جراحی بینی درمان تومور بینی

تومورهای بینی و سینوس

درمان تومور بینی  | تومور سینوس و بینی می تواند خوش خیم و یا بدخیم باشد. در سرطان بینی و سینوس تومور های بدخیم در حفره بینی (فضای خالی پشت بینی) و سینوس ها ( حفره های کوچک و پر شده از هوا در داخل بینی، گونه ها و پیشانی) شکل می گیرند. این نوع سرطان بسیار نادر بوده و اغلب مردان بین ۵۰ تا ۶۰ سال را درگیر می کند. سرطان بینی و سینوس با سرطان در نواحی بینی و گلو متفاوت می باشد.


مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :


جراح بینی اصفهان | 
جراحی بینی درمان تومور بینی ..

علائم و نشانه های تومور بینی و سینوس

متاسفانه تومورهایی که در ناحیه بینی و سینوس دیده میشوند علایم اختصاصی ندارند ونشانه های آنها مانند بیماری های شایع و بیخطر دیگر است . این موضوع موجب میگردد که در بسیاری موارد بیمار و حتی پزشک این علایم را به حساب بیماریهایی مثل سرماخوردگی یا سینوزیت گذاشته وماه ها تشخیص بیماری به تاخیر میافتد . شایع ترین علامت سرطان بینی و سینوس در زیر آمده است:

  1.  انسداد دائمی بینی، که معمولاً یک طرف بینی را درگیر می کند.
  2.  خونریزی از بینی
  3.  ترشح مخاط از بینی، که ممکن است خونی باشد.
  4. کاهش حس بویایی

این علائم می توانند شبیه به یک سرماخوردگی عادی یا سینوزیت باشند. در مراحل پیشرفته تر این بیماری علائم زیر می توانند بروز کنند:

  • درد و بی حسی در صورت
  •  تورم غدد در گردن
  • از دست دادن بخشی از بینایی یا دو بینی
  •  آب آمدن از چشم ها و چشم های متورم و محدب
  • برآمدگی یا رشد توده ای در صورت، بینی یا سقف دهان

تشخیص تومورهای بینی و سینوس

با مراجعه به یک متخصص جراح بینی باید علائم را هر چه زودتر بررسی نمود. برای تشخیص از ct اسکن یک تومور تقریبا رادیوپک را نشان می دهد که از ساختارهای اسکلتی طبیعی برخاسته است. بیوپسی نیز می تواند انجام شود. تومورهای کوچک را می توان با آندوسکوپی نیز تشخیص داد. تومورهای حفره بینی در اغلب موارد به لحاظ بالینی تا مدت ها خاموش هستند و این، تشخیص زودرس را اغلب دشوار می سازد.

علائم شک برانگیز به ویژه در افراد مسن تر از ۵۰ سال عبارتند از انسداد یک طرفه بینی، ترشح یک طرفه و مزمن بینی، ترشح خونریزی دهنده بینی، ترشح بدبو، از دست دادن حس یکی از شاخه های عصب تری ژمینال، تورم گونه یا کانتوس داخلی، فشار در سر یا صورت و احساس پری در بینی.  نشانه های تهاجم به بافت همسایه عبارتند ازمحدود شدن حرکات چشم، جابجایی یا بیرون زدگی چشم، تورم بافت نرم کانتوس داخلی، پلک ها، گونه و کام؛ سست شدن دندان ها، اختلال در جویدن، فلج اعصاب مغزی، اشک ریزش انسدادی و لنفادنوپاتی ناحیه ای.

هرچه یک تومور سینوس های پارانازال بالاتر و عقب تر باشد، پیش آگهی آن بدتر است. این اساس سطح بندی SEBILEAU می باشد که البته امروزه به ندرت به کار می رود.

جراح فک اصفهان  | جراحی بینی درمان تومور بینی .

آیا امکان پیشگیری از بروز تومور بدخیم بینی و سینوس وجود دارد؟

با توجه به عوامل خطر موثر در بروز انواع تومور بینی و سینوس، می‌توان گفت که تغییر در سبک زندگی با روش‌های زیر تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا دارد:

  1. ترک سیگار
  2. عدم مصرف مواد مخدر و الکل
  3. اجتناب از محیط‌های شغلی حاوی دود و مواد سمی
  4. مصرف یک رژیم غذایی سالم و متنوع
  5. ورزش منظم

درمان تومور سینوس

برای درمان این تومورها از جراحی بینی ، رادیوتراپی و شیمی درمانی استفاده می گردد . در صورتی که تومور کوچک باشد، با جراحی آندوسکوپی سینوس ( که روشی کم تهاجمی می باشد) می توان تومور را خارج کرد . در صورتی که تومور به نواحی گونه، چشم، مغز، اعصاب صورت یا دیگر بخش های جمجمه گسترش یافته باشد، از جراحی باز برای خارج کردن تومورها استفاده می گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *