روش های عمل جراحی ترمیم بینی

انواع روش های عمل جراحی ترمیم بینی

هدف از جراحی مجدد بینی، بهبود وضعیت بینی و عملکر آن است. متخصص جراحی تلاش می کند تا با توجه به وضعیت بینی، پیوند غضروف انجام دهد و یا غضروف را از ناحیه ای از بینی بردارد. پزشک غضروف مورد نیاز را از تیغه بینی بیمار (سپتوم)، گوش یا دنده می گیرد. ترمیم بینی هم مانند جراحی اولیه، هم با روش باز و هم با روش بسته قابل انجام است. در ادامه به بررسی هر یک از این روش ها می پردازیم. روش های عمل جراحی ترمیم بینی :

جراح بینی اصفهان | روش های عمل جراحی ترمیم بینی

رتوش بینی با استفاده از تکنیک جراحی باز

زمانی که جراح از روش باز برای رینوپلاستی ثانویه استفاده می کند، ابتدا بیمار را تحت وضعیت بیهوشی عمومی قرار می دهد و سپس با ایجاد برش در ناحیه کلوملا و بالا زدن پوست بینی، به طور کامل به ساختمان بینی دست پیدا می کند. تغییرات با توجه به نیاز بینی بیمار ایجاد می شود. سپس بخیه های داخلی و بخیه روی کلوملا زده می شود. جراح با استفاده تامپون بعد از عمل مانع از ایجاد چسبندگی داخل بینی می شود. در نهایت اسپلینت (گچ) روی بینی قرار داده می شود.

مزایا و معایب عمل باز ترمیمی چیست؟

ترمیم بینی نسبت به عمل اولیه سخت تر و پیچیده تر است. در عمل باز، جراح رینوپلاستی میدان دید وسیع تری دارد و به راحتی می تواند تغییرات لازم را روی بینی اعمال کند. از میان مزایای دیگر این تکنیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان خطای کمتر به دلیل میدان دید وسیع

امکان ایجاد تغییرات بیشتر به دلیل دسترسی آسان تر پزشک به ساختمان بینی
شاید برخی از افراد تصور کنند که بخیه زدن روی کلوملا از مشکلات جراحی باز است؛ اما باید گفت که اگر جراح با ظرافت و دقت عمل کند، هیچ اثری از بخیه باقی نخواهد ماند.

عمل ترمیم بینی با به کارگیری تکنیک بسته

در جراحی بسته رتوش بینی، جراح بدون هیچ گونه برش بیرونی و بخیه بیرونی عمل جراحی را انجام می دهد. در وقت پزشک تغییرات روی ساختار بینی را از داخل سوراخ ها اعمال می کند که عمل دشوارتری نسبت به جراحی باز است. برش زدن و بخیه کردن دو تفاوت اصلی جراحی باز و بسته بینی ترمیمی است. در عمل بسته هم تامپون و اسپلینت استفاده می شود.

آیا جراحی بسته بینی بهتر از جراحی باز است؟

در پاسخ باید گفت که جراحی بسته چند مشکل عمده دارد:

میدان دید جراح بسیار محدود است و در نتیجه به ساختمان بینی دسترسی کامل ندارد؛
به دلیل این که جراح دسترسی کامل به ساختمان بینی ندارد، امکان تغییرات محدود است؛
به دلیل میدان دید محدود، امکان خطای پزشک بیشتر است.
اگرچه رینوپلاستی بسته نسبت به تکنیک باز تهاجم کمتری دارد، کمتر به بافت بینی آسیب می‌زند و دوران نقاهت آن کوتاهتر است اما به دلیل این که جراحی ترمیمی عملی پیچیده است و نسبت به عمل اولیه سخت تر محسوب می شود، معمولاً یک جراح خوب رینوپلاستی ترمیمی با تکنیک جراحی باز این عمل را انجام می دهد. درصد خطا در جراحی باز بسیار کمتر و امکان تغییرات اصولی بیشتر است.

عمل راینوپلاستی ترمیمی چند ساعت طول می کشد؟

این عمل زیبایی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و مدت زمان آن طولانی تر از عمل اولیه بینی است. جراحی ثانویه به دلیل پیچیدگی عمل، ممکن است بین 3 تا 4 ساعت طول بکشد؛ این در حالی است که عمل اولیه بینی 1 ساعت و نیم تا 2 ساعت زمان می برد.


دکتر بهنام خرمی

جراح بینی اصفهان

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر بهنام خرمی متخصص و جراح بینی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی :

احساس بوی بد بینی بعداز عمل

حرف زدن بعد از عمل بینی

خمیازه کشیدن بعداز عمل بینی

آرایش صورت بعداز عمل بینی

مسواک زدن بعداز جراحی بینی

مرخصی مورد نیاز بعداز عمل بینی

عمل ترمیم بینی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *