بیماری مفصل فک:علائم و درمان

بیماری های مفصل فک

مفصل فک یا اصطلاحاً مفصل تمپورومندیبولار ، باعث اتصال فک پایین به استخوان گیجگاهی جمجمه میشود . این مفصل به فک اجازه میدهد که در تمام جهت ها حرکت نموده و بنابراین دندانها بتوانند به راحتی غذا را گاز گرفته و بجوند .
در بیماریهای مفصل فک ، مفصل ، عضلات و لیگامانهایی که کنترل مفصل را به عهده دارند ، به خوبی با یکدیگر کار نکرده و باعث ایجاد درد میشوند . این مشکل در خانمها 3 برابر بیشتر از آقایان شایع است .

بیماری مفصل فک بیشتر به علت اسپاسم ، گرفتگی عضلاتی که برای جویدن به کار می روند ایجاد می شود که این وضعیت اغلب بر اثر دندان قروچه و یا فشردن فک ها به روی هم بروز می کند . فشردن فک ها به روی هم و دندان قروچه ممکن است در مواردی که استرس فرد زیاد می شود ایجاد گردد .

جویدن بد غذا باعث فشار آوردن بر روی عضلات فک شده و ممکن است باعث بیماری مفصل فک شود . همچنین ضربات وارده به سر ، فک یا گردن که باعث جابه جایی مفصل می شود . می تواند موجب بروز بیماری مفصل فک شود . در موارد نادری ، آرتریت (آرتروز) می تواند باعث بروز این مشکل شود

علائم بیماری مفصل فک

اگر شما دچار بیماری مفصل فک هستید ممکن است یک یا چند علامت زیر را داشته باشید :
* سر درد
* حساس شدن و درد عضلات
* درد صورت
* درد شدید در نزدیکی گوش ها

درمان

دندانپزشک ممکن است برایتان در خواست یک عکس رادیوگرافی پانورامیک از دهان و فکتان نماید . همچنین ام آر آی ( MRI ) از مفصل فک نیز ممکن است درخواست شود .
درمان بیماری مفصل فک با هدف از بین بردن اسپاسم و گرفتگی عضلات و نیز تسکین درد انجام می شود . خود بیمار نیز می تواند برای رفع این مشکل اقداماتی انجام دهد که عبارتند از :

گذاشتن یک حوله گرم و مرطوب بر روی صورت ماساژ دادن عضلات صورت خوردن غذاهای نرم و قرار دادن وسیله ای در دهان درهنگام شب تا از بروز دندان قروچه در هنگام خواب جلوگیری شود . خوردن داروهای مسکن مثل آسپرین و استامینوفن نیز ممکن است کمک کننده باشد .

اگر گرفتگی عضلات شدید باشد ، دندانپزشک ممکن است یک داروی شل کننده عضلات مثل متوکاربامول تجویز نماید . اگر استرس شما باعث بروز این مشکل شده است ، تمرینات آرامش اعصاب ممکن است برایتان مفید باشد .
اگر عدم جفت شدن دندانهایتان باعث بروز این وضعیت شده است ، دندانپزشک ممکن است برایتان سیم های ثابت یا متحرک ارتودنسی بگذارد .

از هر چهار نفری که به بیماری مفصل فک دچار میشوند ، سه نفرشان با انجام درمان در طی سه ماه بهبود می یابند . با اینحال در بعضی موارد ، مشکلات بیماران برطرف می گردد و نیاز به انجام عمل جراحی ترمیم مفصل فک پیدا می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *