تاثیر جراحی فک بالا بر فرم بینی

تاثیر جراحی فک بالا بر فرم بینی

جراحی فک بالا و بینی دو مورد از جراحی‌های مربوط به صورت هستند که اولی توسط جراح فک و صورت و دومی توسط جراح پلاستیک انجام می‌شوند و امروزه افراد بسیار زیادی برای بهبود ظاهر چهره و زیبایی خود اقدام به انجام آنها می‌کنند .


مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :


جراح فک اصفهان  | تاثیر جراحی فک بالا بر فرم بینی .
یکی از سؤالات پر تکرار افرادی که نیاز و یا تمایل به انجام این جراحی‌ها دارند این است که انجام کدام یک بر دیگری مقدم است؟

پاسخ به این سؤال به این که جراحی در فک بالا یا فک پایین انجام می‌شود ، بستگی دارد. جراحی فک پایین بر ساختار بینی تأثیری نمی‌گذارد و به این دلیل فرقی ندارد که قبل از عمل بینی صورت گیرد یا پس از آن اما اغلب پیشنهاد می‌شود به این دلیل که جراحی فک بالا بر ساختار بینی و فرم آن تأثیر می‌گذارد، پیش از عمل بینی انجام شود.

این عمل معمولا منجر به بالا رفتن نوک بینی، زیاد شدن پهنای آن و یا افزایش زاویه چرخش بینی می شود که در افراد متفاوت به صورت های گوناگون ایجاد می شود. در افرادی که آرواره بالا به اندازه کافی رشد نکرده ممکن است بینی نسبت به صورت خیلی بزرگ باشد و یا فک پایین جلو باشد. حرکت دادن فک بالا به جلو، علاوه بر این که مشکل بایت را اصلاح می کند،با حرکت دادن صورت به سمت جلو نیز ویژگی های چهره را آشکار تر می سازد.

همچنین به این نکته نیز باید توجه کرد که پس از جراحی فک ، صورت دچار متورم است و التهاب فک تا حدود چهار ماه پس از جراحی نیز ادامه دارد . بنابراین نمی توان بلافاصله پس از عمل فرم نهایی چهره را تشخیص داد و تا زمان از بین رفتن تورم و رسیدن به یک نقطه ثابت، فرم صورت و موقعیت بینی تغییر خواهد کرد.

جراحی فک بالا چقدر بر فرم بینی تأثیر می‌گذارد؟

متد جراحی و همچنین نوع و شدت مشکل و ناهنجاری فک بر میزان تأثیر این جراحی بر فرم بینی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال در افرادی که ارتفاع فک بالای آنها زیاد است به این دلیل که اغلب نفس کشیدن آنها از طریق دهان است، به طور معمول بینی باریک‌تری دارند. بنابراین با اصلاح و برطرف کردن مشکلات و ناهنجاری‌های فکی آنها، مشکل تنفسشان حل می‌شود و با نفس کشیدن از راه بینی، به طور نسبی بینی آنها پهن‌تر خواهد شد. علاوه بر این امکان وجود دارد که پس از انجام جراحی فک، فرم نوک بینی برخی از افراد تغییر کند و مقداری بالاتر رود.

جراحی فک بالا و پایین

امروزه افراد زیادی هستند که به دلایل مختلفی اقدام به جراحی فک بالا و پایین می کنند؛ در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را در خصوص جراحی فک بالا و پایین ( جراحی ارتوسرجری ) ارائه دهیم.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای جراحی فک بالا و پایین می باشند ؟

همان طور که در موارد قبل توضیح داده شد جراحی زیبایی فک و ارتودنسی دندان به ترتیب به منظور اصلاح جلو یا عقب رفتگی فک پایین و بالا و همچنین نامرتبی های موجود در دندان ها انجام می شود. به طور کلی موارد زیادی برای انجام جراحی فک وجود دارد. از جمله آن ها :

  1. افرادی که فک پایین یا بالای آن ها به حد کافی رشد نکرده یا بیش از اندازه رشد کرده است ( لبخند لثه ای ).
  2. در مواقعی که صورت متقارن نباشد ( آسیمتری ) .
  3. در صورتی که دندان ها بر روی یکدیگر قرار نگرفته باشند ( اپن بایت ).
  4. افرادی که در خوردن و جویدن غذا دچار مشکل باشند.
  5. مواردی که به دلیل ناهنجاری های موجود، فرد در گفتار خود دچار مشکل شده باشد.
  6. در مواقعی که افراد دچار درد عضلات و مفاصل فک شده باشند.

جراح بینی اصفهان | پس از جراحی فک چه اتفاقی می افتد ؟

بررسی جراحی فک بالا و پایین

فرد پس از اینکه تصمیم به جراحی زیبایی فک گرفت بهتر است . به متخصص ارتودنسی و جراح فک مراجعه کند تا تحت معاینه قرار گیرد . و علت بروز این ناهنجاری مشخص شود. در اصل حل این مشکلات پیچیده نیازمند درمان های ترکیبی ارتودنسی و جراحی فک می باشد . که اصطلاحا ارتوسرجری نامیده می شود. جراحی فک بالا و پایین در مواقعی انجام می شود . که فرد صورت بلند داشته و دچار مشکلاتی همچون لبخند لثه ای ، عدم تقارن ، جلو بودن چانه و لب ها باشد. در این روش بدون اینکه مدت طول درمان افزایش پیدا کند بلندی صورت از طریق جراحی فک بالا و پایین و تغییر موقعیت چانه ( به صورت همزمان ) انجام می شود.

جراحی عقب بردن فک بالا در مواقعی انجام می شود که فک پایین به اندازه طبیعی رشد کرده اما فک بالا بیش از اندازه رشد کرده و جلو آمده باشد ، انجام می شود. در این مواقع بخشی از فک بالا بریده شده و برداشته می شود و پس از تنظیم و قرار گرفتن بر روی دندان های پایین در جای خود تثبیت می شود.

جراحی جلو آوردن فک بالا در مواقعی که فک پایین به اندازه رشد کرده باشد اما فک بالا رشد نکرده باشد ، انجام می شود. در این مواقع استخوان فک بالا بریده می شود و به سمت جلو آورده می شود و توسط پیچ و صفحه در وضعیت جدید خود تثبیت می گردد. این نوع جراحی معمولا به جوان تر دیده شدن صورت و پرتر شدن گونه ها منجر می شود.

تغذیه بعد از جراحی فک

  • توصیه می شود فرد پس از 4 ساعت تغذیه را با نوشیدن آب میوه آغاز کند.
  • در دوره نقاهت بیمار توجه داشته باشد که از مایعات بیشتر استفاده کند و از خوردن مواد غذایی که نیاز به جویدن زیاد دارد پرهیز کند.
  • برای کاهش تورم و کبودی فرد می تواند از آناناس و کرفس نیز استفاده کند.
  • بیمار در دوه نقاهت پس از جراحی فک کافئین و شیرینی نخورد.

جراحی فک بالا و پایین چگونه است ؟

بسیاری از جراحان فک با این سوال مواجه می شوند که جراحی فک چگونه است . در رابطه با جراحی فک باید بگوییم که پس از بیهوش شدن بیمار، جراح اقدام به ایجاد برش در درون دهان بیمار می کند . ( در اکثر مواقع برش های جراحی فک در داخل دهان ایجاد می شوند . و در صورتی که جراح فک قصد ایجاد برش بر روی سطح خارجی پوست بیمار را داشته باشد . آن را بین چین های طبیعی زیر چانه ایجاد می کند که قابل رویت نباشد . ) و پس از بلند کردن بافت ها اقدام به تغییر جای فک می کند.

جراح بینی اصفهان | عمل گرافت پوست و جراحی فک و صورت .

عوارض جانبی جراحی ارتوگناتیک چیست ؟

جراحی فک یا ارتوگناتیک نیز همانند سایر عمل ها در صورتی که توسط جراح زبده و چیره دست انجام نگیرد . با درجاتی از خطر همراه خواهد بود . به همین علت همواره توصیه به دقت در انتخاب جراح فک ، می گردد. البته شایان ذکر است که رعایت مراقبت های قبل و بعد از جراحی فک نیز تاثیر به سزایی بر روی نتایج و همچنین ، جلوگیری از بروز عوارض ناشی از آن دارد. در ذیل ، به برخی از عوارض معمول جراحی فک که در طی چند روز بر طرف می شوند ، اشاره شده است.

  1. درد : درد و ناراحتی به پیچیدگی و دشواری جراحی بستگی دارد که به تدریج فروکش می کند . لازم به ذکر است ، به منظور تسکین آن برای تان داروی مسکن تجویز خواهد شد . زمانی که درد کاهش می یابد ، دیگر نیاز به مسکن نخواهد بود.
  2. تورم : انتظار می رود بعد از جراحی ، تورم ایجاد شود . تورم حداکثر 48 ساعت پس از جراحی ، رخ می دهد و به تدریج ، در مدت سه تا چهار هفته بر طرف می شود . هر چه عمل جراحی پیچیده و دشوار باشد ، تورم بیشتر می شود.
  3. کبودی : با کاهش تورم ، کبودی صورت و گردن ممکن است . در برخی افراد ایجاد شود که به طور کلی بعد از هفت تا ده روز از بین می رود.
  4. خونریزی : برای به حداقل رساندن خطر خونریزی ، سرتان را با بالش بالا نگهدارید . پرهیز از استعمال دخانیات و شستشوی شدید دهان تا روز بعد از عمل و همچنین ، استراحت کافی بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *