چرا باید بعد از جراحی بینی از تامپون بینی استفاده کرد ؟

تامپون بینی 

تامپون بینی یا باند مخصوصی بینی وسیله ایست که معمولا برخی پزشکان بعد از عمل جراحی بینی از آن استفاده می کنند. این وسیله در گذشته کاربرد زیادی داشته است ولی امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در حال حاضر تامپون به دلایل زیر استفاده می شود:

  • برای جلوگیری از خونریزی هایی که بعد از جراحی در اثر هماتوم سپتوم بینی ایجاد می شود. هماتوم سپتوم بینی در اثر جمع آوری خون داخل جدار بین دو دیواره مخاط می باشد که می تواند عواقب بسیار جدی داشته باشد، از جمله به شکل خارجی بینی آسیب می رساند.
  • حفظ موقعیت مرکزی سپتوم بینی تا زمانی که بینی حالت خود را حفظ کرده و ثابت شود.
  • وارد کردن فشار مناسب به تیغه میانی جهت نگه داشتن آن در موقعیت مناسب

معمولا افرادی که در عمل جراحی آنان از تامپون استفاده شده است مشکل جدی با این مسئله داشته و شکایت زیادی از وجود تامپون در بینی می کنند.

از مشکلاتی که تامپون برای فرد ایجاد می کند عبارتند از:

  • تامپون در درون حفره های بینی قرار می گیرد، بنابراین تنفس از راه بینی برای فرد با مشکل مواجه می شود.
  • کشیدن تامپون ها برای فرد درد و ناراحتی ایجاد می کند.
  • بعد از خارج شدن از حفره های بینی، هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که سپتوم بینی تثبیت شود.

بیشتر بخوانید : اقدامات بعد از جراحی زیبایی بینی


در چه شرایطی تامپون استفاده نمی شود؟

در حال حاضر برخی پزشکان از تامپون استفاده نمی کنند که می تواند به دلایلی باشد که در ادامه بیان می شود:

  • در مواردی که جراح از بخیه‌های قابل جذب بطور دقیق در داخل بینی استفاده کرده و این بخیه‌ها برای نگه داشتن غشای مخاطی در محل و ایجاد نتایج درمانی مورد نظر کافی باشد.

این روش دارای مزیت‌های خاص در ارتباط با حفظ فشار بر روی ناحیه تحت درمان برای یک هفته یا بیشتر است، مسیر هوای بینی را مسدود نمی‌کند، و نیاز به خارج کردن باند یا کشیدن بخیه ندارد. به هر حال همیشه امکان جایگزین کردن این روش با تامپون بینی وجود ندارد.

  • در مواردی که جراح عمل جراحی تیغه بینی را با استفاده از روش آندوسکوپی انجام داده و به این ترتیب به صورت مستقیم بدون ایجاد برش در بافت بینی اصلاحات مورد نیاز را انجام داده باشد، احتمالاً نیازی به باند یا تامپون بینی نیست.

امروزه از این روش به صورت معمول برای رفع زائده‌های استخوانی استفاده می‌شود. در این شرایط، غشای مخاطی را می‌توان با استفاده از آندوسکوپ در محل مناسب بخیه زده و نگه داشت.

  • در برخی از موارد جراحی تیغه بینی، اسپلیت‌های پلاستیکی در داخل تیغه بینی بخیه زده شده و عملکردی شبیه به گچ گرفتن را برای بینی خواهند داشت. از این روش می‌توان به عنوان جایگزین برای باند بینی و تامپون استفاده کرده یا این دو روش را به همراه یکدیگر برای بیمار مورد استفاده قرار داد.

جراح بینی اصفهان 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *