اهمیت کشیدن نخ دندان برای مراقبت از  ایمپلنت دندان 

کشیدن نخ دندان برای مراقبت از  ایمپلنت دندان

کشیدن نخ دندان | یادگیری روش مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی می‌تواند شبیه به یک وظیفه مهم به نظر برسد. آیا نیاز دارید یک مسواک مخصوص ایمپلنت پیدا کنید؟ آیا ایمپلنت شما پس از ده سال پوسیده می‌شود؟ جواب تمامی این سؤالات خیر است. با این حال ، یک مراقبت بهداشتی دندان که باید کمی بیشتر به آن توجه کنید نخ دندان کشیدن است. استفاده منظم و صحیح از نخ دندان چه بعد از درمان ایمپلنت و چه در سایر مراحل زندگی، برای حفظ سلامتی دهان و دندان ها بسیار اهمیت دارد. لازم است در این باره حتماً با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

ایمپلنت دندان جایگزین ریشه و همچنین تاج دندان می‌شود، که عمر دندان‌های طبیعی اطراف آنها را طولانی تر کرده ، و از استخوان فک حمایت می‌کند. ایمپلنت تک دندان شامل دو بخش است: یک پست که در استخوان فک قرار می‌گیرد و یک دندان مصنوعی که به پست متصل می‌شود. اگر ایمپلنت جایگزین یک ردیف دندان شود، دندان مصنوعی به چندین پست در فک متصل می‌شود. دندان‌پزشک پست‌ها را با جراحی در استخوان فک قرار می‌دهد، و هنگامی که استخوان در اطراف پست‌ها بهبود یافت، دندان‌های جایگزین را می‌چسباند. گاهی اوقات پست‌ها و دندان می‌تواند در یک جلسه در جای خود قرار داده شود.


همراه ما باشید با مطالب خواندنی و آموزنده دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان –  جراح فک اصفهان  :


جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | . اهمیت کشیدن نخ دندان برای مراقبت از  ایمپلنت دندان  .

مزایا و فواید ایمپلمت‌های دندانی

جراحی کاشت دندان دارای مزایای بسیار زیادی است. چند مورد از مهمترین این مزایا عبارت اند از:

  • ایمپلنت دندانی مانند یک دندان طبیعی عمل می‌کند .

شاید بزرگترین مزایای ایمپلنت دندان این است که قدرت جویدن کامل را بازسازی می‌کند. هنگامی که ایمپلنت شما در جای خود قرار گرفت، بطور کامل بهبود یافته و بازسازی می‌شود، شما نمی‌توانید تفاوت بین دندان طبیعی و دندان ایمپلنت را تشخیص دهید. می‌توانید بطور کاملاً طبیعی غذا بخورید، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

  • ایمپلنت دندانی می‌تواند چندین سال دوام داشته باشد .

بریج دندانی معمولاً حدود 5-10 سال دوام دارد. ایمپلنت‌های دندان می‌تواند سال‌های زیادی سالم بماند. موادی که در آنها بکار می‌رود، سازگار با محیط زیست است، به این معنی که غیر سمی است و توسط بدن پس زده نمی‌شود. پست تیتانیومی برای ایجاد یک پایه فوی برای ترمیم دندان، با استخوان فک شما ادغام می‌شود. این یک جانشین قوی برای دندان است.

  • ایمپلنت‌های دندان از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کند .

هنگامی که یک دندان را از دست می‌دهید، بافت لثه و استخوان در فضای خالی ایجاد شده، شروع به پس رفت می‌کند، چون هیچ تحریکی برای استخوان وجود ندارد، که این تحریک بطور طبیعی با عمل جویدن فراهم می‌شود. تحلیل استخوان ادامه می‌یابد و این نواحی سرانجام تخریب می‌شود. چون ایمپلنت جایگزین ریشه و همچنین دندان می‌شود، و عمل جویدن به حالت طبیعی بازمی‌گردد، نیاز تحریک برای رشد طبیعی استخوان فراهم می‌شود.

  • ایمپلنت‌ها دندان‌های مجاور را ثابت نگه می‌دارد .

فضای خالی بجا مانده از دندان از دست رفته، باعث می‌شود که دندان‌های مجاور به سمت این فضا کج شوند. دندان‌ها در فک مقابل (بالا یا پایین) به سمت این فضای خالی تمایل پیدا می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که دندان‌های شما را از جای خود خارج کند و می‌تواند بر نظم دندان‌ها ، توانایی جویدن و ظاهر شما تاثیر بگذارد و باعث می‌شود که جایگزینی دندان در آینده با مشکل مواجه شود. مشکلات بهم ریختگی دندان نیز منجر به مشکل TMJ (سندرم مفصل گیجگاهی فکی) شده و باعث درد و سردرد می‌شود. ایمپلنت این فضای خالی را بطور دائم پر می‌کند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارد.

  • ایمپلنت می‌تواند از بیماری‌های لثه جلوگیری کند .

فضای ایجاد شده از دندان از دست رفته می‌تواند به عنوان تله‌ای برای باکتری و غذا عمل کند و منجر به بیماری‌های لثه شود. یک ایمپلنت دندانی بهترین راه برای پر کردن این فضا است.

  • ایمپلنت دندان می‌تواند از شل شدن صورت و پیری زودرس جلوگیری شود .

یکی از تاثیرات ناخواسته تحلیل استخوان به دلیل دندان از دست رفته، شل شدن پوست صورت است. قسمت یک سوم پایین صورت ظاهری افتاده پیدا کرده که شبیه استفاده از دندان‌های مصنوعی سنتی است. تغییرات می‌تواند شامل چین و چروک های بیش از حد در اطراف دهان، نازک شدن لب‌ها و برآمدگی بیشتر چانه باشد، که باعث می‌شود فرد پیرتر از سن واقعی خود به نظر برسد. ایمپلنت‌ها به جلوگیری از این روند کمک می‌کند.

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان |  . اهمیت کشیدن نخ دندان برای مراقبت از  ایمپلنت دندان  .

بعد از جراحی ایمپلنت چه در انتظار شماست؟

پس از جراحی، برای ثابت ماندن پست ایمپلنت دندان در استخوان فک، بیمار به یک یا دو روز بهبودی نیاز دارد. ورم و ناراحتی در 24 ساعت اولیه طبیعی است. توصیه نمی‌شود که پس از عمل به تنهایی رانندگی کنید، بخصوص اگر بیمار بیهوش شده باشد. توصیه‌های جامع بیشتر برای کارهایی که باید پس از جراحی ایمپلنت انجام دهید عبارت است از:

  1. برای کنترل خونریزی به مدت حداقل یک ساعت و حداکثر سه ساعت روی اسفنجی که در دهان شما قرار داده شده، فشار وارد کنید.
  2. بنشینید و سر خود را بالا بگیرید و از انجام حرکات شدید به مدت هشت تا 12 ساعت خودداری کنید.
  3. در محل جراحی به مدت 15 دقیقه یک کیسه یخ قرار دهید، سپس آن را به مدت 15 دقیقه بردارید. این کار را در طول روز برای کاهش ورم تا زمانی که نیاز است تکرار کنید.
  4. تا 48 ساعت اولیه پس از جراحی تنها غذا و مایعات نرم بخورید.
  5. تمامی داروهای تجویز شده را طبق راهنمایی‌های دندانپزشک مصرف کنید.
  6. در 24 ساعت اولیه پس از جراحی، دهان خود را آبکشی نکنید. سپس پس از غذا به آرامی دهان‌تان را با آب گرم و نمک آبکشی کنید. نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید.
بهبودی چگونه اتفاق می افتد؟

لثه‌ها و استخوان فک می‌تواند حداکثر نه ماه یا حداقل شش هفته طول بکشد تا بهبود یابد و پس از جراحی به پست ایمپلنت متصل شود. بیمار به مدت چند هفته کمی قرمزی در لثه‌ها خواهد داشت. یک رژیم غذایی حاوی غذای نرم، غذای سرد و سوپ گرم به کاهش درد و ناراحتی کمک می کند. اگر بیمار بطور طبیعی از ترمیم دندان که روی لثه قرار می‌گیرد، استفاده می‌کند، دندانپزشک زمان مناسب برای استفاده از آنها را توصیه می‌کند.

نخ دندان را بعد از ایمپلنت فراموش نکنید .

نخ دندان کشیدن به رفع پلاک دندان و دیگر بیوفیلم‌های اطراف لثه و بین دندان کمک می‌کند. بیوفیلم زمانی تشکیل می‌شود که باکتری‌ها برای محافظت به هم ممتصل می‌شوند و تمیز کردن آنها سخت خواهد بود، و هنگامی که برداشته نشوند، منجر به پوسیدگی دندان خواهند شد. با اینکه روی ایمپلنت به سرعت دیگر دندان‌ها پلاک جمع نخواهد شد، و بیوفیلم ایمپلنت را پوسیده نمی‌کند اما لثه اطراف آن هنوز طبیعی است و به مراقبت نیاز دارد.

گرچه می‌توانید استفاده از نخ دندان را طبق روال قبل از ایمپلنت ادامه دهید، اما مهم است که فراموش نکنید که انجام این کار با ملایمت ، کلید اصلی سلامتی لثه‌ها است. کشیدن نخ دندان در اطراف ایمپلنت کمی متفاوت‌تر از دندان های عادی است. در دندان‌های طبیعی ، لثه با بافت همبندی قوی به نام رباط‌های پریودنتال به دندان متصل می‌شود. هنگام نخ دندان کشیدن، فشار دادن نخ دندان به فضای بین دندان و بافت، خطری ایجاد نمی‌کند زیرا درد عصب ، شما را از فشار عمیق به این ناحیه و آسیب به آن باز می‌دارد.

ایمپلنت با رباط پریودنتال به دندان متصل نمی‌شود. به جای آن، یک سیل با بافت نرم پریودنتال، دندان ساخته شده را احاطه کرده تا باکتری و ذرات غذا در آنجا نفوذ نکند. این سیل به اندازه رباط پریودنتال قوی نیست و حساسیت عصب کمتری دارد. نخ دندان کشیدن عمیق این سیل را شکسته و به باکتری اجازه دسترسی به استخوان زیرین را می‌دهد، که با گذشت زمان باعث آسیب به استخوان می‌شود. آسیب به استخوان می‌تواند منجر به از بین رفتن ایمپلنت شود.

نخ دندان کشیدن به آرامی در اطراف ایمپلنت حتی ایمپلنت‌های قدیمی ، اصل مهم برای جلوگیری از تحلیل استخوان از بهداشت تهاجمی دندان است. تا جایی که امکان دارد، از ورود بیش از 1 تا2 میلیمتر در این حفره خودداری کنید.

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | . تأثیر مواد غذایی بر سلامت دهان و دندان .

محافظت از لثه و سلامت استخوان

تمیز کردن منظم دندان برای بیمارانی که ایمپلنت دارند، به اندازه افرادی که ایمپلنت ندارند، اهمیت دارد. خود ایمپلنت دچار پوسیدگی نمی‌شود، اما دندان طبیعی شما و لثه‌ها هنوز نیاز به مراقبت دارند. معاینات منظم به دندانپزشک این فرصت را می‌دهد تا سلامت بافت اطراف ایمپلنت را بررسی کنند. اگر به یک دندان پزشک جدید مراجعه می کنید ، قبل از انجام جرم‌گیری دندان به متخصص بهداشت دهان و دندان اطلاع دهید که شما ایمپلنت دندانی دارید. اگر دندانپزشک از وجود ایمپلنت اطلاع نداشته باشد، ، ابزارهای جرمگیری همانند نخ دندان کشیدن هنگام تمیز کردن حفره لثه می‌توانند به سیل نرم آسیب برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *