تاثیر انحراف تیغه بینی بر عملکرد اندام بدن

انحراف تیغه بینی چیست ؟

انحراف تیغه بینی کج شدگی یا سایر ناهنجاریهای تیغه بینی، دیوارهای که بینی را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم میکند. تیغه بینی از دو قسمت غضروفی (نزدیک نوک بینی) و استخوانی (نزدیک پیشانی) تشکیل شده است.

علایم شایع کجی واضح بینی ،انسداد راه هوای بینی ترشح بینی بدون علامت، در اکثر موارد علل رشد سریع، به خصوص هنگام بلوغ ضربه به بینی جراحی بینی عوامل تشدید کننده انحراف بینی موارد فهرست شده در بالا پیشگیری از وارد آمدن ضربه به بینی پیشگیری کنید. برای ورزش های پر برخورد و دوچرخه سواری از کلاه های محافظ استفاده کنید. هنگام سوار شدن در اتومبیل کمربند ایمنی خود را ببندید. عواقب مورد انتظار معمولاً با جراحی قابل علاج است. اگر علایم برای بیمار مشکلزا نباشد معمولاً جراحی ضرورتی ندارد.

عوارض احتمالی خونریزی مکرر بینی عفونت مکرر بینی یا سینوسها درمان این وضعیت با مشاهده داخل بینی با استفاد از یک چراغ واسپکولوم بینی تشخیص داده میشود. جراحی برای اصلاح انحراف تیغه بینی (گاهی). روشهای جراحی عبارتند از :

  1. برداشت زیرمخاطی که انسداد را کاهش میدهد.
  2. رینوپلاستی که بدشکلی کالبدشناختی بینی را اصلاح میکند.
  3. سپتوپلاستی که انسداد بینی را کاهش داده و نمای آن را بهبود میبخشد.
  4. داروها برای ناراحتی خفیف، استفاده از داروهای بدون نسخه نظیر ضداحتقانها برای کاهش ترشحات بینی ممکن است کافی باشد.
  5. آنتی بیوتیک ها برای مقابله با عفونت، در صورت لزوم تجویز میشود.

هشدار :

از مصرف اسپریهای بینی غیرنسخهای خودداری کنید. فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری پس از جراحی به تدریج فعالیت های طبیعی خود را از سر گیرید درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود ؟ اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دارای علایم انحراف تیغه بینی، به خصوص خونریزی بینی یا عفونتهای بینی و سینوس ، بوده و تمایل به اصلاح آن با جراحی داشته باشید.

جراح بینی اصفهان | دلایل بروز انحراف بینی

انحراف شدید بینی و تاثیر آن روی فشار شریان ریه و قلب

انحراف تیغه بینی | اصلی ترین علامت انحراف ، انسداد تنفسی است . با توجه به نقش فیزیولوژیک بینی معلوم میشود که وقتی انحراف تیغه بینی منجر به انسداد بینی شود ، بیمار با مشکلات دیگری نیز روبرو خواهد شد . تنفس دهانی منجر به خشکی گلو به هنگام خواب خواهد شد .

این امر به نوبۀ خود باعث میشود که فرد مبتلا به انحراف تیغۀ بینی خواب شبانۀ خوبی نداشته باشد و چون بدن وی شب هنگام استراحت مناسبی نداشته است طبیعتا روز بعد نیز سرحال نخواهد بود . ضمنا خشکی گلو باعث تحریک مزمن گلو و احساس ناخوشایندی در این ناحیه خواهد شد .

انحراف بینی بعد از عمل چگونه است؟ (دلیل انحراف بینی)

انحراف بینی بعد از عمل ، یکی از مشکلات جراحی بینی است که امکان دارد ظاهر بینی را ناخوشایند سازد. کمتر از ۵% بیماران این حالت را تجربه می کنند که ممکن است افکار آنها را درگیر کند. البته بعضی ها هم به آن توجهی نمی کنند.

این انحراف برای چه کسانی رخ می دهد؟

خطر انحراف بینی بعد از عمل عمدتا برای بیمارانی اتفاق می افتد که زاویه ی نوک بینی را تا حد زیادی تغییر می دهند. بیمارانی از جراحی بینی خرسند خواهند بود که تمام جوانب آن، شامل عوارض ظاهری احتمالی را طی جلسه ی مشاوره با جراح متخصص بینی بسنجند. دیگر مشکلات جزئی ظاهری بینی شامل موارد زیر است:

جراح بینی اصفهان | جراحی انحراف بینی

دلیل انحراف بینی بعد از عمل چیست؟

انحراف تیغه بینی | به خاطر داشته باشید که از آب درآوردن یک بینی کاملا صاف حتی برای بهترین جراح بینی کاری بسیار دشوار است و ممکن است بینی بعد از بهبودی کامل هم کمی انحراف یا عدم تقارن داشته باشد. انحنای جزئی قابل قبول است و جراح روی متقارن ساختن بینی از تمام رخ متمرکز می شود؛ زیرا ممکن است در نیمرخ، گچ بینی سایه بیندازد و خطای دید ایجاد کند.
برای این پرسش که “علت انحراف بینی بعد از عمل چیست؟” دلایل زیادی وجود دارد که چند نمونه را در زیر می خوانیم:

  1. این انحراف ممکن است نتیجه ی جابجایی استخوان بینی باشد. بینی بعد از عمل مانند سیبی است که به هوا پرت شده و تا به زمین برسد هزار چرخ می خورد؛ دوران نقاهت پس از جراحی بینی هم یک پروسه ی پویا است و بینی طی آن تغییرات فراوانی می کند.
  2. جاذبه هم در تورم نامتقارن بینی بی تاثیر نیست و باعث خوابیدن باد بینی می شود؛ یعنی ورم قسمت نازک بینی به سمت نوک کشیده می شود، و از بین رفتن باد نوک بینی مدت زمان بیشتری به طول می انجامد.
  3. تیغه ی بینی منحرف شده بر اثر جراحی

مراقبت های نامناسب بعد از عمل

  • جراحی بینی همیشه شامل دو رویه ی جداگانه عمل بر روی سمت چپ و راست می شود. عدم تقارن دو طرف بینی ممکن است به دلیل عمل غیریکنواخت دو طرف باشد.
  • شدت زخم های ایجاد شده در طول جراحی
  • حذف بیش از حد غضروف در یک طرف بینی
  • قسمت اعظمی از کجی و عدم تقارن ظاهری بینی پس از جراحی به تورم غیریکسان بخش های مختلف بینی مرتبط است.

جراح فک اصفهان | .استئوتومی در جراحی بینی

ورم بعد از جراحی به شدت به موارد ذیل بستگی دارد:

  1. ساختار اجزای بینی
  2. روش جراحی (باز یا بسته/تودماغی)
  3. ضخامت پوست

مقالات خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *