کاشت مینی ایمپلنت دندان

کاشت مینی ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

کاشت مینی ایمپلنت دندان  | مینی ایمپلنت به ایمپلنت های دندانی کوچک گفته می‌شود که نیازی به قرار گیری کامل درون استخوان فک ندارند. مینی ایمپلنت یک قطعه فلزی کوچک است که قطر آن حدود ۳ میلیمتر است و درون استخوان فک قرار می‌گیرد. مینی ایمپلنت شبیه ایمپلنت دندانی استاندارد است اما کوچکتر به نظر می‌رسد. این تکنیک از دو بخش ساخته شده که عبارتند از پست تیتانیومی که دارای یک بخش گرد است، و سوکت که شبیه حلقه می‌باشد و که درون استخوان فک قرار داده می‌شود. این نوع ایمپلنت بسیار نازک است و سایز کوچکی دارد.

می‌توان از بینی ایمپلنت برای انواع مختلفی از دندان‌ها استفاده کرد و معمولاً یک جایگزین عالی برای دندان مصنوعی، پل و روکش است و حتی در مواردی که دندان مصنوعی لق است می‌توان از آن برای ثابت کردن دندان استفاده نمود. دندانپزشک استفاده از ایمپلنت تیتانیومی را ترجیح می‌دهد.


همراه ما باشید با مطالب خواندنی و آموزنده دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان –  جراح فک اصفهان  :


جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | . کاشت مینی ایمپلنت دندان

تفاوت مینی ایمپلنت با ایمپلنت‌های رایج

احتمالاً این سوال برای شما مطرح شده که از مینی ایمپلنت استفاده کنید یا ایمپلنت‌های رایج؟ هنگامی که شما به یک دندانپزشک با تجربه مراجعه می‌کنید پس از ارزیابی دهان و دندان شما بهترین نوع ایمپلنت را پیشنهاد خواهد کرد. در بخش زیر به برخی از تفاوت های این دو ایمپلنت اشاره می‌کنیم:

مینی ایمپلنت کوچکتر از ایمپلنت‌های رایج است و شامل یک پست و روکش می‌باشد حال آنکه ایمپلنت‌های رایج از اتصالات اباتمنت، پیچ و روکش مصنوعی ساخته شده اند.
فرایند نصب مینی ایمپلنت چند ساعت طول می‌کشد حال آنکه کاشت ایمپلنت‌های رایج حدود ۶ ماه تا ۲ سال طول خواهد کشید زیرا دندانپزشک مجبور به لیفت سینوس یا پیوند استخوان است.
پس از کاشته مینی ایمپلنت دندان پزشک فوراً به نصب دندان مصنوعی می‌پردازد و شما پس از اتمام کار شاهد زیبایی لبخند خود خواهید بود. درد خفیف ناشی از درمان طی مدت دو روز برطرف می‌شود. از سوی دیگر دوران بهبود پس از کاشت ایمپلنت‌های رایج طولانی تر است و از چند هفته تا چند ماه متغیر می‌باشد. معمولاً درد حاصل از درمان طی مدت دو هفته برطرف می‌شود اما با پیروی از نکات توصیه شده توسط پزشک می‌‌توانید به تسریع فرآیند بهبود کمک کند.
کاشت ایمپلنت رایج یک روش ثابت شده و دائمی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است از سوی دیگر تحقیقات چندانی در ارتباط با مینی ایمپلنت و طول عمر آنها انجام نشده است.

چه افرادی می‌توانند متقاضی کاشت مینی ایمپلنت باشند؟

آیا تاکنون برای کاشت ایمپلنت دندانی به دندانپزشک مراجعه کرده اید که به شما بگوید نمی‌توانید متقاضی مناسبی برای کاشت ایمپلنت باشید؟ اگر چنین پاسخی دریافت کرده اید دیگر نگران نباشید زیرا می‌توانید متقاضی مناسبی برای کاشت مینی ایمپلنت باشید. در بخش زیر به مواردی اشاره می‌‌کنیم که نشان می‌‌دهد آیا شما متقاضی خوبی برای کاشت مینی ایمپلنت هستید یا خیر.

  1. خواستار پرکردن جای خالی دندان‌های از دست رفته خود هستید.
  2. دندان‌های شما کوچک هستند.
  3. استخوان فک شما از بین رفته است.
  4. خواستار بهبود فوری لبخند خود هستید.
  5. خواستار پرکردن جای خالی دندان‌های ردیف جلو هستید.

اگر شرایط زیر را دارید متاسفانه نمی‌توانید متقاضی کاشت مینی ایمپلنت باشید:

  • دیابت دارید.
  • سیگار می‌کشید.
  • قصد پر کردن جای خالی دندان آسیاب خود را دارید.
  • دچار بیماری‌های دهان از قبیل التهاب لثه هستید.
  • استخوان فک شما بسیار کوچک است.

معمولاً از مینی ایمپلنت برای دندان های دندان‌های ردیف بالا خیلی استفاده نمی‌شود با این حال دندانپزشک اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد زیرا در برخی موارد مینی ایمپلنت کاربرد بیشتری دارد و می‌‌توانید از مزایای آن بهره مند شوید.

مزایای مینی ایمپلنت

  • عدم نیاز به پیوند استخوان

در صورتی که استخوان فک به اندازه کافی قوی نباشد برای کاشت ایمپلنت‌های دندانی رایج به پیوند استخوان نیاز خواهید داشت حال آنکه کاشت مینی ایمپلنت نیازی به پیوند استخوان ندارد. این امر باعث صرفه جویی در هزینه و زمان خواهد شد.

  • عدم نیاز به انجام جراحی دشوار فلپ

شما با کاشت مینی ایمپلنت می‌توانید از مزایای ایمپلنت های رایج نیز بهره مند شوید با این تفاوت که مینی ایمپلنت ها کوچک هستند و نیازی به جراحی فلپ ندارید.

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان |  . کاشت مینی ایمپلنت دندان

  • کم تهاجمی بودن درمان

فرآیند کاشت مینی ایمپلنت یک روش کم تهاجمی است که نیازی به انجام عمل جراحی نیست و طی مدت چند ساعت انجام می‌شود. با توجه به کم تهاجمی بودن کاشت مینی ایمپلنت فرآیند بهبود نیز طی مدت چند روز سپری خواهد شد.

  • درد کمتر

از آنجایی که کاشت مینی ایمپلنت یک روش کم تهاجمی است و شما با درد و ناراحتی کمتری مواجه خواهید شد و به علت اسیب دیدگی کمتر بافت استخوان و لثه نیازی به استفاده از داروهای مسکن نخواهید داشت.

  • سهولت استفاده

با کاشت مینی ایمپلنت دیگر نگران حرکت کردن دندان مصنوعی خود در هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن نخواهید بود. کاشت مینی پلنت اعتماد به نفس شما را افزایش خواهد داد زیرا با مشکلاتی از قبیل خالی بودن جای دندان از دست رفته مواجه نیستید.

  • سهولت کاشت

کاشت مینی ایمپلنت بسیار ساده است و معمولاً طی مدت یک جلسه به اتمام می‌‌رسد. پس از اتمام درمان شما می‌توانید طی مدت کوتاهی مجدداً به طور طبیعی غذا بخورید.

  • جلوگیری از تغییر شکل صورت

اگر حجم استخوان فک شما کاهش پیدا کرده باشد صورت به سمت پایین متمایل خواهد شد. از آنجایی که مینی ایمپلنت‌ها درون استخوان فک قرار داده می‌شوند عملکردی شبیه ریشه دندان دارند و از تغییر شکل صورت جلوگیری می‌کنند.

  • کاهش عوارض

اگر متقاضی مناسبی برای کاشت مینی ایمپلنت هستید باید بدانید که عوارض حاصل از درمان بسیار نادر است و به ندرت فرآیند درمان با شکست مواجه می‌شود زیرا دندانپزشک به طور دقیق به ارزیابی بیمار می‌‌پردازد و از مناسب بودن او برای درمان اطمینان حاصل می‌کند.

  • مقرون به صرفه بودن

کاشت مینی ایمپلنت در مقایسه با ایمپلنت‌های رایج مقرون به صرفه تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *