کاندید جراحی ارتوگناتیک

آیا شما کاندید انجام جراحی فک هستید ؟

کاندید جراحی ارتوگناتیک  | تشخیص این که آیا شما به جراحی فک نیاز دارید یا نه به عهده جراح فک و صورت و ارتودونتیست است که این امر با انجام ارزیابی های کلینیکی و نیز آنالیز رادیوگرافی های فک و صورت مشخص می شود .
مسئله مهمی که شما باید بدانید این است که حتی اگر نیازمند جراحی های ارتوگناتیک فک هستید باز هم باید درمان ارتودونسی را هم انجام دهید به این صورت که در ابتدا درمان ارتودونسی انجام میگردد تا وضعیت دندانها جهت انجام جراحی فک آماده شود که این امر معمولاً حدود یک سال طول می کشد و سپس جراحی فک و صورت انجام می شود و البته پس از انجام جراحی فک ادامه درمان ارتودونسی انجام می شود تا اکلوژن به حالت ایده آل خود برسد .

بنابراین موقع شروع درمانهای فک باید بدانید که طول دوره درمان حدود دو سال طول می کشد که البته زمان جراحی فک در نیمه راه این زمان است .

انواع مختلف جراحی های ارتوگناتیک

بسته به نوع ناهنجاری موجود در فک ها ، روشهای مختلفی هم جهت درمان جراحی وجود دارد که با تشخیص جراح فک و صورت برای شما توصیه می شود . به طور کلی جراحی های فک شامل :

  1. جراحی های تک فک ( Single jaw )
  2. یا جراحی های هر دو فک ( Bimax ) است .

مثلاً در یک بیمار ممکن است فقط فک پایین جراحی شود ، در بیمار دیگری فک بالا جراحی شود و یا در یک بیمار هر دو فک نیازمند جراحی باشد که توأماً این جراحی انجام می شود . در بعضی بیماران جراحی های قطعه ای فک ( segmental ) لازم می شود که به این معنی است که کل فک جراحی نمی شود و در حقیقت قطعه ای از کل فک با جراحی جا به جا می شود .

جراح فک اصفهان  |کاندید جراحی ارتوگناتیک .

تاثیر جراحی فک بر صورت و بینی

کاندید جراحی ارتوگناتیک  | جراحی فک به طور معمول به دلایل کاربردی و یا عملکردی انجام می شود. این دلایل عبارتند از: اصلاح بایت و بهبود طریقه کار کردن فک و دندان ها با هم. بیشتر افراد جراحی فک را به این دلایل انجام می دهند ولی این جراحی به لحاظ زیبایی هم مزایایی دارد. ویژگی های معمول نیمرخ افراد دچار این بیماری عبارتند از بینی هایی که ممکن است نسبت به صورت خیلی بزرگ به نظر برسد و یا چانه ای که عقب یا کوچک و “ضعیف” است. در این مورد، جراحی فک برای جلو بردن پایین چانه تعادل بیشتری به نیمرخ فرد بخشیده و باعث می شود بینی کمی کوچک تر و چانه برجسته تر به نظر برسد.

در افرادی که آرواره بالا به اندازه کافی رشد نکرده ممکن است بینی نسبت به صورت خیلی بزرگ باشد و یا فک پایین جلو باشد. حرکت دادن فک بالا به جلو مشکل بایت را اصلاح می کند و صورت را هم به جلو حرکت داده باعث می شود ویژگی های چهره آشکار تر و قابل توجه تر باشد. در برخی موارد، حرکت دادن فک بالا به جلو می تواند باعث بالا رفتن اندکی نوک بینی شود که برای برخی بیماران خوشایند نیست. در ضمن در طول جراحی فک بالا به صورت برخی افراد ایمپلنت های گونه اضافه می کنند تا چهره مشخص تر شود.

نگاه کردن به آینه و نشناختن فردی که در آینه به شما خیره شده است می تواند بسیار استرس زا باشد. با انجام عمل جراحی فک بلافاصله شاهد نتایج عمل نخواهیم بود زیرا بعد از عمل صورت بسیار متورم است. با خوابیدن ورم، چهره جدید با تغییراتی ظریف یا عمده رو به ظاهر شدن می گذارد. اغلب اوقات افراد از جنبه زیبایی نتایج جراحی ،راضی هستند ولی در برخی موارد از تغییر ظاهر خود خشنود نیستند.

چه کسانی نیاز به جراحی فک دارند؟

کاندید جراحی ارتوگناتیک  | جراحی فک که با نام ارتوگناتیک نیز شناخته می شود، نوعی جراحی درمانی زیبایی است که به اصلاح بی نظمی و عدم توازن استخوان های فک پرداخته و آنها را صاف و موزون می کند تا ظاهر چهره و دندان ها را بهبود بخشد.

در صورتی که مشکلات فک با ارتودنسی قابل درمان نباشد، جراحی فک می تواند گزینه مناسبی برای بیمار باشد. در اکثر موارد، بیماران قبل و بعد از جراحی و تا زمان بهبود و توازن کامل فک ها، از بریس های فانکشنال استفاده می کنند. متخصص ارتودنسی می تواند با جراح فک و صورت همکاری کرده و برنامه درمانی بیمار را مشخص کند. پس از توقف رشد فک ها (در حدود ۱۴ تا ۱۶ سالگی در خانم ها و ۱۷ تا ۲۱ سالگی در آقایان) بیمار برای انجام جراحی فک آماده خواهد بود.

این نوع جراحی باید توسط جراح فک و صورت انجام گیرد. هدف اصلی جراحی فک اصلاح مشکلات شدید بایت (مال اکلوژن) است که می تواند در عملکرد فعالیت های روزانه مانند صحبت کردن، جویدن و حتی آپنه خواب تاثیر گذار باشد. همچنین بیمار ممکن است دچار درد مفاصل، ناراحتی های پریودنتیت و سردرد شود. در واقع افرادی که از مشکلات زیر رنج می برند؛ به احتمال زیاد کاندیدای جراحی فک هستند:

  1. نواقص مادرزادی
  2. درد مزمن فک یا مفصل گیجگاهی فکی(TMJ)
  3. تنفس غیر ارادی از راه دهان
  4. عدم روی هم قرار گرفتن لب ها بدون فشار و زور خود شخص
  5. ضربه یا آسیب به فک یا صورت
  6. اُپن بایت (هنگام روی هم قرار گرفتن دندان های بالا و پایین، فضای خالی میان آنها ایجاد می شود)
  7. جلوآمدگی فک ها
  8. عقب ماندگی چانه و فک پایین
  9. وجود تومور در فک

جراح بینی اصفهان | .کاندید جراحی ارتوگناتیک

آیا تمام صورت و دهان پس از جراحی فک، بی حس هستند؟

کاندید جراحی ارتوگناتیک  | طی جراحی فک، گروه جراحی سعی می کنند تا به عصب های فکین آسیبی نرسد با این حال به محض اتمام جراحی ممکن است در برخی بخش های صورت بی حسی داشته باشید. این مشکل به مرور زمان بهبود خواهد یافت.
اگر بخشی از فک بالا برداشته شود، بی حسی معمولا در گونه ها، لب بالا و دندان ها احساس می شود. در صورتی که جراحی بر روی فک پایین انجام شود، لب پایینی، چانه، دندان ها و احتمالا زبان ممکن است بی حس شود.

 

مطالب پیشنهادی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *