صدا دادن فک چطور اتفاق می افتد ؟

حقایقی در مورد مشکل صدادادن فک

صدا دادن فک به صدای کلیک از فک گفته می‌شود که می تواند با احساس درد همراه باشد. گاهی اوقات بیرون آمدن فک می تواند به دلیل کشیده شدن بیش از حد فک، مانند باز کردن بیش از حد دهان هنگام خمیازه کشیدن یا غذا خوردن باشد. در مواقع دیگر به دلیل مشکلاتی در عملکرد مفاصل گیجگاهی فکی یا مفاصلی که استخوان فک را به دو طرف جمجمه متصل می‌کنند، ایجاد می‌شود.

اختلال عملکرد این مفاصل به عنوان اختلال گیجگاهی فکی (TMD) یا اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJD) شناخته می شود، اگرچه ممکن است به اشتباه به عنوان TMJ به این وضعیت اشاره شود. صدادادن فک بدون درد معمولا دلیلی برای نگرانی ندارد.

اگر شرایط بیماری خاصی زمینه ساز این مشکل باشد، ممکن است نیاز به مداخله پزشکی باشد. علت صدادادن فک به طور کامل شناخته نشده است. البته این مشکل اغلب در خانه قابل درمان است، به خصوص اگر درد یا علائم دیگری وجود نداشته باشد. صدادادن فک ممکن است علائمی داشته باشد که قبلا تجربه کردید. با این حال، TMD اغلب می تواند علائم دیگری نیز ایجاد کند، از جمله :

1. درد و ناراحتی
  2. حساسیت در صورت یا فک
  3. مشکل باز کردن دهان
  4. فک هایی که در حالت باز یا بسته “قفل” می کنند
  5. مشکل در خوردن
  6. تورم صورت
  7. دندان درد
  8. سردرد
  9. گردن درد
  10. گوش درد

بیشتر بخوانید : تاثیر جراحی فک بر چهره

جراح بینی اصفهان | عارضه صدا دادن فک

علل صدا دادن فک چیست؟

• آرتروز
  • آرتریت یک بیماری مفاصل است. دو مورد از رایج ترین انواع آرتریت، آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت هستند که هر دو می توانند منجر به آسیب غضروف در TMJ شوند.
  • تخریب بافت غضروف TMJ می تواند حرکات فک را دشوار کند و باعث ایجاد صدا و حس کلیک در مفصل شود.

سایر علائم آرتریت عبارتند از :

1. درد مفاصل
  2. سفتی و سختی
  3. التهاب یا تورم
  4. کاهش دامنه حرکتی
  5. همچنین، افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ممکن است دچار خستگی و کاهش اشتها شوند.
  6. شکستگی یا دررفتگی فک، که زمانی اتفاق می‌افتد که مفصل فک باز شود، می‌تواند باعث ترکیدن فک شود.
  7. آسیب های وارده به فک

علل شایع آسیب به فک عبارتند از:

• تصادفات ترافیک جاده ای
  • آسیب های ورزشی
  • سفر و سقوط
  • حملات فیزیکی

جراح بینی اصفهان | صدا دادن فک چطور اتفاق می افتد ؟

مهم است که برای آسیب فک به دنبال درمان پزشکی و متخصص جراح فک و صورت  باشید، به ویژه اگر با موارد زیر همراه باشد:

1. خون ریزی
  2. کبودی
  3. ورم
  4. سندرم درد میوفاشیال

سندرم درد میوفاشیال یک اختلال درد مزمن است که باعث درد در نقاط ماشه ای خاص برخی از عضلات می شود. پس از انقباض مکرر عضله در طول زمان اتفاق می افتد. بنابراین، ممکن است کسانی را که شاغلند یا در فعالیت های ورزشی که نیاز به حرکت های تکراری‌ست، تحت تاثیر قرار دهد. سندرم درد میوفاشیال در فک می تواند منجر به این مشکل فک شود. علائم سندرم درد میوفاشیال عبارتند از:

• درد عضلانی
  • درد مداوم یا پیشرونده