برای عفونت لثه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای عفونت لثه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

عفونت لثه یا ژنژیویت در شرایطی رخ می دهد که با تجمع پلاک های دندانی در اطراف خط لثه موجب تحریک و در نهایت حساسیت لثه می شود و در برخی مواقع با خونریزی همراه است. حال اگر در طول روز این پلاک ها با نخ دندان یا مسواک تمیز نشوند با گذشت زمان سفت شده و باعث ایجاد رسوب دندانی یا جرم می شوند که غیر قابل برداشت هستند.

همچنین اگر جرم و پلاک ها به بخش زیرین لثه نفوذ کنند، عفونت و ورم لثه را به همراه دارند. سپس بافت لثه با تحریک حاد باکتریایی، به مرور از دندان ها جدا شده و حفره هایی به وجود می آورد که محلی برای تجمع چرک و عفونت می شود؛ بنابراین بیمار باید به پریودنتیست مراجعه کند.


آشنایی با سایر مطالب مفید و خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :


جراح بینی اصفهان | برای عفونت لثه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

علل بروز عفونت در لثه

علاوه بر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، برخی عوامل دیگر همچون: بیماری دیابت( قند خون)، استعداد ژنتیکی، تغییرات هورمونی( دوران بارداری)، داروهای کاهنده بزاق و داروهایی که بر ترشح بزاق موثر هستند، خشکی دهان، نامرتب بودن دندان ها( داشتن دندان های کج و روی هم)، نقص سیستم ایمنی، نیز می توانند در بروز بیماری و التهاب لثه ها موثر باشند.

در موارد دیگر، استفاده از بریج دندان یا دندان مصنوعی نیز می تواند با ریسک بالایی جهت ایجاد عفونت در لثه همراه باشد. زیرا در صورتی که نکات بهداشتی و مراقبتی در رابطه با این وسایل خارجی رعایت نشده باشد، این وسایل بهترین مکان ممکن برای تشکیل بیوفیلم باکتریایی و به دنبال آن تشکیل پلاک، می باشند. در حالت کلی تر میتوان علل بروز عفونی شدن لثه را در موارد زیر دسته بندی کرد :

  1. دیابت
  2. تغییرات هورمونی در زنان، مخصوصاً در هنگام بارداری
  3. ژنتیک
  4. استرس و اضطراب
  5. کج بودن دندان‌ها
  6. داروهایی که آب دهان را خشک یا کمتر می‌کنند
  7. سیستم ایمنی ضعیف

برای عفونت لثه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در واقع پریودنتیست ها همان دندان پزشکانی می باشند که زمینه تشخیص یا درمان پریودنتال (التهاب، ورم و عفونت لثه)، پیشگیری و ایمپلنت دندان تخصص ویژه ای دارند؛ زیرا این متخصصان آموزش های گسترده و خاصی در این زمینه می بینند تا جایی که به ۳ سال آموزش بیشتر از دوره های آموزشی دندانپزشکی نیاز دارند.

نشانه های بروز  عفونت لثه

تورم، قرمزی و خونریزی در لثه جزء علائم عفونت لثه محسوب می شود که در صورت تداوم باید به دندانپزشک مراجعه کرد و می توان از پیشرفت بیماری لثه جلوگیری کرد. البته عفونت و التهاب علائم دیگری دارد که به شرح زیر می باشد.

  • بوی بد دهان هنگام نفس کشیدن
  • ایجاد طعم ناخوشایند در دهان
  • پسر رفتن سریع لثه ها
  • تغییر رنگ در تمام لثه به علت کاهش اکسیژن در خون
  • قرمزی
  • ایجاد خونریزی هنگام نخ کشیدن یا مسواک زدن
  • افزایش حساسیت لثه به هر خوراکی
  • تورم و التهاب لثه
  • از بین رفتن خط دندان و طویل به نظر رسیدن آن ها
  • ایجاد حفره مابین لثه ها و دندان ها
  • ایجاد پلاک در زیر خط و داخل دندان
  • زخم معده
  • ایجاد شکاف V شکل مابین لثه ها و دندان ها
  • ناتراز کردن دندان ها یا تغییر موقعیت زمان گاز گرفتن

.جراح فک اصفهان  | برای عفونت لثه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

درمان عفونت لثه

عفونت لثه اگر در همان مراحل اولیه درمان شود، بیماری گسترش پیدا نمی کند و باعث ایجاد پرودینال یا تورم لثه دندان عقل نمی شود؛ بنابراین درمان عفونت در لثه ها همان حذف پلاک می باشد که با عمل بروساژ و جرمگیری روی دندان ها صورت می گیرد. البته در برخی مواقع جهت پیشگیری از رشد باکتری ها مصرف آنتی بیوتیک و رفع التهاب، خمیر دندان توصیه می شود.

حال اگر عفونت پیشرفت کرده و التهاب لثه را به همراه داشته باشد، باید روش هایی همچون جرم گیری عمیق ریشه دندان، حذف تاتار (لکه برداری) و صاف کردن همان ریشه دندان مورد استفاده قرار گیرد. البته در کنار این روش ها مصرف آنتی بیوتیک به صورت خوراکی و ژل های موضعی نیز تجویز می شود. در شرایطی که عفونت تشدید یابد، احتمال جراحی فلپ (کم کردن فاصله مابین لثه ها و دندان ها) پیوند استخوان و یا پیوند بافت نرم بالا می رود.

دلایل ابتلا به عفونت لثه

برای عفونت لثه به چه دکتری مراجعه کنیم؟ شایع ترین و رایج ترین علت عفونت لثه، بهداشت ناصحیح دندان و دهان است که پلاک روی دندان ایجاد می کند و موجب التهاب اطراف لثه می شود. البته دلایل دیگری دارد که به شرح زیر می باشد.

  1. مصرف الکل، جویدن تنباکوهای خوردنی و کشیدن سیگار
  2. تغذیه نامناسب مانند کمبود ویتامین C، استفاده از مواد قندی و کربوهیدرات ها
  3. ترمیم نادرست و غیر اصولی دندان ها که موجب تحریک و تورم لثه ها می شود.
  4. شکل ناصحیح و کج و کوله دندان که محل مناسبی جهت تجمیع پلاک ها می باشد و نظافت را با مشکل مواجه می کند.

پیشگیری از عفونت لثه

طبق منابع زیادی، رعایت دو نکته در پیشگیری از بیماری­‌های دهان و دندان به خصوص عفونت لثه موثر است؛ یکی رعایت بهداشت دهان و دیگری عدم مصرف دخانیات. سالم نگه داشتن لثه‌ها و جلوگیری از عفونت، می‌تواند آسان باشد اگر شما بهداشت دهان را به وسیله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه و استفاده از خلال دندان ، ترجیحاً هر روز ، رعایت کنید . با رعایت این موارد ، شما می‌توانید به‌طور قابل‌ توجهی ریسک بیماری و عفونت لثه و پوسیدگی دندان‌ها و سایر مشکلات دهانی را کاهش دهید.

یک برنامه منظم روزانه برای سلامت دهان خود بگذارید و به آن پای‌بند باشید. شما قطعاً از این عادت سالم، سود خواهید برد ، پس برای سلامتی و پیشگیری از عفونت نکات زیر را به خاطر داشته باشید :

1- دو بار در روز مسواک بزنید :
مسواک زدن با خمیردندان فلوراید، مانند خمیردندان‌های ضدمسمومیت لثه، آن ‌هم ۲ بار در روز، مناسب است. این خمیردندان‌های ضد التهاب، به‌آرامی باکتری‌هایی که در اطراف خط لثه وجود دارند را خنثی کند.

2- استفاده از دهانشویه :
از دهان‌شویه ضدالتهاب لثه استفاده کنید. انواع متفاوتی از این دهان‌شویه‌ها وجود دارد و بعضی از آن‌ها سودمندتر هستند؛ مانند دهان شویه‌ای که از ایجاد حفره در دندان پیشگیری می‌کند و دهان شویه سفیدکننده.

3- مراجعات دوره ای به دندانپزشک :
حداقل ۲ بار در سال به یک متخصص دندان‌پزشک برای بررسی حرفه‌ای مراجعه کنید؛ چرا که رسوباتی روی دندان‌ها وجود دارد که شما با مواظبت خانگی نمی‌توانید آن‌ها را از بین ببرید.

4- سایر نکات :
دهان خود را با آب تازه و تمیز، بعد از هر وعده غذایی، آبکشی کنید.
برای کاهش ورم و کشتن باکتری‌ها، آب گرم و نمک قرقره کنید.
مصرف غذاهای دارای شکر و نوشابه را محدود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *