مراقبت های لازم برای جراحی های حفره دهان

مراقبت های بعد از عمل جراحی های حفره دهان

مراقبت های بعد از عمل جراحی حفره دهان | بعضاً ممکن است طی رخ دادن اتفاقات طبیعی یا حادثه‌‌ای غیر عمدی، دندان‌های شما دچار مشکلاتی شوند؛ مشکلاتی که شما برای حل آن نیازمند مراجعه به دکتر و دندانپزشک خواهید بود تا بتوانید به صورت تخصصی و عمیق اتفاق رخ داده را بررسی کنید.

حال بعضاً ممکن است که مشکل رخ داده، برای درمان راه‌حل‌های کمی را پیش روی شما قرار دهد و شما مجبور به کشیدن دندان خود شوید، درمانی که برای متخصصین فعال در این زمینه مرحله‌ی آخر محسوب می‌شود و در اصل تمامی افراد حرفه‌ای سعی می‌کنند تا حد ممکن دندان شما را نکشند. برای حل این مشکل راه‌حل‌هایی وجود دارد.

یکی از دسته مشکلات عمیق دندانی که همیشه توانسته تأثیر جدی بر روی سلامت بیمار گذاشته باشد، مشکلات عمل جراحی حفره دهان می‌باشد. برای اینکه شما بتوانید این عمل را انجام دهید، راه‌حل‌های جایگزینی پیش روی شما قرار دارد و برخلاف عمل‌های سنتی، شما نیازمند مراقبت از وضعیت دهان و سلامت خود خواهید بود. اگر که به دانستن این نکات علاقه‌مند هستید با ما همراه باشید. ما در این مطلب به ذکر مهمترین نکات در رابطه با مراقبت‌های بعد از عمل جراحی‌های حفره دهان می‌پردازیم تا شما بتوانید از وضعیت سلامت دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید.

مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :

جراح فک اصفهان | کاشت ایمپلنت در افراد مبتلا به دندان قروچه ...

برخی از مراقبت های بعد از عمل جراحی های حفره دهان

زمانی که تاج دندان شما به صورت کامل تخریب شده باشد، دیگر راه درمان آنچنانی برای آن وجود ندارد چرا که تاج دندان در زیر لثه نهفته می‌باشد. برای اینکه متخصص بتواند این مشکل را حل کند، ابتدا نیازمند این است که لثه‌ی بیمار را در چند جهت و به صورت عمیق بشکافد.

بعد از آن وارد مرحله‌ی خارج کردن دندان از فک می‌شود و در آخر با انجام بخیه و پانسمان کار تمام می‌شود. شما برای جلوگیری از رخ داد مشکلات بیشتر، باید پس از عمل، مراقبت های بعد از عمل جراحی های حفره دهان را انجام دهید و مواردی را رعایت کنید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن سلامت دهان و دندان خود را بدست بیاورید. مواردی که در بخش زیر به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم.

• درد و ناراحتی

داشتن درد و ناراحتی دندان بعد از کشیدن دندان یا انجام عمل‌‎های جراحی به صورت کاملاً طبیعی اتفاق می‌افتد و جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد. تنها گزینه‌ی شما در رابطه با این مورد، تکسین و کمک کردن برای از بین رفتن درد می‌باشد. شما می‌توانید داروهای تجویز شده را طبق دستور متخصص مصرف کنید. سعی کنید در هنگام مصرف کردن دارو‌ها از رانندگی و کار‌های مشابه اجتناب کنید.

• استراحت

زمانی که دندان خود را زیر بار جراحی قرار داده‌اید باید سعی کنید تا ۲۴ ساعت اولیه به استراحت بپردازید و در اصل بدن خود را از فعالیت شدید و ورزش سنگین منع کنید. همچنین نکات مربوط به مراقبت های بعد از عمل جراحی های حفره دهان را کاملا رعایت کنید.

• بعد از عمل جراحي

اقدامات ۲۴ ساعت اول بعد از عمل جراحي (مراقبت های بعد از عمل جراحی های حفره دهان) :  با مشورت با متخصص خود می‌توانید مواردی را در رابطه با ۲۴ ساعت اول و اقدامات آن پرسش کنید، برای مثال اگر متخصص، دهان شوی کلروهگزیدین را تجویز کرد. شما باید در مرحله‌ی اول مسواک بزنید، سپس دهان خود را با آب نمک رقیق و گرم شستشو دهید. حال دهان خود را با استفاده از دهان شوی ضد عفونی کنید. این مورد می‌تواند به تسریع سلامت و همچنین جلوگیری از جمع شدن باکتری کمک زیادی کند.

• کبودی

زمانی که شما دهان و دندان خود را طی عمل جراحی قرار می‌دهید ممکن است در ناحیه عمل کبودی‌های مشاهده شود که یک واکنش طبیعی می‌باشد. این مورد در تمام افراد رخ نمی‌دهد اما جای نگرانی نیست چرا که بین ۷ تا ۱۴ روز رفع خواهد شد. برای تسریع این مورد می‌توانید از روز چهارم به استفاده از کمپرس گرم بپردازید. مطالعه و به کارگیری مراقبت های بعد از عمل جراحی های حفره دهان را اکیدا توصیه می کنیم.

جراح بینی اصفهان | تغییر شکل فک با کشیدن دندان .

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

مراقبت های بعد از عمل جراحی های حفره دهان – یکی از اصول نگهداری از دندان و همچنین کمک به سلامت دهان، خوردن مواد مغذی می‌باشد؛ موادی که برای دندان شما ضرر نداشته باشند. به همین علت بسیار مهم است که بعد از انجام عمل و جراحی بر روی دندان مقدار زیادی مایعات پر انرژی بنوشید. همچنین قابل توجه است که مایعات را با نی میل نکنید که می‌تواند باعث تشدید خونریزی دهان شما شود.

مورد دیگر مراقبت های بعد از عمل جراحی های حفره دهان، اجتناب کردن از خوردن غذا تا یک ساعت می‌باشد، چرا که به تازگی بر روی دهان شما عمل جراحی انجام شده است و بافت دندان حساسیت زیادی خواهد داشت. به همین علت کوچک‌ترین ضربه موجب تشدید درد یا خونریزی خواهد شد.

همچنین سعی کنید تا یک روز کامل بعد از زمان عمل خود از خوردن غذا‌های داغ خودداری کنید. البته استفاده از مواد غذایی سر یا حتی بستنی در این مدت توصیه می‌شود چرا که به ترمیم و بازگشت بافت دندان شما به وضعیت عادی کمک زیادی خواهد کرد. به صورت کلی استفاده از غذاهای نرم و خنک مثل بستنی، ماست، فرنی، شیر سرد و…. بسیار راحت و مناسب است و به همین علت در این زمان توصیه می‌شود.