ماساژ بینی و نتایجی که در پی دارد :

ماساژ بینی بعد از رینوپلاستی

جراحی‌های زیبایی تعداد بسیار زیادی از جراحی‌ها را در دنیا به خود اختصاص می‌دهند. در این میان، جراحی بینی همواره در رتبه‌های بالای این عمل‌ها قرار می‌گیرد. جراحی بینی یک عمل ظریف و حساس است و به مراقبت‌های دقیقی پس از جراحی نیاز دارد. یکی از این مراقبت‌ها ماساژ بینی بعد از عمل زیبایی است. در این مقاله، فواید و نحوه انجام این ماساژ را توضیح می‌دهیم.

چه زمانی به ماساژ بینی بعد از عمل زیبایی نیاز داریم؟

در اغلب موارد، استخوان‌های بینی به‌کمک یک محافظ مخصوص، که بیرون یا درون بینی قرار داده می‌شود، به‌تدریج به جای مناسب خود بازمی‌گردند. اما در بعضی موارد مانند ناهنجاری‌های بزرگ یا بینی کج، جراح برای انجام عمل زیبایی باید استخوان بینی را بشکند تا شکل بینی را عوض کند. در چنین شرایطی جراح از شما خواهد خواست که برای شکل‌دهی بهتر به بینی، آن را ماساژ دهید.

یکی دیگر از دلایل این ماساژ، جلوگیری از ایجاد بافت جدید در محل زخم‌های جراحی است. هر جراحی با برش‌هایی روی پوست همراه است. بافت جدید تولیدشده ممکن است شکل بینی را زشت کند و اثر جراحی را نشان بدهد. در مواردی، این بافت جدید حتی باعث اشکال در تنفس می‌شود.

جراح بینی اصفهان | آیا بعد دو هفته از عمل رینوپلاستی می توان به بینی دست زد؟

فواید ماساژ بینی بعد از عمل زیبایی بینی

مهم‌ترین فایده ماساژ بینی پس از عمل زیبایی بینی ، بهبود سریع‌تر بینی و شکل‌دهی بهتر به آن است. در واقع، بیمار با انجام این ماساژ در تعیین شکل دلخواه بینی مشارکت می‌کند و نتیجه بهتری از عمل جراحی زیبایی حاصل می‌شود.

انواع ماساژ بینی بعد از عمل

۳ نوع ماساژ بعد از جراحی بینی داریم. بسته به نوع بینی (گوشتی / استخوانی)، فرم بینی بعد از عمل و اینکه چه هدفی از انجام ماساژ دارید؛ نوع آن فرق می کند. ممکن است یکی از روش های زیر یا ترکیبی از آنها برای فرم بینی شما مناسب باشد. اینکه کدام روش ماساژ برای شما مناسب است را فقط و فقط جراح بینی می تواند تشخیص دهد. پس، از انجام این کار در منزل و بدون مشورت با جراح بینی اصفهان جدا خودداری کنید. زیرا ممکن است غضروف واستخوان های بینی را که در هفته های اول معمولا نرم هستند، ناخواسته و به اشتباه دچار تغییر شکل کنید.

انواع ماساژ های بینی بعد از عمل عبارتند از :

  • ماساژ قسمت استخوانی بینی

این قسمت در بالای بینی قرار دارد. در واقع استخوان اصلی بینی است که به استخوان‌های فک بالا و فرونتال متصل می باشد، که به آن Nasal bone می گویند.  در این روش ماساژ تمرکز بر روی قسمت استخوانی و دیواره های جانبی بینی است.

اگر ماساژ برای رفع ورم کلی بینی و هدایت مایع میان بافتی باشد؛ دو انگشت را در دو طرف بینی قرار می دهیم، سپس بینی را به سمت گونه ها و اطراف بینی به آرامی ماساژ می دهیم. اما چنانچه ماساژ با هدف رفع ورم یکطرفه بینی یا کجی جزئی تیغه بینی بعد از عمل باشد؛ اصلا نباید نوک بینی و پشت بینی را لمس کرد. بدین صورت که یک سمت بینی را با انگشت اشاره نگه می داریم. سپس به طرفی که ورم یا کجی دارد کمی فشار ملایم وارد می کنیم. به این ماساژ، ماساژ فشاری بینی نیز گفته می شود.  این ماساژ در کاهش ورم کلی بینی، ورم یکطرفه بینی و همچنین رفع کجی بینی بعد از عمل تاثیر چشم گیری دارد.

جراح بینی اصفهان | طریقه شستشوی بینی بعد از عمل جراحی

  • ماساژ پشت بینی

حد فاصل بین فرورفتگی بالای بینی که محل اتصال استخوان بینی به استخوان پیشانی است (Radix) تا نوک بینی را، پشت بینی یا Dorsum می گویند. همچنین محل اتصال استخوان با عضروف بینی که معمولا قوز وجود دارد را نیز Rhinion می گویند. در ماساژ پشت بینی با یک انگشت از قسمت پایین و نزدیک به نوک بینی رو به بالا ماساژ می دهیم. قسمت هایی که برجستگی بیشتر است، باید بیشتر ماساژ داده شود.

این حرکت بر روی صاف شدن دورسوم بینی (dorsom) و رفع قوز بینی تاثیر گذار است. بنابراین از این ماساژ معمولا برای رفع برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل و یا فرورفتگی روی بینی بعد از عمل استفاده می شود.

  • ماساژ نوک بینی

به پایین ترین قسمت هرم بینی که از غضروف تحتانی تشکیل شده است، نوک بینی یا Tip می گویند. ماساژ نوک بینی همانطور که از اسمش پیداست، فقط در قسمت نوک بینی (tip) باید صورت گیرد. به طوریکه می بایست نوک بینی را با دو انگشت شصت و اشاره گرفته و سپس بسیار آرام به بیرون ماساژ دهید.

این تکنیک که به ماساژ بینی بعد از عمل تیپ پلاستی معروف است؛ معمولا برای بینی های گوشتی با پره های بزرگ و ضخیم با هدف کاهش ورم پوست و جوش خوردن دوباره پوست به غضروف توسط جراح در مطب انجام می شود. گاهی پره های بینی نیز به همین نحوه ماساژ داده می شوند.

جراح بینی اصفهان | دست زدن به بینی بعد از رینوپلاستی

ماساژ بینی بعد از جراحی بینی چه نتیجه ای در بر دارد؟

در بین سوالاتی که در خصوص جراحی بینی پرسیده می شود ماساژ بینی بعد از جراحی بینی جزء پرتکرارترین هاست. در واقع افراد در مواردی می پرسند که ماساژ بینی بعد از جراحی بینی چقدر تاثیر دارد؟.

در این زمینه باید بگوییم که پزشک جراح بینی  توصیه می کند که به نحوی خاص به ماساژ بینی بپردازید. ماساژ باید بدین نحو باشد که به طور دورانی حرکاتی را به آرامی در اطراف بینی انجام دهید. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این حرکات باید به ارامی و اهسته باشد تا کمترین فشاری به استخوان بینی وارد نشود. ماساژ بینی بعد از جراحی بینی موجب می شود که کبودی و تورم روی بینی کاهش داشته باشند.

 

مطالب پیشنهادی : 

One thought on “ماساژ بینی و نتایجی که در پی دارد :

  1. سلام و وقت بخیر. این ماساژ فشاری بینی رو که برای کجی بینی بعد از عمل گفتین میشه با فیلم یا عکس نشون بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *