لزوم انجام جراحی دندان عقل نهفته

انواع مختلف جراحی دندان عقل و مشکلات مربوط به آن

در صورتی که فضای کافی برای بیرون آمدن دندان از لثه و گیر کردن زیر لثه وجود نداشته باشد، دندان عقل تشکیل می شود. مشکلات دندان عقل شامل بیماری لثه، حفره و سایر مشکلات دهان و دندان است. دندان عقل نهفته افقی آسیب دیده می تواند به دندان های مجاور آسیب برساند یا منجر به بیماری های دهان شود. برخی از مشکلات اساسی که دندان عقل نهفته باعث پیدایش آن ها می‌شوند به همراه شکایات مکرر بیماران عبارتند از:

  1. دندان عقل و وزوز گوش
  2. دندان عقل نهفته و سرگیجه
  3. دندان عقلی که باعث تورم غدد لنفاوی میشود .
  4. دندان عقل و سردرد
  5. دندان عقلی که باعث بروز گوش درد و گلو درد
  6. دندان عقل نهفته روی عصب

همراه ما باشید با مطالب آموزنده و پیشنهادی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :


جراح فک اصفهان | تهدید دندان عقل برای دیگر دندان ها .

جراحی دندان عقل نهفته

اگر دندان درد یا عفونت خاصی ایجاد نکرد، دندانپزشک می تواند دندان را تحت نظر داشته باشد و در ادامه بتواند به طور کامل آن را در بیاورد که یکی از روش های درمان این مشکل است. البته قابل ذکر است که دندان عقل نهفته و سردرد یکی از مشکلات شایع گزارش شده است از سوی بیماران است.

جراحی دندان عقل نهفته روی عصب

اگر دندان عقل روی اعصاب قرار گرفته باشد برای جراحی دندان عقل نهفته پیشنهاد عمل کولونکتومی به شما خواهند داد. در این جراحی دندان به طور کامل برداشته نخواهد شد. همچنین خطر بی حسی دائمی لثه و لب و بی حس شدن کامل زبان بسیار کاهش می یابد. البته لازم به ذکر است که تنها در شرایط خاص این روش پیشنهاد داده می شود.

جراحی دندان عقل نهفته افقی فک پایین

در شرایطی که دندان عقل به صورت افقی رشد کرده باشد باید جراحی دندان عقل نهفته توسط جراح فک و صورت انجام گیرد‌. چرا که در این شرایط دندان داخل فک رشد کرده و فک فرد را درگیر کرده است. جراح فک و صورت در بی حسی کامل و بدون هیچ دردی این مشکل را حل خواهد کرد.

دندان عقل نهفته در ارتودنسی

معمولاً اعتقاد بر این است که دندان عقل در هنگام رویش به دندان های دیگر نیرو وارد می کند و این نیرو باعث حرکت دندان های دیگر شده و در نهایت باعث ایجاد اختلال در دندان ها می شود که نیاز به ارتودنسی پیدا میکنند. اما مطالعات اخیر نشان داده است که این یک اغراق است و علت اصلی پوسیدگی دندان های جلویی فک پایین در سنین حدود ۲ تا ۶ سالگی که همزمان با رویش دندان عقل است، تمایز و ضربدری است. پوسیدگی دندان عقل نهفته خود نیز بسیار مشکل جدی است و یکی از معایب اصلی آن بوی بد دهان است.

جراحی دندان عقل فک جوش

جراحی دندان عقل فرآیند جوش دادن دندان به استخوان و تماس مستقیم دندان با استخوان است که باعث ایجاد ارتباط مستقیم بین دندان و استخوان موجود در دهان می‌شود. ریشه دندان معمولا با یک رباط پوشیده شده است. دندان نباید با استخوان فک تماس داشته باشد. اگر بافت رباط از بین برود، دندان به مرور زمان با استخوان تماس پیدا کرده و با استخوان فک یکی می شود. به این عارضه فک جوش می گویند.

حفره خشک دندان عقل نهفته

سوراخ‌های خشک زمانی اتفاق می‌افتند که جای خالی دندان کشیده شده برای حافظت از جای زخم و ورود میکروب به بدن جمع شده است، پس از مدتی از طریق همان جا وارد بدن شده و جذب شود، در این موارد فرد در ناحیه دندان عقل کشیده شده به دلیل آسیب به اعصاب و استخوان های ناحیه مورد نظر درد شدیدی را احساس می کند. در این موارد فرد باید با دندانپزشک تماس گرفته و موضوع را با وی در میان بگذارد.

"جراح

مراقبت های بعد از کشیدن و جراحی کردن دندان عقل نهفته

پس از انجام این جراحی در اغلب موارد شخص دچار خونریزی در ناحیه جراحی شده، می شود که این خونریزی کاملا امری طبیعی است. از این رو توصیه می شود برای توقف این خونریزی، گاز روی زخم تا یک ساعت فشار داده شود.  همچنین رعایت موارد زیر بعد از جراحی توصیه می شود:

  1. خود داری از تف کردن به مدت 1 شبانه روز بعد از جراحی.
  2. مصرف به موقع دارو های تجویز شده توسط متخصص.
  3. عدم استفاده از نی به هنگام نوشیدن مایعات.
  4. عدم انجام تحرکات و ورزش های سنگین.
  5. شستشوی ملایم دهان با آب و نمک.
  6. عدم تعویض پانسمان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *