ناهنجاری اپن بایت چیست ؟

ناهنجاری اپن بایت چیست ؛ علل ایجاد و درمان آن

ناهنجاری اپن بایت | یکی از مشکلات رایج دندانی که نیاز به درمان ارتودنسی دارد، اپن بایت است. اپن بایت می تواند در جلو یا پشت دندان‌ها اتفاق بیفتد، اگرچه اپن بایت جلوی دندان بسیار شایع‌تر است. اپن بایت نوعی مال اکلوژن است، به این معنی که وقتی فک‌ها بسته هستند، دندان ها به‌درستی در یک راستا قرار نمی‌گیرند.

در یک بایت مناسب، ردیف دندان‌های بالا و پایین باید تماماً به هم متصل شوند، به طوری که وقتی دهان کاملاً بسته است، دندان‌های بالا کمی بر روی دندان‌های پایین همپوشانی داشته باشند. این مقاله راهنمایی است که به شما در درک بیشتر اپن بایت و چگونگی آن کمک می‌کند.


با مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح فک اصفهان همراه باشید :

جراح فک اصفهان  | اپن بایت

ناهنجاری اپن بایت

در افراد با ناهنجاری اپن بایت، دندان‌های بالا و پایین در جلو یا عقب دهان، حتی زمانی که فک بسته است، تماس پیدا نمی‌کنند. اپن بایت زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های بالا و پایین در جلو یا عقب دهان که فک کاملا بسته شده است . با هم تماس نداشته باشند و بین آن‌ها فاصله ایجاد شود. اپن بایت نوعی مال اکلوژن است: انواع مشکلات دندانی که باعث می شود . دندان‌ها به طور نامناسب تراز شوند . باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام غذا خوردن می‌شوند . و بسیاری از مسائل مرتبط دیگر، از جمله درد، مسائل بهداشت دهان و دندان و پوسیدگی دندان و لثه.

درمان اپن بایت می تواند پیچیده باشد . اما یک متخصص ارتودنسی ماهر می تواند این وضعیت را با انواع براکت‌های ارتودنسی و انواع درمان اینویزیلاین اصلاح کند. در درمان دندان‌های جلو‌زده دو اصطلاح رایج وجود دارد و آن اورجت و اوربایت است. اورجت به جلوزدگی افقی دندانهای جلویی فک بالا گفته میشود و اوربایت نیز به فاصله عمودی بین دندانهای جلویی بالایی و پایینی گفته میشود.

وجود فاصله بین دندان های قدامی

داشتن دیاستما یا شکاف بین دندان‌ها، شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. دلایل ایجاد شکاف در دندان های جلویی که اصطلاحا دندان های قدامی خوانده می‌شود، عبارتند از: فرنوم بزرگ لب، بیماری لثه و اندازه فک. یکی از دلایل رایج که ممکن است بین دندان های جلویی شما شکاف ایجاد شود، فرنوم است. فرنوم لبیال، قطعه نازکی از بافت است که لب بالایی شما را به لثه بالایی متصل می‌کند. برای برخی، فرنوم به طور طبیعی رشد نمی‌کند. اگر فرنوم بیش از حد بزرگ شود، می‌تواند باعث جدا شدن دندان‌های جلویی و ایجاد شکاف بین آنها شود.

فاصله بین دندان ها که دیاستما نامیده می‌شود، باعث ایجاد شکاف مشخص بین دندان‌ها می‌شود. دیاستما اصطلاحی است که اغلب برای شکاف بین دو دندان جلویی بالا، رایج ترین شکاف دندان‌ها، استفاده می‌شود. ۵۰ تا ۶۰ درصد کودکان زیر ۵ سال دارای این شکاف هستند و معمولاً تا سن ۸ یا ۹ سالگی این شکاف، به خودی خود بسته می‌شود. علاوه ‌بر‌این، اگر یک یا چند دندان شما کوچکتر از حد معمول باشد و دندان‌ها نامرتب باشند نیز، دیاستما ممکن است رخ دهد.

اپن بایت و بلند بودن صورت

سندرم صورت بلند که به آن بایت اسکلتی نیز گفته می شود، یک بیماری نسبتاً شایع است که با رشد بیش از حد عمودی صورت مشخص می شود. علل آن میتواند ژنتیکی یا محیطی باشد. جراحی ارتوگناتیک درمانی است که در بیشتر موارد برای اصلاح این ناهنجاری توصیه می‌شود. مداخله ممکن است شامل استراتژی‌های مجزا یا ترکیبی مانند: نهفتگی فک بالا، چرخش صفحه اکلوزال در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، باشد.

حالت ظاهری اپن بایت چگونه است؟

قابل توجه ترین علامت اپن بایت ناتوانی در بستن کامل دهان است به طوری که دندان‌های جلو یا عقب بالای شما با دندان‌های پایین تماس نداشته باشند. دیگر علائم ظاهری و غیر ظاهری اپن بایت شامل موارد زیر است.

  1. ناتوانی در تماس دندان‌های بالا و پایین با یکدیگر
  2. مشکلات جویدن یا بلعیدن
  3. مشکلات تلفظ
  4. مشکلات گفتاری
  5. تراز نامناسب دندان‌ها
  6. درد در هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  7. مشکل در گاز زدن غذا با دندان‌های جلویی
  8. لبخندی نازیبا و غیر جذاب

جراح بینی اصفهان | ناهنجاری اپن بایت چیست ؟

عوامل ایجاد ناهنجاری اپن بایت

دو دلیل اساسی برای ایجاد ناهنجاری اپن بایت وجود دارد: اسکلتی یا دندانی – گاهی اوقات این مشکل توسط هر دو ایجاد می شود. علل اسکلتی از رشد استخوان نشات می گیرد و در ژن‌هایی که از خانواده شما منتقل می‌شود به ارث می‌رسد.

علل دندانی نیز ناشی از عادات بد دهانی است که مسیر صحیح رشد دندان را مختل می کند. مانند: مکیدن شست، مکیدن لب پایین، الگوی بلع نامناسب، وضعیت نامناسب زبان، روماتیسم مفصلی، اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD)، یا سایر دردهای مزمن دندان/فک، ضربه به فک، کمبود فضا برای رویش دندان های بالغ و یا سایر مسائل مربوط به دندانپزشکی.

عوامل بروز ناهنجاری

اما اپن بایت به طور کلی و در درجه اول توسط چهار عامل ایجاد می‌شود:

  • مکیدن شست یا پستانک. هنگامی که شخصی شست یا پستانک خود را می‌مکد (یا یک جسم خارجی دیگر مانند مداد)، ردیف دندان های خود را تحت فشار قرار می‌دهد. این می‌تواند باعث اپن بایت شود.
  • فشار دادن زبان. اپن بایت زمانی رخ می‌دهد که فردی هنگام صحبت کردن یا قورت دادن، زبان خود را بین دندان‌های جلویی بالا و پایین فشار دهد. این همچنین می تواند بین دندان‌ها نیز فاصله ایجاد کند.
  • اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD یا TMJ). اختلالات TMJ باعث درد مزمن فک میشوند. گاهی اوقات افراد از زبان خود برای باز کردن دندان‌های خود استفاده می‌کنند و به راحتی فک خود را تغییر می‌دهند که می‌تواند باعث اپن بایت شود.
  • مشکل اسکلتی. این زمانی اتفاق می‌افتد که فک‌های شما بر خلاف رشد موازی یکدیگر از هم جدا می‌شوند و اغلب تحت تأثیر ژنتیک است.
  • علت هر چه باشد، اپن بایت را میتوان با نظارت دقیق متخصص ارتودنسی اصلاح کرد. متخصصین ارتودنسی در درمان این نوع مشکلات دندانی با استفاده از روش های بالینی اثبات شده از جمله بریس و اینویزیلاین ماهر هستند. متخصص ارتودنسی با استفاده از اشعه ایکس و یا تصویربرداری سه بعدی و همچنین معاینه حضوری، تشخیص را ارائه میدهد. پس از تشخیص، ارتودنتیست گزینه های درمانی مورد شما را بررسی می کند. اگرچه قیمت ارتودنسی دندان بسیار بالا است، اما نتایج خوبی از آن حاصل میشود.

اوپن بایت ناشی از مشکلات مفصلی

گاهی اوقات اوپن بایت به تدریج ایجاد می‌شود . که در این صورت احتمال تخریب مفصل به عنوان یکی از احتمالات مسبب اوپن بایت در نظر گرفته می‌شود. بهترین اقدام، تصویر برداری از مفاصل است تا مشخص شود موقعیت دیسک‌ها و همچنین شکل و وضعیت ساختارهای استخوانی چگونه است. در صورتی که مشکل مفاصل ادامه پیدا کند، اوپن بایت پس از درمان، مجددا ایجاد می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *