اصلاح غیر قرینگی بینی

انحراف و غیر قرینگی بینی

اصلاح غیر قرینگی بینی |  کلاً در تمام افراد دو نیمه صورت قرینگی 100% ندارد و گونه ها، خطوط خنده و خطوط چهره به میزان اندکی غیر قرینه و متفاوت می باشند، این تفاوتهای اندک قابل قبول هستند. در افرادی که در اثر ضربه های قدیمی یا جدید انحراف و کجی بینی دارند معمولاً غیر قرینگی دو نیمه صورت بیشتر می باشد. در این افراد عمل جراحی سپتوپلاستی یا همان ترمیم انحراف تیغه بینی با عمل راینوپلاستی (جراحی ترمیمی و زیبایی بینی) باید بطور همزمان انجام شود.

امروزه با تکنیکهای متعدد انحرافات غضروف و استخوان بینی اصلاح می شود تا هم تنفس بیمار بهتر شود و هم غیر قرینگی بینی به میزان قابل توجهی اصلاح شود و از آنجا که در این افراد نسج نرم دو نیمه صورت هم متفاوت و غیر قرینه می باشد، لذا ممکن است درصد کمی از غیر قرینگی ظاهری بینی باقی بماند که این میزان قابل قبول می باشد.


مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :


 جراح فک اصفهان  |تورم یک طرفه بعد از جراحی بینی

نحوه برطرف کردن عدم قرینگی سوراخ های بینی چگونه است؟

اصلاح مشکل، چه از نظر مسائل زیبایی شناسی یا عملکردی، به دانش و تجربه ی یک پزشک متخصص که به خوبی به آناتومی صورت و بینی مسلط است نیاز دارد. اصلاح سوراخ بینی ممکن است شامل تغییر شکل استخوان یا غضروف باشد. هنگام اصلاح عدم تقارن سوراخ‌های بینی، غضروف و بافت نرم تغییر می‌کنند و به ظاهر دلپذیرتری تغییر شکل می‌دهند.

چه عواملی بر قرینه بودن سوراخ های بینی بعد از عمل تاثیر می گذارد؟

از جمله عواملی که بر این مساله تاثیر دارد می توان به قدرت غضروف نوک بینی و شکل آن، پوست بیمار، عضلات گونه و چربی های اطراف آن و همچنین مهارت جراح اشاره کرد.

علت انحراف و غیر قرینگی بینی

  1. نقص مادرزادی
  2. آسیب های وارده به بینی

دلایل عدم تقارن سوراخ های بینی

انحراف در سپتوم کادوال

سپتوم به تیغه‌ای از جنس استخوان و غضروف گفته می‌شود که به آن در نزدیکی حفره سوراخ بینی سپتوم کادوال گفته می‌شود و ممکن است انحراف سپتوم کادوال دلیل اصلی عدم تقارن سوراخ‌های بینی باشد. این تیغه برای این‌که جریان هوا در بینی به تعادل برسد، حفره بینی را به دو قسمت تقسیم می‌کند و وقتی که این سپتوم جابه‌جا شود می‌تواند منجر به عدم تقارن سوراخ های بینی شود. این عارضه با جراحی انحراف بینی برطرف خواهد شد.

نقض در مدیال کرورا

به غضروفی در ناحیه کلوملا مدیال کرورا گفته می‌شود که از جنس پوست و غضروف است که نوک بینی را به پایه آن متصل می‌کند. حال اگر کلوملا در جای درست و مناسب قرار نگیرد منجر به عدم تقارن سوراخ‌های بینی می‌شود. پس باید کاملا مراقب باشید که بینی شما ضربه نخورد زیرا بینی بسیار حساس است و ممکن است با یک ضربه هر چند کوچک موجب نامتفارنی سوراخ‌های بینی یا دچار عوارض دیگر شود.

جراح بینی اصفهان | رژیم غذایی در هفته های اول جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی (علت عدم تقارن سوراخ های بینی)

گاهی اوقات نیز به صورت طبیعی سوراخ‌های بینی شخص متقارن است اما بعد از جراحی زیبایی بینی با عدم تقارن سوراخ‌های بینی روبرو می‌شود. با وجود این‌که جراحان پیش از عمل جراحی بینی نسبت به اندازه‌گیری‌ها بسیار دقیق هستند اما باز هم تعدادی از بیماران از نامتقارن بودن سوراخ بینی بعد از عمل احساس نارضایتی دارند و از پزشک خود گله‌مند می‌شوند. البته باید این نکته را مد نظر داشته باشید که برای قضاوت در این مورد باید بعد از جراحی بینی تقریبا یکسال صبر کنید تا با از بین رفتن تورم، نامتقارنی سوراخ‌های بینی نیز از بین برود.

اما اگر پس از گذشت یکسال نامتقارنی سوراخ‌ های بینی از بین نرفت، باید مجددا برای اصلاح عدم تقارن سوراخ‌های بینی اقدامات لازم را به کار گیرد. لازم است بدانید از آن‌جایی که بعضی اوقات بینی بیمار امکان برقراری تقارن از هر دو طرف را محیا نمی‌کند . تقریبا تمامی جراحان هنگام عمل بینی تقارن سوراخ‌های بینی را از روبرو اولویت قرار می‌دهند . و تقارن از زیر در اولویت دوم قرار می‌گیرد. از عوامل تاثیرگذاری که هنگام جراحی باعث عدم تقارن سوراخ های بینی می‌شود . شامل قدرت غضروف بینی، مهارت جراح و نوع پوست بینی است.

انحراف و غیر قرینگی بینی و تاثیر آن بر سینوس ها

ترشحات سینوس ها در شرایط نرمال توسط مجاری به درون بینی تخلیه می گردد . و تمامی ترشحات با این مجاری به انتهای گلو منتقل می گردد. در صورتی که تیغه بینی دچار انحراف شده باشد . امکان دارد موجب مسدود شدن مجاری سینوس ها شود . و فرد دچار مشکلات سینوسی شود. ترشحات خارج شده از سینوس ها در داخل مجاری انباشته می شود . در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های سینوسی از قبیل سینوزیت افزایش پیدا خواهد کرد.

جراح بینی اصفهان | برطرف کردن عدم تقارن سوراخ‌های بینی

نتایج جراحی انحراف بینی

افرادی که دچار انحراف و غیر قرینگی بینی هستند، بیشتر نگران این موضوع هستند که بعد از جراحی بینی به طور کامل در بینی شان قرینگی ایجاد خواهد شد . یا جراحی بینی دارای نتایج رضایت بخشی برای آنها خواهد بود. باید نکته ای بسیار مهم را بیان کرد که بینی کج و نامتقارن توسط جراح بینی باتجربه قابل اصلاح شدن خواهد بود.

عمل بینی دارای انحراف با عمل های دیگر بینی متفاوت می باشد . در این نوع عمل هدف اصلی بهبود عملکرد تنفسی در کنار ایجاد ظاهری متقارن می باشد. در برخی موارد ترمیم بینی کج با گذاشتن گرافت های غضروفی همراه خواهد بود.

مراقبت های بعد از جراحی اصلاح عدم تقارن سوراخ های بینی چیست؟

  • از فشار دادن یا لمس بیش از حد بینی خودداری کنید .
  • تا چند هفته فعالیت های سنگین ورزشی انجام ندهید.
  • تا جایی که امکان دارد به جای عینک از لنز استفاده کنید تا به پل بینی فشار وارد نشود.

هزینه جراحی اصلاح غیر قرینگی بینی

هزینه جراحی عدم تقارن سوراخ‌های بینی بستگی به اقداماتی که قرار است صورت بگیرد دارد . و این اقدامات شامل جراحی تحت بیهوشی موضعی و یا اتاق عمل و یا تحت بی‌هوشی عمومی و … می‌باشد . که متغیر است و برای اطلاع از قیمت و دستیابی به هدف مورد نظر بهتر است که از جراح بینی مشورت بگیرید.

توجه داشته باشید که جراح نباید هنگام عمل بینی آنچنان نوک بینی را سربالا کند . که کوچکترین عدم تقارنی به وضوح دیده شود . پس بهتر است برای جلوگیری از عدم تقارن سوراخ‌های بینی بعد از عمل بینی طبیعی را از نتیجه عمل در نظر داشته باشید. زیرا از روبرو عدم تقارن سوراخ‌های بینی محسوس نخواهد بود و موجب آزار نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *