گام به گام با جراحی بینی

جراحی بینی : گام به گام

جراحی بینی  | عمل جراحی بینی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود، به این معنی که نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. بیمار بیهوشی عمومی یا موضعی دریافت خواهد کرد. در بیهوشی عمومی بیمار در طول عمل به خواب می رود ولی در بی حسی موضعی فقط بینی بی حس می شود.

در طول عمل، جراح در سوراخ های بینی بریدگی ایجاد می کند. سپس جراح استخوان داخلی و غضروف را تغییر شکل می دهد تا ظاهر متعادل و مناسبی برای بینی ایجاد کند. پزشک پس از ایجاد برش پوست بینی را به سمت بالا و عقب می‌کشد تا ساختار استخوانی و غضروفی بینی به راحتی مشاهده شود. بعد از کشیدن پوست بسته به نوع بینی بیمار پزشک ممکن است غضروف اضافی را بیرون بیاورد یا شروع به تراشیدن استخوان ها و شکل دادن مجدد آنها نماید.

در مرحله بعدی پوست کشیده شده و به جای اول خود بر می گردد و پزشک شروع به بخیه زدن می کند.

گاهی ممکن است از لوله های باریکی داخل بینی و همچنین آتل برای پشتیبانی از ساختار بینی استفاده شود این علاوه بر حفظ شکل و ساختار بینی بعد از عمل میزان کبودی بعد عمل بینی و ورم بینی بعد عمل را نیز کاهش خواهد داد. رینوپلاستی به طور معمول حدود ۱ تا ۳ ساعت به طول می انجامد. در شرایط حاد تر که نیاز به تغییر بیشتری در ساختار بینی است ممکن است زمان بیشتر نیز لازم باشد.

بنابراین بسیار مهم است که پزشک را در جریان شرایط و سابقه پزشکی خود قرار دهید تا مبادا طولانی شدن زمان عمل برای شما خطرناک باشد.

جراح بینی اصفهان | فاکتورها و عوامل موثر بر نتیجه جراحی بینی .


مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :

بررسی انواع بینی و مشکلات مربوط به آن ها ( جراحی بینی برای کدام نوع بینی مناسب است؟)

قبل از اقدام به جراحی بینی باید درباره نوع بینی خود بیشتر بدانید، زیرا هر کدام از انواع بینی مشکلات خاص خود را دارند که باید هنگام جراحی به آنها توجه شود تا سوراخ ها، پره ها و در کل ظاهر بینی قرینگی و تناسب درست را داشته باشند.

بینی گوشتی

عمل زیبایی بینی گوشتی یکی از جراحی های سخت بینی است، زیرا ضخامت پوست و غده های چربی نسبت به دیگر انواع بینی بیشتر است و همین امر باعث می شود که پس از برش به خوبی نتوان پوست را روی فرم استخوانی غضروفی قرارداد.

رینوپلاستی بینی گوشتی چیست؟ رینوپلاستی بینی گوشتی که عمل زیبایی بینی گوشتی نیز نامیده می شود، نیازمند خارج ساختن غضروف های اضافی و گوشت اضافه بینی برای رسیدن به ساختار فرم دلخواه بینی است. در این نوع عمل پزشک سعی در اصلاح و جمع کردن قسمت پایینی بینی دارد تا از این طریق بتواند نوک‌ بینی را به فرم دلخواه برساند. همانطور که گفته شد کشیدن پوست روی فرم استخوانی غضروفی بینی درد سرساز است و ممکن است باعث ایجاد زخم و آسیب شدید شود، به همین دلیل پزشکان حرفه ای سعی می کنند با کار روی نوک بینی و غضروف میانی به شکل دهی بینی کمک کنند.

جراح بینی اصفهان | . تورم یک طرفه بعد از جراحی بینی
بینی زینی شکل

شاید یکی از شايع‌ ترين ناهنجاری های بینی این شکل آن باشد. در بینی زینی شکل به نظر می رسد که سپتوم استخوانی یا غضروفی آنچنان به هم نزدیک شده اند که از خط نیم رخ طبیعی پایین تر قرار گرفته اند. در واقع در بینی زینی شکل استخوان و غضروف بینی به دلایل مختلف مانند نقص مادرزادی یا بیماری هایی مانند سالک آسیب دیده و دچار فرورفتگی شده اند. این مدل عمل بینی از طریق رینوپلاستی قابل ترمیم و اصلاح است. به این صورت که جراح برای اصلاح بینی از بافت های بینی، گوش و لگن کمک می گیرد.

استفاده از بافت ها و غضروف های دیگر اندام بدن باعث می شود تا بتوان نواقص وکمبود غضروف ها را در این نوع بینی جبران کرد، از طرفی به دلیل بافت طبیعی که برای پیوند به کار می رود، احتمال پس زدگی یا ایجاد حساسیت بعد از جراحی بسیار پایین خواهد بود.

بینی کج با انحراف داخلی

ضربه، آسیب و شکستگی استخوانی یا صدمه به غضروف باعث می‌ شود تا بینی به مرور و هنگام رشد دچار ناهنجاری شود. در این صورت بینی حول محور طولی یعنی تیغه بینی پیچ خورده به نظر می‌ رسد. اگر انحراف بینی شکسته به موقع مورد درمان قرار نگیرد می تواند مجموعه غضروفی و استخوانی بینی را در همه قسمت ها تحت تاثیر قرار دهد. عمل بینی رینوپلاستی از طریق جراحی تیغه بینی می تواند این نوع ناهنجاری ها را از بین ببرد. انحراف تیغه بینی موجب عفونت و مشکلات مربوط به گوش نیز خواهد شد و در موارد حاد ممکن است نیاز به عمل زیبایی گوش باشد.

بینی استخوانی

این شکل از بینی دارای بافت استخوانی محکم است و برخلاف بینی گوشتی، ضخامت پوست نیز کم می باشد. گاهی تیغه بینی دچار خمیدگی نیز است. این نوع بینی استخوانی نیز از طریق رینوپلاستی قابل اصلاح و ترمیم است. عمل بینی استخوانی نسبت به بینی گوشتی نیز راحت تر انجام می شود و این به دلیل ضخامت کم پوست روی بینی است.

حالا که با انواع بینی و مشکلات آنها آشنا شدید، این سوال پیش می آید که جراحی بینی برای کدام یک از این نوع بینی ها مناسب است؟

عمل‌ بینی برای رفع ناهنجاری‌ و بهبود ظاهر افراد متناسب با انواع بینی انجام می شود، اما همانطور که گفته شد بینی استخوانی به دلیل برخورداری از پوست با ضخامت کمتر با نتایج بهتری همراه است. در واقع هر چه استخوان ها و غضروف بینی محکم تر باشند امکان رسیدن به نتیجه دلخواه نیز بیشتر است. در واقع هر چه غضروف ها و غده های چربی زیر پوست بیشتر باشند کارجراح نیز سخت تر است. با این وجود به طور دقیق نمی توان از موفقیت آمیز بودن صد در صدی هر جراحی را پیش بینی نمود.

جراح فک اصفهان | بینی مردانه .

مدل های مختلف بینی در عمل جراحی و مقایسه آن ها

از نظر افراد مختلف بینی زیبا ویژگی ها و مشخصه های خاص خود را دارد. این به دلیل وجود سلایق مختلفی است که افراد دارند. اختلاف و تنوع سلیقه باعث می‌ شود تا افراد هنگام عمل رینوپلاستی درخواست های متفاوتی داشته باشند. برخی فقط از سلبریتی های مورد علاقه خود الگو می گیرند و برخی دیگر انتظارات واقع بینانه تری از جراحی بینی خود دارند. بر این اساس پزشکان انواع مدل عمل بینی را برای جراحی به سه شکل زیر دسته بندی می کنند:

  1. جراحی بینی طبیعی
  2. جراحی بینی نیمه فانتزی
  3. جراحی بینی عروسکی و یا بینی فانتزی

جراح بینی اصفهان | نتیجه مدل بینی طبیعی

جراحی بینی طبیعی

همانطور که از نام این نوع عمل پیداست که هدف از انجام آن تغییر شکل بینی به صورت طبیعی و نرمال است. با انجام عمل بینی طبیعی، فرد می تواند یک هارمونی و تعادل مناسب و زیبا را در صورت خود ایجاد کند. در واقع در این روش پزشک نواقص بینی مانند انحراف، افتادگی نوک بینی بعد عمل، پهنای اطراف بینی، شکستگی یا قوز روی بینی را اصلاح می کند. سپس ساختار بینی را متناسب و هماهنگ با چهره تغییر می دهد. در مدل عمل بینی طبیعی به دلیل آنکه فرم بسیار طبیعی به بینی داده می شود تغییرات به راحتی مشهود نیست.

مزایا جراحی بینی طبیعی

  • حذف نواقص ظاهری بینی
  • امکان جراحی ثانویه در صورت نیاز به ترمیم هماهنگی بینی با اجزای صورت
  • رعایت زاویه صحیح بین لب و بینی
  • کاهش عوارض بعد از عمل مانند اختلالات تنفسی یا گفتاری
  • دوران نقاهت کوتاه تر
  • حفظ قرینگی سوراخ های بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *