عمل ترمیم بینی چیست؟

عمل ترمیم بینی چیست؟

عمل ترمیم بینی  با نام علمی Revision Rhinoplasty شناخته می شود. این عمل به دو نوع تقسیم می شود:

  • گروه اول شامل مواردی است که فرد در اثر یک حادثه یا سانحه دچار نقص در تمام یا قسمتی از بافت بینی خود می شود. در این صورت نیاز به ترمیم و بازسازی بینی دارد که جراح پلاستیک اقدام به ترمیم یا بازسازی بافت بینی می کند که نیازمند عمل های جراحی متعدد و پیچیده ای است.
  • گروه دوم عمل های ترمیمی بینی که شایع تر و مصطلح تر است به معنی عمل ثانویه یا رتوش بینی است. در این نوع عمل، فردی یک بار عمل جراحی زیبایی بینی را انجام داده و حال به دلایل مختلفی از فرم بینی و عملکرد بینی خود ناراضی است و احساس می کند نیاز به عمل مجدد دارد. می توان گفت که این عمل از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به عمل اولیه برخوردار است و کار جراحی دشوارتر است چرا که بافت بینی در عمل ابتدایی دستخوش تغییراتی شده که کار را برای جراح ترمیم بینی سخت تر می کند.

چرا بینی برای بار دوم جراحی می شود؟

جراحی اولیه بینی و انتخاب یک جراح پلاستیک خوب بسیار مهم است و در نتیجه عمل تاثیر بسیاری دارد. گاهی به دلیل عدم تجربه جراح و یا در بعضی موارد به دلیل احتیاط نکردن بیمار در انجام مراقبت های بعد از عمل بینی مشکلاتی به وجود می آید که باعث می شود فرد برای بار دوم اقدام به جراحی زیبایی بینی نماید. مهم ترین مشکلاتی که ممکن است در نتیجه جراحی نامناسب به وجود بیاید عبارتند از:

بسته شدن راه تنفس از بینی

گاهی به دلیل عدم تجربه یا تخصص پزشک، در جراحی بینی اولیه به ساختمان بینی و تنفس بیمار آسیب وارد می شود. این موضوع سبب می شود که فرد با مشکلات تنفسی از جمله خس خس کردن در هنگام نفس کشیدن یا متوجه نشدن بوی محیط اطراف مواجه شود. بسته شدن راه بینی (کیپ شدن بینی بعد از عمل) و صدا دادن بینی در هنگام نفس کشیدن سبب می شود که فرد برای عمل دوم اقدام کند.

ظاهر غیرطبیعی و افراط در تغییرات

مهم ترین هدف از عمل بینی زیبایی طبیعی فرد و رفع نواقص ظاهری بینی است. متاسفانه برخی از پزشکان به دلیل آگاه نبودن از علم زیبایی شناسی روز، دست به انتخاب مدل هایی می زنند که فرد بعد از چند سال متوجه می شود که فرم بینی بسیار مصنوعی است. همچنین، بعضی از مدل های بینی برای همه افراد مناسب نیست. تصور کنید که آقایی با اجزای چهره مردانه، بینی عروسکی داشته باشد! یا خانمی با اجزای چهره درشت و بینی گوشتی جراحی بینی فانتزی و یا نیمه فانتزی را تجربه کرده باشد. افراط در تغییرات و غیرطبیعی کردن بینی باعث می شود که فرد تصمیم به عمل بینی مجدد بگیرد.

جراح بینی اصفهان | عمل ترمیم بینی چیست؟

افتادگی نوک بینی

گاهی به دلیل این که پزشک به درستی غضروف های بینی را تقویت نکرده است، نوک بینی بعد از مدتی دچار افتادگی می شود و ظاهر نامناسبی را برای فرد ایجاد می کند. به همین دلیل عمل ترمیمی بینی انجام می شود.

باقی ماندن قوز بینی بعد از عمل

برخی از افراد بعد از عمل متوجه می شوند که قوز بینی آن ها در عمل اولیه رفع نشده است. و ظاهر بینی آن ها نازیبا است. ترمیم بینی به رفع قوز باقی مانده از عمل اولیه کمک می کند.

عدم تقارن سوراخ های بینی

بسیاری از افراد قبل از عمل بینی این دغدغه را دارند که سوراخ های بینی آن ها با هم یکسان شود. قبل از هر چیز باید گفت که گاهی این کار امکان پذیر نیست اما یک جراح خوب بینی می تواند تا بیشترین حد ممکن سوراخ ها را شبیه به یکدیگر عمل کند. گاهی عدم تقارن سوراخ ها به قدری زیاد است که فرد ناچار به انجام رینوپلاستی ترمیمی می شود.

بزرگ باقی ماندن بینی یا نوک آن بعد از عمل

گاهی فرد برای کوچک کردن بینی اقدام به عمل می کند اما به دلیل مهارت نداشتن پزشک، بینی به اندازه کافی کوچک نمی شود، هر چند که ممکن است فرم زیبایی هم داشته باشد. راینوپلاستی ثانویه به رفع این مشکل کمک می کند.

باریک شدن بیش از حد تیغه بینی

باریک شدن بیش از حد تیغه بینی، که بیشتر در بینی های استخوانی اتفاق می افتد، علاوه بر این که یکی از مشکلات نامتعارف بودن شکل بینی به حساب می آید، از نظر تنفسی نیز برای فرد مشکل ایجاد می کند. در رینوپلاستی ترمیمی، متخصص جراحی با تقویت غضروف ها، این مشکل را رفع می کند.

بروز اسکار داخلی یا خارجی

یکی از بزرگترین مشکلاتی که از جراحی نامناسب بینی به وجود می آید، اسکار یا زخم های داخلی و خارجی است که باعث بروز برآمدگی یا فرورفتگی ها روی بینی می شود و ظاهر بینی را نازیبا جلوه می دهد. دکتر بینی با جراحی دوم این مشکل را رفع می کند.

انحراف تیغه بینی

انحراف تیغه بینی یا کج شدن بینی بعد از عمل یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است هم ناشی از جراحی توسط پزشک غیرمتخصص باشد و هم عدم مراقبت بیمار. گاهی وارد شدن ضربه بعد از عمل بینی باعث کج شدن استخوان آن می شود. به همین دلیل فرد برای بار دوم اقدام به جراحی زیبایی می کند.

فاصله زیاد سوراخ های بینی

رعایت نکردن تناسب در عمل بینی و عدم تسلط بر زیبایی شناسی از سوی جراح موجب می شود که فاصله های میان سوراخ های بینی زیاد شود و فرد احساس ناخوشایندی از بینی خود داشته باشد. عمل Revision Rhinoplasty به رفع این مشکل کمک بسزایی خواهد کرد.

فیبروز بینی

زمانی که جراحی انجام می شود، در واقع پوست دچار آسیب می شود. برای ترمیم این آسیب بافتی تشکیل می شود که فیبروز نام دارد . بافت فیبروز بافت بسیار مهمی برای ترمیم نقاط آسیب دیده بدن است. اما در جراحی بینی، و عموماً جراحی بینی گوشتی، اگر بینی بیش از حد کوچک شود، بدن برای ترمیم جای زخم بافت فیبروزی بیش از حد نرمال تشکیل می دهد. این امر باعث می شود که بینی گوشتی بعد از عمل دچار گوشت اضافه شود یا اندازه بینی بزرگ تر از قبل جراحی شود.

بالا و پایین بودن پره های بینی بعد از عمل

یکی دیگر از مشکلات رایج بعد از عمل نامتناسب و بالا و پایین بودن پره های بینی است. این مشکل ناشی از عدم رعایت تقارن در هنگام جراحی و تسلط نداشتن به جراحی پلاستیک است. در عمل رتوش بینی این مشکل قابل حل شدن خواهد بود.

حالت گیره ای بینی

دلیل دیگری که بیماران ممکن است برای رتوش بینی مراجعه کنند، فرورفتگی غضروف های کناری بینی است. به خصوص هنگام تنفس که به اصطلاح حالت Pinch یا گیره ای پیدا می کند.


دکتر بهنام خرمی

جراح بینی اصفهان

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر بهنام خرمی متخصص و جراح بینی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی :

احساس بوی بد بینی بعداز عمل

حرف زدن بعد از عمل بینی

خمیازه کشیدن بعداز عمل بینی

آرایش صورت بعداز عمل بینی

مسواک زدن بعداز جراحی بینی

مرخصی مورد نیاز بعداز عمل بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *