عمل هایی که به دست جراح فک انجام می شود :

جراح فک و صورت چه کارهایی انجام می‌دهد؟

اولین باری که بسیاری از افراد به یک متخصص جراح فک و صورت مراجعه می‌کنند، زمانی است که می‌خواهند دندان عقل خود را جراحی کرده و بردارند، اما دامنه کاری که یک متخصص جراحی فک و صورت می‌تواند انجام می‌دهد بسیار گسترده‌تر از کشیدن دندان است. این متخصصین همچنین می‌توانند در موارد زیر به بیماران کمک کنند:

  • کاشت دندان

کاشت دندان در حال تبدیل شدن به یک روش معمول برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا تأمین ثبات در یک پروتز جدید یا موجود است. ایمپلنت‌ها دقیقاً مانند دندان‌های طبیعی در استخوان فک شما تعبیه شده‌اند. روش قرار دادن ایمپلنت دندان ممکن است بسته به تکنیک مورد استفاده جراح و نوع کاشت مورد استفاده، متفاوت باشد.

  • سرطان سر و گردن

سرطان سر و گردن ، که شامل سرطان دهان است، هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌های غیرطبیعی در پوشش گونه‌ها ، لثه‌ها ، سقف دهان ، زبان یا لب‌ها به طور غیرقابل کنترلی رشد می‌کنند. اغلب اوقات ، سرطان دهان و دندان ، که بر روی کام نرم ، دیواره‌های جانبی و پشتی گلو ، قسمت یک سوم پشتی زبان و لوزه‌ها تأثیر می‌گذارد، به وسیله روش‌های درمانی این متخصصین نیز درمان می‌شود. درمان معمول سرطان سر و گردن، جراحی است. متخصصین جراحی دهان و فک و صورت معمولاً این بیماری را درمان می‌کنند که ممکن است به عنوان درمان ترکیبی با پرتو درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

جراح فک اصفهان | متخصص جراح فک..

  • آسیب دیدگی و زخم‌های صورت

این آسیب دیدگی‌ها شامل شکستگی های فک‌های فوقانی و تحتانی و استخوان‌های اطراف چشم و صورت است. دانشی که یک متخصص جراحی فک و صورت در مورد چگونگی قرارگیری استخوان‌های فک (اکلوژن دندان) دارد هنگام ترمیم شکستگی های پیچیده صورت بسیار مهم است.

  • TMJ و درد صورت

TMJ به مشکلی در مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) اشاره دارد که در جلوی گوش شما قرار دارد و فک شما را به جمجمه متصل می‌کند. اما اختلال TMJ اصطلاح دقیق تری برای هرگونه اختلال در عملکرد TMJ است که باعث درد صورت یا علائم دیگر می‌شود.

  • جراحی زیبایی صورت

بر خلاف جراحی پلاستیک ، که در ترمیم نقایص برای بازسازی عملکرد و ظاهر طبیعی تمرکز دارد ، جراحی زیبایی بر تقویت ظاهر متمرکز است. جراحان دهان و فک و صورت با داشتن زمینه علمی و تجربی لازم از جراحی و دندان، اغلب روش‌های زیبایی را انجام می‌دهند که شامل جنبه‌های عملکردی و زیبایی شناختی صورت ، دهان ، دندان‌ها و فک‌ها می‌باشد.

  • انسداد آپنیا خواب (Obstructive Sleep Apnea)

انسداد آپنیا خواب نوعی اختلال مزمن تنفسی است که در آن تنفس فرد به صورت مکرر در طول شب دچار اختلال می‌شود. این بیماری غالباً در اثر انسداد جزئی یا کامل (یا کلاپس) مجاری هوایی فوقانی توسط بافت اضافی ، لوزه‌های بزرگ و یا زبان بزرگ شده، ایجاد می‌شود.

جراح بینی اصفهان | کاندید جراحی ارتوگناتیک

  • کشیدن دندان

شناخته شده ترین شکل جراحی دهان ، کشیدن دندان است. دلایل کشیدن دندان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. دندان‌های فشرده شده یا دندان عقلی که به صورت جزئی رشد کرده است
  2. دندان‌هایی که نمی‌توان آن‌ها را ترمیم کرد و در اثر پوسیدگی، شکستگی یا آسیب به ریشه یا حتی ضربه از بین رفته‌اند
  3. دندان‌های شیری که نیافتاده باشند، و برای رشد دندان‌های دائمی ممانعت ایجاد می‌کنند
  4. برنامه‌های درمانی ارتودنسی ، که ممکن است نیاز به کشیدن بعضی از دندان‌ها برای کاهش شلوغی و رسیدن به نتیجه مطلوب داشته باشد.
  • جراحی شکاف لب یا کام

ترمیم جراحی لب و شکاف کام مزایای پزشکی فراتر از زیبایی دارد. ترمیم لب و کام باعث ایجاد بهبودی در نحوه غذا خوردن نوزادان شیرخوار و نوشیدن شیر از یک بطری می‌شود و در عین حال به تسهیل گفتار مطلوب آن‌ها نیز کمک می‌کند. این عمل جراحی یک روش جراحی واحد نیست بلکه مجموعه‌ای از جراحی‌ها برای کمک به حداکثر رساندن منافع برای کودک و در عین حال به حداقل رساندن خطرات و عوارض جانبی است.

  • جراحی اصلاحی فک

جراحی اصلاحی فک (عمل جراحی ارتوگناتیک) برای اصلاح طیف گسترده‌ای از ناهنجاری‌های اسکلتی و دندانی جزئی و عمده از جمله سوء عدم هماهنگی و تناسب بین فک و دندان انجام می‌شود. جراحی می‌تواند جویدن ، صحبت کردن و تنفس را بهبود بخشد. در حالی که ممکن است در نتیجه جراحی ظاهر بیمار به طرز چشمگیری بهبود یابد ، عمل جراحی ارتوگناتیک برای اصلاح مشکلات عملکردی نیز انجام می‌شود.

جراح فک اصفهان | متخصص جراح فک اصفهان

جراحی ارتوگناتیک معمولاً برای معالجه انجام می‌شود:

  1. TMJ و اختلال عملکرد ناشی از تروما یا تغییر شکل
  2. تروما یا آسیب کلی یا جزئی به فک
  3. مال اکلوژن یا نیش دندانی نادرست
  4. به هم خوردن و صدا دادن دندان‌ها ، که باعث ساییدگی بیش از حد دندان‌ها می‌شود
  5. مشکلات مرتبط با جویدن ، غذا خوردن ، باز و بسته کردن دهان یا صحبت کردن
  6. وضعیت نادرست فک ، که می‌تواند به ایجاد صورت غیرمتناسب منجر شود

مقالات خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *