تعداد دفعات تزریق کورتون برای کاهش ورم بینی

تزریق کورتون پس از جراحی زیبایی بینی چه فوایدی دارد؟

تزریق کورتون برای کاهش ورم بینی  | از منحصر به فردترین و پرطرفدارترین جراحی های پلاستیک، می توان به جراحی بینی اشاره کرد که در این جراحی، پوست بینی دارای کشیدگی شود، ساختار استخوان و غضروف بینی تغییر می‌کند و دوباره بازسازی می شود و مجددا پوست روی ساختار جدید قرار می‌گیرد.

طبیعی است که بعد از جراحی، بینی دچار کبودی شود اما این مشکل در بیماران دارای پوست نازک خیلی زود می‌تواند کاهش پیدا کند با این حال، این روند ممکن است در بیماران با پوست ضخیم طولانی‌تر شود. علاوه بر این تا 2 سال یا بیشتر طول می کشد تا پوست به حالت طبیعی برگردد و تورم بینی از بین برود. ورم بینی بیشتر در نواحی نوک بینی و بالای نوک بینی رخ می‌دهد. بیمارانی که در ناحیه بالای نوک بینی تورم دارند، واجدین شرایط خوبی برای تزریق کورتون پس از جراحی بینی هستند که اگر با ماساژ همراه باشد بیشتر به روند بهبود کمک می‌کند.

تعداد دفعات تزریق کورتون

بازه مشخصی برای تزریق تعداد دفعات نمی توان در نظر گرفت زیرا داروهای استروئیدی کاملا بستگی به شرایط فرد دارد و مهم تر از همه بستگی به وضعیت بیمار دارد . به عنوان مثال بعضی از افراد بعد از جراحی دوم بینی برای کاهش ورم حاصل از جراحی تعداد زیادی کورتون تزریق می کنند ولی در مقابل هستند افرادی که تنها یکبار تزریق را انجام می دهند.

علاوه بر موارد گفته شده بعضی از پزشکان فاصله ای بلند مدت و در مواردی کوتاه مدت را در نظر می گیرند و تزریق کورتون را در فواصل زمانی 4 الی 6 هفته انجام می دهند که در این زمان بینی حالت خود را به دست می آورد.

 جراح فک اصفهان | تعداد دفعات تزریق کورتون برای کاهش ورم بینی

افرادمناسب برای تزریق کورتون

برای همه افرادی که جراحی بینی انجام داده اند تزریق کورتون ، تجویز نمی شود. بیشتر برای افرادی توصیه شده که جراحی بینی گوشتی انجام داده اند. زیرا با توجه به تغییراتی که در بافت بینی فرد انجام شده، احتمال بروز تورم وجود دارد. در برخی از این افراد ممکن است این تورم تا 2 سال طول بکشد.

زمان مناسب برای تزریق کورتون

تزریق کورتون برای کاهش ورم بینی  | حدود 4 الی 6هفته بینی فرم اصلی خود را بعد از تزریق کورتون بازسازی می کند و نتیجه مطلوبی از آن می توان مشاهده نمود. همچنین باید این نکته را ذکر کرد که تزریق کورتون فقط با توجه به معاینه و تجویز نهایی جراح بینی تزریق می شود چرا که ممکن است در فرد مشکلات فراوانی را ایجاد کند.زمانی که فرد عمل زیبایی بینی انجام می دهد، حداقل 6 ماه با ورم بینی بعد از عمل مواجه است. این ورم در افرادی که بینی گوشتی داشته اند طولانی تر است. برخی از افرادی که صبوری و حوصله لازم را برای کسب نتیجه نهایی و کاهش ورم ندارند از پزشک درخواست دارند تا به تزریق سریع کورتون دست بزند . گاهی نیز این ورم بعد از یک سال قابل مشاهده است و بنا به تشخیص پزشک برای رفع ورم و التهاب از کورتون استفاده می شود.

در چه صورت بعد از عمل بینی باید تزریق کورتون انجام شود؟

در صورت وجود هر یک از موارد زیر، پزشک کورتون تجویز می کند:

  • زمانی که پوست نوک بینی ضخیم باشد؛
  • وقتی که عمل بینی از نوع عمل ترمیمی بینی باشد؛
  • کاهش ورم به شکل مناسبی پیش نرود و از میزان ورم بعد از مدت پیش بینی شده کم نشود.
  • تزریق درون بافتی کورتون

همانطور که در بالا بیان کردیم، کورتون ها داروهای ضد التهابی و ضد درد قوی هستند که در درمان یا کنترل علائم بسیاری از بیماری ها به صورت وضعی، خوراکی، تزریقی یا استنشاقی مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از موارد پرکاربرد کورتون های تزریقی استفاده از آن بصورت تزریق در بافت و قسمت دردناک است. این تزریق معمولا توسط پزشک متخصص انجام می شود. معمول ترین کورتون هایی که بصورت موضعی تزریق می شوند متیل پردنیزولون و تریامسینولون نام دارند.

.جراح بینی اصفهان | .تزریق کورتون به بینی

مراحل تزریق کورتون

  1. حالتی که بیمار در آن قرار می گیرد بسیار مهم است، اینکه متناسب با وضعیتی که پزشک درخواست کرده بنشیند تا تزریق صورت بگیرد.
  2. بافت و مفصلی که قصد داریم در آن کورتون تزریق شود قبل از انجام کار با مواد شوینده و محلول ها پاکسازی می شود.
  3. صبر و شکیبایی از الزامات شروع کار است. شل شدن عضلات مفصل، روند تزریق را راحت و آسان می‌کند.
  4. در ناحیه کوچکی از پوست نزدیک محل ژل تزریق اعمال می‌شود و یک تکنسین بیهوشی مبدل التراسوند روی پوست پوشیده شده از ژل فشار می دهد. فضای مفصلی برای مشاهده پزشک روی صفحه‌ای تصویری نمایش داده می‌شود.
  5. محل مورد نظر با داروی خاصی مورد بی حسی قرار می گیرد.
  6. مایعات زائد بافت و مفصل ، توسط پزشک با سرنگ خارج می شود.
  7. دوز کمی از کورتون را پزشک به محل مورد نظر تجویز می کند. کورتون ممکن است با داروی بی‌حسی مانند لیدوکائین یا بوپیواکائین مخلوط شود. بیمار ممکن است احساس خارش یا سوزش کند،سپس سوزن بیرون کشیده می‌شود.
  8. قبل از تزریق نواحی و قسمت های مورد نظر چک و بررسی می شوند.
  9. امکان دارد پزشک درخواست کند که بیمار محل تزریق را کمی تکان دهد (حالت چپ و راست) تا در تسریع روند تزریق کمک کند.

آمادگی جهت تزریق کورتون

اگر از رقیق کننده های خون استفاده می کنید چند روز قبل توصیه می شود برای جلوگیری از خونریزی احتمالی که هنگام تزریق به وجود می آید از استفاده آن خودداری کنید. با یک بی حس کننده ضعیف پزشک متخصص محل تزریق کورتون را بی حس می کند. در اکثر اوقات پزشک از دستگاه لیزر بنام فلوروسکوپی استفاده می کند تا بتواند مسیر پیشرفت سوزن در بدن بیمار را مشاهده کند، به این ترتیب سوزن دقیقا در نقطه صحیح وارد شده و دارو تزریق می شود.

 

مطالب پیشنهادی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *