علل خارش بینی بعد از جراحی بینی

بررسی علل خارش بینی بعد از جراحی بینی

همانطور که بدن پاسخ طبیعی خود را به ترمیم بافت‌ها پس از جراحی بینی نشان می‌دهد، احساس خارش می‌تواند‌ به دفعات ایجاد شود. خارش بعد از عمل زیبایی بینی می‌تواند در نتیجه عوامل مختلفی از جمله بازسازی انتهای عصبی، وجود بافت اسکار در حال بهبود و سازگاری پوست با تغییرات جراحی ایجاد شود. درک اینکه چرا خارش رخ می‌دهد، نحوه مدیریت آن چگونه است و چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد به افراد در روند بهبودی کمک می‌کند. در ادامه مطلب امروز سایت دکتر بهنام خرمی (بهترین جراح بینی اصفهان – جراح فک اصفهان) علل خارش بینی بعد از جراحی بینی را مورد بررسی قرار می دهیم.

طبیعی بودن خارش بینی بعد از عمل

تجربه خارش بینی پس از جراحی یک اتفاق رایج است و به طور معمول بخشی طبیعی از روند بهبودی محسوب می‌شود. پس از جراحی بینی، چه رینوپلاستی (جراحی زیبا بینی) باشد و چه سپتوپلاستی (جراحی انحراف بینی)، بدن مکانیسم‌های مختلفی را برای ترمیم بافت‌ها و بازگرداندن عملکرد طبیعی شروع می‌کند. خارش می‌تواند در نتیجه این فرآیندها ایجاد شود که اغلب به دلیل بازسازی انتهای عصبی و وجود بافت اسکار خواهد بود که در حال بهبودی است.

در حالی که خارش می‌تواند ناراحت کننده و گاهی اوقات خسته کننده باشد، اما نشانه آن است که بدن به طور فعال در حال بهبودی است و به ترومای جراحی پاسخ می‌دهد. تشخیص بین خارش طبیعی و خارش غیرطبیعی ضروری است. خارش خفیف معمولاً انتظار می‌رود، اما خارش بیش از حد یا مداوم به ویژه اگر با علائم دیگری مانند درد شدید، تورم یا ترشح غیر طبیعی همراه باشد، ممکن است نیاز به ارزیابی بیشتر توسط پزشک داشته باشد.

در برخی موارد، خارش داخل بینی بعد از عمل بینی می‌تواند نشانه عفونت یا واکنش آلرژیک باشد که اغلب به مراقبت فوری پزشکی نیاز خواهد داشت. همچنین خارش پوست صورت بعد از عمل بینی به دلیل عدم شستشوی صورت است. از طرفی، سوزش و خارش چشم بعد از عمل بینی نیز رخ می‌دهد؛ بدین دلیل که بینی و چشم‌ها توسط رگ‌های خونی و اعصاب یکسان به هم متصل هستند. به طور کلی، بیماران باید هر گونه علائم غیرطبیعی را به سرعت گزارش کنند تا روند ریکاوری آنها با ناراحتی کمتر و روند سریع‌تر همراه باشد.

خارش بینی | جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | دکتر بهنام خرمی

دلایل خارش بینی بعد از عمل بینی

علت خارش پره‌های بینی بعد از عمل می‌تواند ناشی از تغییرات فیزیولوژیکی بدن باشد. رینوپلاستی شامل تغییر ساختارهای بینی از جمله استخوان‌های بینی، غضروف‌ها و بافت‌های نرم است. در طی این فرآیند، پایانه‌های عصبی در بافت‌های بینی ممکن است تحریک یا مختل شوند که منجر به احساس خارش در هنگام بازسازی و التیام اعصاب می‌شود. علاوه بر این، وجود بافت اسکار که به عنوان بخشی از پاسخ طبیعی ترمیم زخم شکل می‌گیرد به احساس خارش بعد از عمل بینی کمک کند.

اختلال در رگ‌های خونی و کانال‌های لنفاوی در طول جراحی می‌تواند منجر به تورم و التهاب موضعی شود. این موضوع ممکن است احساس خارش را تشدید کند، زیرا بدن برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده تلاش می‌کند. علاوه بر این، استفاده از ابزارهای جراحی، بخیه‌ها و پانسمان‌ها در حین جراحی بینی می‌تواند باعث آسیب مکانیکی به بافت‌های بینی شده و باعث پاسخ التهابی و متعاقب آن خارش شود.

دستکاری ساختارهای بینی و بافت‌های نرم اطراف در حین جراحی اغلب باعث مختلف شدن جریان خون طبیعی و تخلیه لنفاوی می‌شود. این موضوع منجر به تغییرات موقتی در پرفیوژن بافتی و تجمع مایع خواهد شد که ممکن است به ناراحتی و خارش منتهی شود. همچنین استفاده از داروهایی مانند آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌ها در طول دوره ریکاوری گاهی باعث واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت‌های پوستی می‌شود و خارش را در افراد مستعد تشدید می‌کند. همچنین علت خارش بینی بعد از عمل زیر گچ اغلب به دلیل تعریق و حساسیت پوستی است.

لینک های کاربردی: جراح بینی اصفهان _ جراح فک اصفهان

صفحه ی دکتر بهنام خرمی در کلینیک 24 | جراح فک اصفهان در کلینیک 24 | جراح بینی اصفهان در کلینیک 24

دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان در دکتر آف | جراح فک اصفهان در دکتر آف | جراح بینی اصفهان در دکتر آف