استفاده از یخ پس از جراحی زیبایی بینی

نکاتی در خصوص استفاده از یخ پس از جراحی زیبایی بینی

ورم صورت یکی از بخش‌های اجتناب‌ناپذیر و طبیعی دوران نقاهت جراحی زیبایی بینی است. در صورت انجام هر گونه از اعمال زیر روی بینی، باید در دوران نقاهت منتظر ورم صورت باشید:

  1. جراحی ترمیمی
  2. برطرف کردن انحراف بینی
  3. تغییر شکل نوک بینی
  4. برطرف کردن انحراف بینی و جراحی زیبایی بینی همزمان

آشنایی با سایر مطالب مفید و خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :


جراح فک اصفهان | آسیب تنفسی با شکستگی بینی

استفاده از یخ پس از جراحی زیبایی بینی

اکثر بیماران پس از جراحی زیبایی بینی از دیدن شکل بینی جدیدشان وحشت دارند. بعضی از آن‌ها با استفاده از کیسه‌های یخ با ورم صورت مبارزه می‌کنند، البته قالب‌های یخ را در دستکش‌های لاتکس هم می‌توان ریخت و روی صورت قرار داد. اما هیچ وقت یخ را مستقیم روی پوست قرار ندهید، سرمای زیاد می‌تواند جریان خون داخل پوست را دچار اختلال کند. بعضی افراد سبزیجات یخ‌زده داخل کیسه می‌ریزند و روی تیغه‌ی بینی، پیشانی و چشم‌ها قرار می‌دهند. اما بهتر است قبل از انجام هر کدام از این کار‌ها با جراح بینی خود مشورت کنید. نباید یک کیسه سبزیحات یخ‌زده‌ی سنگین روی بینی که به تازگی عمل شده و بافت‌های آن شکننده هستند قرار دهید.

بعضی جراحان پلاستیک عقیده دارند یخ هم مثل داروی آرنیکا که قبل از جراحی زیبایی بینی مصرف می‌شود، می‌تواند در کاهش ورم تاثیر زیادی داشته باشد. بعضی افراد مشهور هم از کیسه یخ برای بهبود پوست صورت و شفاف کردن آن استفاده می‌کنند. پل نیومن عادت داشت که هر روز صبح صورتش را تا جایی که می‌تواند داخل یک ظرف آب و یخ قرار می‌داد.
یخ با تنگ کردن رگ‌های خونی می‌تواند به کاهش ورم منجر شود. ورم واکنش طبیعی بدن به آسیب است و به جمع شدن مایعات بیشتری داخل بافت‌ها منجر می‌شود. یخ هم‌چنین به کاهش درد و خونریزی هم کمک می‌کند.
جراحان پلاستیک در خصوص ورم نگرانی‌های زیادی دارند چون ورم بیش از حد می‌تواند به باز شدن بخیه‌ها و کاهش کیفیت نتایج جراحی منجر شود. هم‌چنین اگر زخم‌ها باز شوند در معرض خطر عفونت قرار می‌گیرند. در خصوص بعضی بیماران برای جلوگیری از خونریزی داخلی تیغه‌ی بینی یا استخوان طوماری، یک نوار پانسمان بزرگ روی لب بالا چسبانده می‌شود.

چرا توصیه به استفاده از یخ بعد از جراحی بینی می شود؟

بسیاری از مراقبت های مهم در جراحی بینی می بایستی به خوبی انجام شود تا این مراقبت ها در کنار عمل جراحی به صورت مکمل بتوانند نتیجه ای مطلوب و دوست داشتنی را نصیب فرد نمایند. یکی از مهم ترین مراقبت های پس از عمل بینی، استفاده از یخ بعد از جراحی بینی است که به شدت در بهبود اوضاع و شرایط مفید خواهد بود.

اصولاً استفاده از یخ نه تنها در جراحی بینی بلکه در سایر شاخه های پزشکی نیز به دلایل متعدد به شدت توصیه شده و مورد استفاده است. در عملِ بسیار مهم بینی پس از اتمام جراحی و منتقل شدن به بخش می بایستی مواردی مانند تغذیۀ اولیه و استفاده از یخ بعد از جراحی بینی به دقت انجام شود و بیمار باید در انجام صحیح این موارد مراقبتی، به شدت پیگیر باشند.

  1.  برای استفاده از یخ، مقداری یخ را داخل کیسه، یا پارچه یا کیسه ای نایلونی ریخته و به آرامی اطراف بینی، روی صورت و زیر چشم ها گذاشته و بردارید، فشار ندهید.
  2.  به هیچ عنوان کیسۀ یخ را روی بینی قرار ندهید.
  3. مراقب باشید «اسپلینت» یا گچ بینی آسیب نبیند چون ممکن است شکل و فرم بینی را دچار تغییرات عجیبی کند.
  4.  استفاده از کمپرس یخ را باید به مدت ۴۸ ساعت یا ۷۲ ساعت پس از عمل، تقریباً هر ۱۵ یا ۲۰ دقیقه یک‌بار انجام دهید تا شرایط صورت و بینی شما تا حد زیادی نرمال شود.
  5.  حتماً استفاده از یخ بعد از جراحی بینی را به کمک فرد دیگری انجام دهید زیرا تسلط دیگران بر روی صورت شما در چنین شرایطی بیشتر خواهد بود و از آسیب های احتمالی به خوبی جلوگیری می کند.

جراح بینی اصفهان | تاثیر کاهش وزن بر جراحی زیبایی بینی

کمپرس گرم بعد از جراحی زیبایی بینی

پس از 48 ساعت ، کمپرس گرم مفید خواهد بود. استفاده از حوله گرم ( مثلا گرم شده با اتو ) بر روی کل صورت از جمله بینی ( به مدت یک تا دو دقیقه ) دقت کنید حوله باید گرم باشد نه داغ ! اول روی دست خودتان امتحان کنید ، اگر داغ نبود روی صورت بگذارید. حوله گرم را تا وقتی کبودی در صورت دارید ، و حداقل به مدت یک هفته و حداقل سه بار در روز ، استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *