ضرورت تزریق آمپول کورتون بعد از رینوپلاستی

 مدت زمان تزریق آمپول کورتون بعد از عمل بینی به نسبت توصیه پزشکان

تزریق آمپول کورتون  | در جراحی بینی داروهای کورتیکواستروئید که البته با نام کورتون شناخته شده تر هستند . برای کاهش التهاب های بینی پس از جراحی، کاربرد دارد. کورتیکواستروئید هم به صورت داروهای خوراکی تجویزی مانند قرص و هم به صورت داروهای تزریقی مورد استفاده قرار می گیرند. بعد از عمل جراحی زیبایی بینی ، کورتون می تواند مستقیماً به بینی تزریق شود و از میزان ورم و بافت اسکار ایجاد شده، بکاهد.

برخی از جراحان متخصص زیبایی بینی برای اینگونه افراد که که بینی گوشتی دارند در هنگام عمل جراحی تزریق آمپول را انجام میدهند.و برخی از پزشکان بعد از گذشت یک هفته با بررسی بینی جراحی شده تزریق آمپول را انجام میدهند. تا تورم بینی کاهش یابد . برخی نیز تا 2 ماه بعد از عمل تزریق آمپول را انجام داده تا تورم اضافی ناشی از عمل بینی را از بین ببرند تورم بینی که با چسب زدن روی بینی نیز از بین نرفته باشد و با تزریق آمپول آن را برطرف میکنند.این تزریق 1 بار و یا با صلاح دید پزشک تا 3 بار انجام میگیرد. آمپول تزریق شده با نام تریامسینولون و از جنس کورتن است و این آمپول برای بینی های با ضخامت پوست متوسط تا نازک و بینی های استخوانی تزریق و توصیه نمی شود زیرا که ممکن است پوست نازک اینگونه بینی ها را از بین ببرد.

جراح بینی اصفهان | جراح بینی

این تزریق آمپول جهت کاهش تورم حتما توسط پزشک متخخص انجام می گیرد زیرا که رقیق بودن آن و محل مناسب تزریق بسیار اهمیت دارد. بعد از تزریق آمپول یک هفته الی دو هفته نیاز به چسب زدن روی بینی میباشد.


آشنایی با سایر مطالب مفید و خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :

تورم بعد از جراحی بینی و علت تزریق کورتون

تورم یا به اصطلاح عامیانه باد داشتن بینی از مهم ترین عوارضی است که بعد از جراحی بینی رخ می دهد. این عارضه از جمله عوارض طبیعی و موقتی است که همه افراد با شدت و ضعف متفاوتی تجربه می کنند. به همین دلیل است که سبب می شود مشاهده نتیجه نهایی جراحی بینی با تاخیر ظاهر شود.

یکی از مهم ترین اقداماتی که افراد انجام می دهند این است که از پزشکان جراح خود راهکار هایی را دریافت می کنند تا مدت زمان دوام تورم بینی بعد عمل بینی را کاهش دهند.

از مهم ترین روش هایی که در این جهت بکار گرفته می شود تزریق کورتون به نوک بینی است. این ماده با تاثیراتی که از خود به جای می گذارد سبب می شود که مدت زمان تورم بینی کاهش یابد و میزان تورم نیز کاهش خواهد داشت. در نتیجه افراد در کوتاه ترین زمان می توانند که نتیجه نهایی بعد از عمل بینی را مشاهده کنند.

جراح بینی اصفهان | تعداد دفعات تزریق کورتون برای کاهش ورم بینی

مراقبت های بعد از تزریق کورتون

پس از تکمیل عمل ، گاهی پزشک بر حسب نیاز، تشخیص می دهد که تزریق کورتون بعد از جراحی بینی، الزامی است. همانطور که در بخش های مختلف این مقاله ذکر شد، تزریق کورتون با هدف کاهش دادن تورم در نواحی مختلف بینی و اغلب در نوک آن انجام می پذیرد. صرف نظر از تزریق یا عدم تزریق کورتون، مراقبت های بعد از عمل ، بخش اجتناب ناپذیر این فرایند محسوب می شود. برخی از اقدماتی که برای کنترل و تورم و کمک به کاهش آن باید مد نظر قرار دهیم، عبارتند از:

  1. به مدت حداقل یک ماه از انجام فعالیت های ورزشی و فعالیت های سنگین خودداری کنید. انجام فعالیت های فیزیکی سنگین باعث بالا رفتن فشار خون شده و می تواند به بافت بینی آسیب زده و باعث افزایش تورم و التهاب در بینی شود.
  2. از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید.
  3. استفاده از کمپرس سرد در طول دو روز اول بعد از عمل جراحی را فراموش نکنید. در این بازه زمانی، بافت و ساختار بینی بسیار حساس بوده و به هیچ عنوان نباید تحریک شود.
  4. بینی را لمس نکنید. حتی یک فین کردن ساده در طول دوره بهبود می تواند آسیب جدی به بینی وارد کند.
  5. سر خود را پایین نیاورید. وقتی سرتان را به سمت پایین متمایل می کنید، جریان خون به بینی افزایش می یابد و این اقدام می تواند به عروق بینی فشار وارد کرده و منجر به بروز مشکل خونریزی شود.

تزریق کورتون بعد عمل بینی | جراح بینی اصفهان

تزریق کورتون بعد از عمل بینی در چه مواردی انجام می شود؟

باید توجه داشته باشید که روند تزریق کورتون برای همه افراد انجام نخواهد شد. صرفاً کسانی که شرایط زیر را دارا باشند صلاحیت تزریق کورتون را پیدا خواهند کرد. به همین دلیل ضروری است که در خصوص شرایط خود فکر کنید سپس برای انجام این اقدام به پزشک جراح مراجعه کنید.

این عمل معمولا برای افراد زیر انجام می شود:

  • کسانی که پوست بینی شان ضخامت بالایی دارد؛ به طور کلی کسانی که دارای بینی های گوشتی هستند ضخامت پوست بینی شان زیاد است. در نتیجه سرعت بهبود و کاهش تورم بعد از جراحی بینی بسیار کند پیش می رود. در این موارد تزریق کورتون و همچنین استفاده از چسب بینی بعد از جراحی به این دسته از عزیزان توصیه می شود. زیرا این دو راهکار در افزایش سرعت بهبودی تاثیری غیر قابل انکار دارد.
  • کسانی که مدت زمان زیادی از جراحی بینی شان گذشته است و روند کاهش تورم با کندی پیش می رود.

 

تزریق آمپول کورتون بعد از جراحی بینی جهت جلوگیری از ایجاد بافت اسکار

علاوه بر کاهش ورم، تزریق آمپول کورتون برای بینی می تواند مانع ایجاد بافت اسکار شود. افرادی که پوست بینی آن ها نسبتاً یا بسیار ضخیم می باشد . تشکیل اسکار و زخم با بافت سفت و فشرده بین استخوان یا غضروف و پوست بینی، پس از عمل، بسیار محتمل است.

در صورتی که بافت اسکار ایجاد شده در ناحیه بینی بسیار وسیع باشد و به پوست اجازه ندهد . تا با فرم جدید بینی سازگاری پیدا کند، پزشک زیبایی با تزریق کورتون بعد از عمل بینی از ایجاد و گسترش این بافت زائد جلوگیری می کند. کورتون یا همان داروی استروئیدی ممکن است . مدت طولانی پس از جراحی بینی، جهت درمان بافت اسکار تشکیل شده .  نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *