ایجاد ظاهر نامطلوب در بینی و تشدید مشکلات آن همراه باشد.

آیا در این حالت نیازی به پیوند رادیکس وجود دارد؟

جراح می بایست وضعیت بینی شما را ارزیابی کرده و ایجاد مشکل قوز ساختگی در آن را بررسی نماید. این مشکل زمانی ایجاد می شود که بخش استخوانی بالای پل بینی (رادیکس) کمتر از حد لازم توسعه یافته و این شرایط باعث حجیم شدن بیش از حد بافت بینی در زیر ناحیه رادیکس شود.

جراح بینی اصفهان |استحمام بعد از رینوپلاستی .

آیا نیازی به استفاده از پیوندهای خاص به منظور جلوگیری از فرو ریختن یک سوم میانی بینی در این حالت وجود دارد؟

شما می توانید از جراح خود درباره استفاده از پیوندهای خاص در ناحیه میانی بینی پس از کاهش اندازه قوز بینی سوال نمایید. مهم است که بدانید استفاده از این پیوند ممکن است . حتی در صورت فقدان فضای کافی در قسمت یک سوم میانی بینی (دریچه داخلی بینی) یا فرو ریختن آن جهت ایجاد حمایت کافی از غضروف های طرفی بالایی پس از عمل جراحی کاهش اندازه قوز بینی لازم و ضروری باشد.

با جمع شدن پوست روی بینی و بافت نرم آن پس از کاهش قوز بینی احتمال ایجاد جای زخم بر روی بینی وجود دارد. در طول یک دوره چند ساله این شرایط می تواند باعث تنگ شدن بخش یک سوم میانی بینی یا فرو ریختن آن شود. این شرایط می تواند باعث ایجاد ظاهر نامطلوب برای بینی شده و عملکرد تنفسی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

 

مطالب پیشنهادی و خواندنی دکتر بهنام خرمی –  جراح فک اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *