گلو درد و گرفتگی گلو بعد از کشیدن دندان عقل

گلو درد بعد از کشیدن دندان عقل

ممکن از بعضی افراد بعد از جراحی دندان عقل نهفته دچار گلودرد شده و احساس گلو درد و گرفتگی گلو به آن ها دست بدهد. علت آن می تواند تاثیر مواد بیهوشی دندان باشد که جراح آن را به لثه تان تزریق کرده است. علت دیگر می تواند مربوط به باز نگه داشتن دهانتان به مدت طولانی در حین جراحی دندان عقل باشد. برای رفع این مشکل بهتر است بعد از عمل جراحی مقداری آب و نمک قرقره کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین خوردن چای گرم می تواند درد گلو را تسکین دهد.


مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :


جراح فک اصفهان | علل بروز آندربایت

جراحی دندان عقل نهفته چگونه انجام می‌شود؟

کشیدن دندان عقل یک عمل بسیار ساده و بدون دردسر است که توسط دندانپزشکان انجام می‌گیرد. اما جراحی دندان عقل نهفته را نمی‌توان به هر دندانپزشکی سپرد؛ زیرا نیازمند علم و تجربه بالاست تا به بهترین شکل انجام شود.

جراحی دندان عقل نهفته مانند دیگر جراحی‌ها نیازمند تزریق بی‌حسی به عصب دندان است. پس از بی‌حسی، جراح با استفاده از ابزار، لثه را برش داده و راه را برای درآوردن دندان عقل باز می‌کند. سپس دندان عقل را کشیده و درصورت نیاز، قسمتی از آن برش داده می‌شود تا درآمدن آن را ساده‌تر سازد. با اتمام جراحی، شکاف ایجاد شده در لثه را با بخیه مجددا می‌بندند و دهان را ضدعفونی می‌کنند. اگر بخواهیم مراحل آن را کاملا مختصر بیان کنیم، شامل ۴ مرحله است:

  1. بی‌حسی یا بی‌هوشی
  2. برش لثه روی دندان عقل نهفته
  3. کشیدن دندان عقل
  4. بخیه زدن لثه بریده شده

عوارض جانبی دندان عقل نهفته

  •  عفونت و گلو درد

قسمتی از لثه که بر روی دندان عقل نهفته قرار می‌گیرد، ممکن است دچار عفونت شود که ابدا خبر خوبی برای افراد نیست. زیرا می‌تواند موجب گسترش عفونت در تمام دندان‌ها شود. همچنین به دلیل چرک موجود در عفونت لثه، مزه و طعمی بسیار ناخوشایند در دهان بیمار به وجود می‌آید.

  •  آسیب رسیدن به دندان‌های کناری

به دلیل قرارگیری دندان عقل در جهتی متفاوت از دندان‌های دیگر، می‌تواند موجب آسیب رسیدن به دندان‌های کناری شود. این آسیب عموما بسیار دردناک است و به دلیل وارد شدن آسیب از نقاط داخلی لثه، درمان آن بسیار دشوار و هزینه‌بر تلقی می‌شود.

  • پوسیدگی

تمام دندان‌ها برای سالم ماندن نیاز به رسیدگی و نظافت دارند. وقتی دندان عقل به صورت نهفته در لثه قرار می‌گیرد، عملا امکان نظافت آن وجود ندارد و سریع دچار پوسیدگی می‌شود. در این صورت بیمار ضمن داشتن نیاز به جراحی دندان عقل نهفته، باید فکری برای پوسیدگی آن نیز بکند.

  • تضعیف استخوان فک

دندان عقل نهفته عارضه‌ای است که می‌تواند فشار زیادی به استخوان فک وارد کند. این فشار عموما باعث تضعیف استخوان فک شده و قطعا عوارض آن در دندان‌های دیگر بیمار نیز قابل مشاهده است.

  •  به هم خوردن نظم دندان‌ها

فشار وارد کردن دندان عقل نهفته به‌شدتی می‌تواند مخرب باشد که پس از مدتی، بیمار از بین رفتن نظم دندان‌های خود را مشاهده می‌کند. اینگونه عوارض، کار بیمار را به‌شدت سخت می‌سازند و فرد باید علاوه‌بر جراحی دندان عقل نهفته، برای نامنظم بودن دندان‌های خود نیز درمانی در نظر داشته باشد.

جراح فک اصفهان | کشیدن دندان عقل در شهر اصفهان..

کشیدن دندان عقل چقدر طول میکشد؟

به احتمال زیاد شما هم با موضوع دندان عقل و ماجرای آن آشنایی دارد. دندان عقل در انتهای ردیف دندانی قرار می گیرد و به عنوان آخرین دندان از لثه خارج می گردد. از آنجایی که این دندان در اواخر نوجوانی رشد می کند به آن دندان عقل می گویند. بعضی از اوقات وجود این دندان مشکل ساز می شود و دردهای زیادی را برای شخص ایجاد می کند. در بعضی از افراد دندان عقل در لثه باقی می ماند و حالت نهفته پیدا می کند. این موضوع سبب می شود تا فشار زیادی به لثه وارد گردد.

این فشار بالا درد زیادی نیز ایجاد می کند و زندگی عادی شخص را با بحران روبرو می سازد. از این رو دندانپزشکان از طریق جراحی این دندان را از لثه خارج می کنند. معمولا دندان عقل زودتر از سایر دندان ها خراب می شود زیرا به دلیل عقب بودن نمی توان بهداشت آن را به خوبی رعایت کرد. خوشبختانه راه حل های زیادی برای حل مشکلات فک و صورت وجود دارد و در کمترین زمان ممکن قابل حل خواهد بود.

مراقبت های بعد جراحی دندان عقل نهفته

  1. مشاهده خونریزی از محل جراحی دندان عقل نهفته و مقداری تورم پس از جراحی دندان عقل آسیب دیده طبیعی است و بهتر است گاز روی زخم تا یک ساعت فشار داده شود.
  2. در صورت بروز درد از مسکن های تجویز شده توسط متخصص ارتودنسی و جراح دندان عقل استفاده کنید.
  3. پانسمان زخم را عوض نکنید زیرا تعویض پانسمان از تشکیل لخته خون جلوگیری می کند.
  4. به مدت ۲۴ ساعت از تف کردن خودداری کنید.
  5. به آرامی دهان خود را با آب و نمک بشویید.
  6. هنگام نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید.
  7. عدم تحرک و ورزش سنگین
نتیجه گیری جراحی دندان عقل نهفته

جراحی دندان عقل نهفته یا کشیدن آن یکی از مهم ترین اعمال دندانپزشکی است که معمولاً هر فردی در دهه دوم و سوم زندگی آن را انجام می دهد. جراحی دندان عقل نهفته روی عصب یکی از دقیق ترین جراحی هاست که نیاز به تخصص و تجربه دارد و بهتر است به کلینیک های معتبر مراجعه کنید تا با مشکلی مواجه نشوید.

نکته ای که در پایان این مقاله باید به بیشتر بیماران پاسخ دهیم، جواب این سوال است که جراحی دندان عقل نهفته تا چند روز درد دارد؟ پاسخ این است که این مورد اکثرا تا ۲ هفته ادامه دارد و پس از ۱۴ روز بر طرف میشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *