متخصص جراحی فک

متخصص جراحی دهان فک و صورت

متخصص جراحی فک  | متخصص جراحی دهان فک وصورت یکی از تخصص های دهگانه دندانپزشکی است . که برای درمان صدمات ، بیماری ها و نواقص ناحیه فک و صورت و همین طور صدمات بافت نرم ، صدمات استخوانی ، شکستگی ها و همین طور درمان های زیبایی وغیره فعالیت می شود. در بعضی از کشورها رشته جراحی فک و صورت یکی از تخصص های رشته پزشکی است مثل کشورهای اروپایی پزشکان هستند که مجاز هستند . وارد این رشته شوند و یک دوره کوتاه دندانپزشکی می گذرانند و سپس وارد رشته تخصصی جراحی دهان فک و صورت می شوند . ولی در ایران و همین طور در آمریکا و دیگر کشورها رشته تخصصی جراحی دهان فک و صورت از تخصص های دندانپزشکی است . و بعد از گذراندن یک دوره دندانپزشکی علاقه مندان می توانند وارد این رشته شوند

جراحی فک وصورت اقداماتی که انجام می شود . یک سری از جراحی ها تحت بی حسی موضعی انجام می شود و یک سری تحت بیهوشی و در بیمارستان انجام می شود . ابتدا به بررسی اقدامات درمانی تحت بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام میشود می پردازیم .

با مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح فک اصفهان همراه باشید :

جراح بینی اصفهان | مراقبت های مهم جراحی های درمانی فک  .

متخصص جراحی فک

یکی از شایع ترین جراحی هایی که توسط متخصص جراح فک وصورت انجام می شود . جراحی دندان های نهفته است و بعد از آن می توان گفت بیوپسی کیست ها و تومورها و ضایعاتی که در مخاط دهان و ناحیه لب و زبان وجود دارد . جزء جراحی هایی است که تحت بی حسی انجام می شود و بیوپسی از این ضایعات انجام می شود .همین طور جراحی ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته و همین طور جراحی های پیش پروتزی برای آماده کردن قوس فکی.

بیماران برای اینکه بتوانند پروتز های دندانی مناسب برایشان گذاشته شود . و انجام برخی صدمات خفیف دندان ها و یا حمایت کننده دندان ها دچار شکستگی شده باشد . که این ها تحت بی حسی موضعی قابل درمان است .یکی دیگر از مواردی که تحت بی حسی انجام می شود باز کردن آبسه های دندانی است که گاهاً می تواند . در صورت عدم درمان تهدید کننده حیات باشد .

برای تشخیص دندان های نهفته معمولاً از رادیوگرافی پانورامیک یا OPG تهیه می شود . که توی این رادیوگرافی معمولاً نهفتگی و همین طور زاویه نهفتگی ارتباطش با دندانهای مجاور ، کاملاً تشخیص داده می شود .

علت خارج کردن دندان های نهفته

متخصص جراحی فک  | چندین علت برای خارج کردن دندان های نهفته ذکر شده است که توصیه می شود که دندان های نهفته با جراحی خارج شوند.

1. دندان های نهفته باعث پوسیدگی دندان های دیگر می شوند خصوصاً دندان های مجاور .
  2. تحلیل لثه و تحلیل استخوان از دیگر عوارض دندان های نهفته است .
  3. دندان های نهفته باعث عفونت لثه می شود که به علت گیر غذایی و تجمع باکتری ها در آن ناحیه به وجود می آید و عفونت ایجاد می شود و درد و التهاب شدید ایجاد می شود.
  4. دندان های نهفته می تواند باعث تحلیل ریشه های دندان های جلوی خودش شود .
  5. دندان های نهفته می تواند باعث ایجاد تومورها و کیست در داخل دهان شوند که ناشی از فولیکول آن دندان است که فولیکول دندان های نهفته تا قبل از رویش پتانسیل ایجاد کیست ها و تومورها دندانی داخل استخوان فک دارد که این ها اغلب بدون علامت هستند و رادیوگرافی به صورت تصادفی کشف می شوند .
  6. دندان های عقل می توانند منبع دردهای مبهم باشند در ناحیه فک و صورت

در صورتی که عمق نهفتگی دندان عقل خیلی پایین باشد و حجم زیادی از استخوان را اشغال کرده باشد معمولاً آن قسمت از فک مستعد به شکستگی می شود توصیه میشود که این دندان ها قبل از هر گونه اتفاقی خارج شود و استخوان سازی انجام شود و نقطه ضعفی برای قوس فکی نباشد برای خارج کردن دندان های نهفته ما نیاز داریم استخوان روی این دندان های نهفته را حذف کنیم .