درمان سفت شدن نوک بینی بعد از عمل بینی

علت سفت شدن نوک بینی چیست ؟

سفتی نوک بینی بعد از عمل یکی از عوارض موقت بعد از عمل بینی است. اگر شما هم بعد از عمل هنگامی که به نوک بینی خود دست می زنید احساس می کنید سفت و بی حس است نگران نباشید.

مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | جراحی تومور فک و صورت

علت سفتی نوک بینی بعد از عمل

ممکن است تا چند هفته بعد از عمل به نوک بینی خود دست بزنید و احساس کنید پوست بینی شما به خصوص در اطراف نوک بینی سفت شده است شایع ترین علت سفت شدن نوک بینی بعد از عمل معمولا به دلیل ورم بینی است. بنابراین از آنجایی که این ورم موقتی است بنابراین سفتی بینی بعد عمل نیز موقتی است و جای نگرانی ندارد.

همچنین دلیل سفتی نوک بینی بعد از عمل ممکن است به علت استفاده از غضروف در نوک بینی باشد. در عمل بینی های گوشتی به علت ضعیف بودن غضروف بینی در مواردی جراح از پیوند غضروف برای تقویت ساختار بینی ( آناتومی بینی ) استفاده می کند تا در آینده بینی دچار افتادگی نشود و از طرفی بینی به شکل دلخواه فرم گیرد.

بنابراین اگر بعد از عمل به نوک بینی خود دست بزنید متوجه می شوید که با سفتی نوک بینی شما با سفتی بینی شما قبل از عمل متفاوت است. سفتی بینی بعد از عمل در افراد با بینی های گوشتی و پوست ضخیم شایع تر بوده و ممکن است چندین ماه طول بکشد تا کاملا بهبود یابد. معمولا سفتی نوک بینی سه ماه تا شش ماه بعد از عمل از بین می رود که در مورد بینی گوشتی این مدت ممکن است طولانی تر باشد.

علت سفت شدن پره بینی بعد از عمل

سفتی پره های بینی بعد از عمل نیز یکی دیگر از مواردی است که اکثر افراد بعد از عمل تجربه میکنند. سفت شدن پره های بینی بعد از عمل به دلیل تورم شدید بینی بعد از عمل است. و معمولا آخرین بخش از بینی است که ورم آن ازبین می رود.

به عبارتی ورم پره های بینی طولانی مدت است. اما در نهایت به مرور زمان کاهش می یابد تا در نهایت به طور کامل از بین برود. با ازبین رفتن ورم سفتی پره های بینی نیز از بین می رود. همچنین در مواردی ممکن است یک طرف بینی سفت تر از طرف دیگر بینی باشد. این باعث ناقرینگی سوراخ های بینی می شود چرا که تورم در یک طرف بینی بیشتر از دیگری است.

درمان سفتی نوک بینی بعد عمل

به طور کلی سفتی نوک بینی بعد از عمل مشکلی نیست که نگران آن باشید. تنها لازم است مراقبت های بعد از عملی را به خوبی رعایت کنید. در مواردی ممکن است از تزریق امپول کورتون جهت درمان استفاده شود که بستگی به تشخیص جراح دارد.

جراح بینی اصفهان | جلوگیری از تغییر نوک بینی و افتادگی آن

دستکاری بینی بعد از عمل

نکته ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که بعد از عمل بینی به هیچ عنوان بینی خود را دستکاری نکنید. از آنجایی که در عمل بینی پوست از بافت بینی جدا می شود بنابراین پوست بینی بعد از عمل نیازمند گذشت زمان است تا به درستی به بافت زیرین خود مجددا جوش بخورد. همچنین ساختار بینی تغییر کرده است و این ساختار جدید باید به درستی فرم بگیرد. بنابراین دست زدن به بینی بعد از عمل ممکن است باعث آسیب رساندن به محل بخیه ها، پوست بینی و ساختار آن شود. مخصوصا در چند روز اول بعد از عمل این موضوع اهمیت بیشتری دارد.

از طرفی دستکاری بینی بعد از عمل و بررسی تغییرات ایجاد شده ممکن است سبب برخی نگرانی ها برای شما شود. به طور مثال همانطور که درباره سفتی نوک بینی بعد از عمل گفته شد. برخی از عوارض نیازمند گذشت زمان است و دستکاری کردن بینی نه تنها تاثیری در بهبودی بینی ندارد بلکه باعث ایجاد استرس در شما می شود. استرس نیز یکی از عواملی است که زمان بهبودی شما را طولانی تر می کند. بنابراین نگران نباشید و طبق تجویز پزشک معالج خود مراقبت های بعد از عمل را به درستی رعایت کنید.

علت بی حسی نوک بینی بعد از عمل

بی حس بودن نوک بینی بعد از عمل و در مواردی بی حسی لب بالا کاملا موقتی می باشد. معمولا بین یک تا سه ماه بعد از عمل و با از بین رفتن ورم حاد بینی این بی حسی نیز برطرف می شود. دلیل بی حسی نوک بینی بعد از عمل دستکاری و تغییر ساختار بینی طی عمل است که در نتیجه آن به اعصاب بینی آسیب وارد می شود.

این آسیب به علت تروما بلند کردن پوست یا به علت ادم پوست بعد از عمل جراحی است که باعث اختلال در اعصاب حسی این ناحیه می شود. با گذشت زمان اعصاب به حالت قبل برگشته و این احساس بی حسی کاملا برطرف خواهد شد و جای هیچگونه نگرانی نیست.

بی حسی دندان بعد از جراحی بینی : گاهی در عمل های جراحی انحراف بینی (سپتوپلاستی) که حتی بدون هدف زیبایی انجام می شود ممکن است بی حسی در دندان های پیشین بالا اتفاق بیوفتد. بی حسی شدن دندان بعد از عمل بینی به علت تراشیدن استخوان های کف بینی است که البته این هم کاملا موقتی بوده و جای نگرانی نیست.

جراح فک اصفهان | نکاتی مهم برای جلسه مشاوره جراحی بینی

روش‌های درمان سفتی نوک بینی بعد از جراحی

در صورتی که سفتی بینی بعد از گذشت مدت زمانی هنوز هم باقی مانده است و از شدت آن کاسته نشده، می‌توانید برای درمان آن اقدام نمایید. در صورتی که سفت شدن بینی بعد از عمل به دلیل وجود بافت اسکار در زیر پوست و در یک ناحیه مشخص از بینی باشد می‌توان با کمک دو روش آن را درمان کرد، که در زیر به توضح آنها پرداخته‌ایم :

تزریق استروئید: این ماده در از بین بردن بافت اسکار بسیار موفق عمل می‌کند . و یکی از خاصیت‌های مهم استروئید غیرتهاجمی بودن آن است. البته برای اینکار بایستی با پزشک خود مشورت نمایید . و در صورت صلاحدید ایشان برای انجام آن اقدام کنید.

جراحی ترمیم بینی: یکی از موفق‌ترین روش‌ها در درمان و از بین بردن بافت اسکار بینی، کمک گرفتن از جراحی ترمیمی است . که می‌تواند مشکلات بسیاری را به راحتی از بین ببرد.

نکته مهم در اینجا این است که، برای انجام این جراحی بایستی حتما به بهترین جراح بینی اصفهان  مراجعه کنید تا با مهارت و سابقه‌ای که در این زمینه دارد بتواند بهترین نتیجه از عمل را برای شما فراهم کند.