انجام ورزش های هوازی بعد از جراحی بینی

ورزش های هوازی بعد از جراحی بینی

وقتی سخن از ورزش هایی از قبیل دوچرخه سواری ، ایروبیک یا دویدن بعد از عمل زیبایی بینی به میان می آید ، انتظار می رود اندکی استراحت کنید و از این نوع ورزش بعد از عمل بینی برای مدتی فاصله بگیرید. دکتر بهنام خرمی ، حداقل برای 10 روز به بیماران خود در خصوص انجام ورزش های هوازی ، نه مطلق را توصیه می کند. این ورزش ها باعث بالا رفتن فشار خون شده و می تواند خطر خونریزی در این دوره را به همراه داشته باشد و همین امر به نوبه خود می تواند باعث بروز عفونت گردیده و نتیجه جراحی را تخریب کند.

بر خلاف برخی پروسیجرهای دیگر ، تاثیر ورزش کردن بر روی نفس کشیدن از راه بینی ، باعث می شود که محدود کردن فعالیت های ورزشی بعد از جراحی زیبایی بینی تا یک دوره خاص ، به امری الزامی تبدیل شود. بنابراین ، هر گونه فعالیت سنگین ، 4 الی 6 هفته ممنوع می باشد ولی از هفته سوم به بعد ، فعالیت های ملایم از قبیل قدم زدن بلامانع است و بعد از هفته ششم نیز می توانید رفتن به باشگاه ، دویدن و دوچرخه سواری را انجام دهید. ورزش هایی از قبیل فوتبال ، والیبال ، هاکی یا بوکس که احتمال وارد آمدن ضربه به بینی در آنها زیاد است تا 3 ماه ممنوع می باشد.

در حالت نرمال توصیه می شود که فعالیت های ورزشی سنگین 4 تا 6 هفته بعد از جراحی به تعویق انداخته شوند ولی با توجه به اینکه بدن هر فرد دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد و دوره ریکاوری بر حسب نوع جراحی ، متفاوت است ، بهترین راه برای دریافت جامع ترین توصیه ، مراجعه به پزشک می باشد.

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | چارچوب انجام فعالیت ورزشی بعد از رینوپلاستی


همراه ما باشید با مطالب آموزنده و پیشنهادی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :

یوگا بعد از عمل جراحی بینی

ظاهراً یوگا ورزش ملایم تری در مقایسه با دویدن یا پریدن به نظر می رسد و شما می توانید زمانی که احساس کردید حالتان خوب است ، 2 الی 3 هفته بعد از جراحی ، انجام این فعالیت ورزشی را از سر بگیرید. هرچند یوگا به ظاهر ورزش ملایمی به نظر می رسد ولی با توجه به اینکه در طول اجرای آن خون به سمت سر هدایت می شود و فشار خون بالا می رود و به ناحیه صورت فشار وارد می شود ، انجام آن تا مدت مقرر شده ، توصیه نمی شود.

همین قانون برای پیلاتس نیز مصداق دارد. در طول ورزش بعد از عمل بینی ، حرکاتی انجام می دهید که در طول آن سر خم می شود و همین حرکت باعث جریان یافتن خون به سر ، بالا رفتن فشار در ناحیه صورت و آسیب دیدن ناحیه درمان می شود.

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | چارچوب انجام فعالیت ورزشی بعد از رینوپلاستی

شنا کردن بعد از عمل زیبایی بینی

تا زمانی که داخل و خارج بینی به طور کامل بهبود پیدا نکرده است. نمی توانید به استخر بروید. این دوره بهبود معمولاً 3 الی 4 هفته به طول می انجامد. استخرها علیرغم ضد عفونی با کلرین ، معمولاً محیط هایی آلوده تر از دریا هستند . و همین امر می تواند خطر بروز عفونت را افزایش دهد.

البته ، علاوه بر احتمال بروز خطر عفونت در صورت رفتن به استخر زودتر از صلاحدید پزشک ، خطر بزرگ تر شنا کردن ، زمین خوردن در محیط استخر و آسیب دیدن بینی می باشد. به همین دلیل پزشک توصیه می کند . که به مدت 6 الی 12 هفته بعد از جراحی ، از رفتن به استخر خودداری کنید. زمانی که شیرجه می زنید یا زمانی که به لبه های استخر نزدیک می شوید . مراقب باشید. برای کاهش خطر آسیب دیدگی ، سعی کنید در اوقات خلوت ، به استخر بروید. همچنین عینک شنای شما نیز نباید تا اندازه ای سفت باشد که به بینی شما آسیب وارد کند.

دوچرخه سواری بعد از جراحی بینی

یکی دیگر از ورزش هایی که تاثیر کمی در ناحیه عمل شده پس از جراحی بینی دارد . دوچرخه سواری است. منتها ورزشکاران باید مراقبت چند نکته باشند :

  1. در زمان شروع ، پدال زنی سنگین و فشرده نداشته باشند.
  2. مسیرهای صاف و هموار را برای دوچرخه سواری انتخاب کنند.
  3. در روزهای ابتدایی با سرعت حرکت نکنند.
  4. در غیر این صورت ممکن است عوارضی مثل خونریزی و ورم نمود پیدا کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *