گزینه‌های درمانی برای اپن بایت

چه گزینه‌های درمانی برای اپن بایت وجود دارد؟

گزینه‌های درمانی برای اپن بایت | براکت‌ها روشی موثر، راحت اما گران برای اصلاح اپن بایت هستند که توسط متخصص ارتودنسی استفاده میشوند. چندین شکل براکت وجود دارد، از جمله: براکت‌های فلزی، سرامیکی و لینگوال. علاوه بر این دو نوع درمان ارتودنسی وجود دارد که ارتودنسی متحرک و ارتودنسی ثابت نام دارند و بسته به تشخیص ارتودنتیست شما، در درمان شما اعمال میشوند.

  1. براکت‌های ارتودنسی بسیار قابل اعتماد هستند، نگهداری آنها آسان است و نتایج زیبایی خوبی را ایجاد می کنند. بسیاری از افراد اپن بایت خود را با ارتودنسی اصلاح کرده اند.
  2. درمان اینویزیلاین گزینه دیگری برای درمان اپن بایت است. درمان اینویزیلاین زمانی موثر و راحت است که توسط پزشک مجرب انجام شود.
  3. در مقایسه با ارتودنسی، اینویزیلاین ثابت کرده است که برای درمان اپن بایت موثرتر است.

برای برخی از موارد شدید اپن بایت، جراحی دهان نیز ممکن است ضروری باشد. این امر بسیار نادر است و فقط برای موارد بسیار پیچیده ای که تنها با مداخله ارتودنسی قابل درمان نیستند، اجرا میشود. اگر مورد شما نیاز به جراحی داشته باشد، متخصص ارتودنسی شما را به یک جراح دندان ارجاع می‌دهد. جراحی دهان و مراقبت های ارتودنسی در کنار هم می توانند نتایج مطلوبی را برای درمان اپن بایت‌های شدید به دست آورند.

نگهدارنده ها به عنوان یک اقدام محافظتی بعد از درمان های ارتودنسی استفاده می‌شوند: در ارتودنسی و یا اینویزیلاین، متخصص ارتودنسی مجموعه ای از نگهدارنده‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد تا لبخند شما را ثابت نگه دارد.


مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :

جراح بینی اصفهان | ناهنجاری اپن بایت چیست ؟ .

عوارض ناشی از اپن بایت

اپن بایت می‌تواند عوارضی برای دندان‌ها، دهان و سلامت کلی بدن شما ایجاد کند. مال اکلوژن مانند اپن بایت با گذشت زمان بدتر می‌شود، که احتمال بروز مشکلاتی مانند بیماری لثه یا ساییدگی بیش از حد دندان های باربر را افزایش می‌دهد. از دیگر مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اختلالات گفتاری
  2. عدم اعتماد به نفس، به دلیل لبخند نازیبا
  3. مشکلات یا درد در هنگام جویدن یا گاز زدن
  4. اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMD)
  5. سردرد و گوش درد
  6. مشکلات خواب
  7. خرناس
  8. بیماری لثه و پریودنتال
  9. پوسیدگی دندان در اثر رشد بیش از حد باکتری ها
  10. مشکلات گوارشی ناشی از مشکل جویدن

ممکن است پس از انجام روش اصلاح مال اکلوژن، عوارض جانبی را تجربه کنید. این عوارض جانبی عمدتاً مختص خود روش هستند، اما برخی از آنها می توانند در اکثر درمان ها نیز رایج باشند. یکی از رایج ترین عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید عبارت است از این که در این درمان، یک بیمار ممکن است لبخند لثه ای را تجربه کند. این امر به ویژه در صورتی که اکستروژن یا اینتروژن دندان های قدامی و خلفی به ترتیب اتفاق بیفتد، بیشتر می‌شود.

اپن بایت چقدر رایج است؟

اپن بایت، جایی که دندان های بالا و پایین به درستی به هم متصل نمی شوند، یک مشکل نسبتا نادر دندانی است و تخمین زده می شود که در ۰.۶٪ از مردم ایالات متحده رخ می‌دهد. مداخله ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی، با استفاده از بریس یا اینویزیلاین می تواند حتی اپن بایت های پیچیده را نیز با موفقیت درمان کند.

تشخیص اپن بایت به چه صورت است؟

اپن بایت نوعی مال اکلوژن ارتودنسی است که در آن دندان‌های بالا و پایین بر روی هم قرار نمی‌گیرند و هنگامی که فک بسته می‌شود، دندان‌ها به درستی با هم برخورد نمی‌کنند و حتی بین ردیف‌های بالا و پایین دندان‌ها فاصله ایجاد می‌شود.

وقتی دهان بسته است. برای تعیین اینکه آیا اپن بایت دارید یا خیر، به آینه نگاه کنید، به آرامی حالت گاز گرفتن بگیرید و لبخند بزنید تا دندان‌هایتان دیده شوند. اگر بین دندان‌های بالا و پایین فاصله وجود داشته باشد، احتمالاً دچار اپن بایت هستید. توجه داشته باشید که برای معاینه بیشتر باید با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

جراح بینی اصفهان | ناهنجاری اپن بایت چیست ؟

آیا نایت گارد می تواند باعث اپن بایت شود؟

محافظ شب یا محافظ دهان شبانه، برای کمک به افراد در توقف دندان قروچه یا قفل کردن فک در هنگام خواب استفاده میشود. در برخی موارد، می‌تواند باعث جابه‌جایی دندان‌ها در طول زمان شود که می‌تواند منجر به اپن بایت شود.

اپن بایت در هر سنی قابل درمان است، اما زمانی که دندان های بالغ به طور کامل رشد نکرده باشند، درمان آن بسیار آسان تر و کمتر دردناک است. کودکانی که دارای اپن بایت هستند باید در حین حفظ تعدادی از دندان های شیری، در حدود ۷ سالگی، ارزیابی دندانپزشکی خود را انجام دهند. این سن مناسبی برای شروع برخی درمان‌ها – از جمله اصلاح رفتار – برای جلوگیری از اپن بایت در حین رشد دندان این کودکان است. برای بزرگسالان، اقدام به اپن بایت پیچیده‌تر است. ممکن است نیاز به ترکیبی از درمان رفتاری و مکانیکی (مانند بریس) و یا حتی نیاز به جراحی فک داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *