ارتودنسی و جراحی بینی

ارتودنسی و جراحی بینی

امروزه از جمله عمل های زیبایی بسیار شایع در ایران عمل بینی می باشد. این عمل زیبایی برای حل مشکلات مختلفی استفاده می شوند و هدف نهایی آن، ایجاد تناسب و زیبایی بین اجزای صورت و بینی می باشد که در نهایت باعث بهبود ظاهر فرد می شود.

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای افراد مختلف بوجود می آید، زمان مناسب برای عمل بینی و انجام ارتودنسی می باشد. گاها افراد می پرسند که در صورت وجود مشکل، عمل بینی بر ارتودنسی اولویت دارد و یا برعکس و یا اینکه آیا می توان این دو عمل را به صورت همزمان انجام داد یا خیر.
برخی افراد بر این اعتقادند که ارتودنسی فقط باعث زیبا شدن و مرتب شدن دندان ها میشود، باید گفت این باور اشتباه است.

ارتودنسی تخصصی است که برای حفظ و تامین فانکشن و سلامت حفره دهان به کار میرود نقش اصلی ارتودنسی حفظ سلامت قسمت اولیه لوله گوارش که همان دهان است می باشد با حفظ سلامت دهان سلامت لوله گوارش هم تامین می شود در صورتی که سلامت حفره دهان به مخاطره بیفتد سلامت کل لوله گوارش هم به مخاطره می افتد. وقتی سلامت حفره دهان تامین شود زیبایی هم ایجاد می شود. با حرکت دادن فکین و محل قرار گرفتن دندان ها در جای مناسب، زیبایی قسمت تحتانی صورت تامین می گردد و بدین ترتیب خط لبخند، فرم لب، فاصله بینی تا چانه اصلاح می گردد.

آیا درمان ارتودنسی نسبت به عمل بینی اولویت دارد یا برعکس

عمل جراحی بینی به دو منظور انجام می شود. در حالت اول وجود یک مشکل پزشکی از جمله شکستگی یا انحراف در بینی، باعث می شود تا فرد مجبور شود اقدام به انجام عمل بینی کند. در حالت دوم فرد هیچ مشکل پزشکی ندارد و تنها از ظاهر بینی خود ناراضی می باشد و به منظور ایجاد تناسب و زیباتر کردن، عمل زیبایی بینی را انجام می دهد.

به طور کلی اول باید ارتودنسی انجام شود تا فک در ناحیه صحیح قرار گیرد. و سپس بینی جراحی شود تا اینکه بینی بر روی فک صحیح قرار گیرد به عبارت دیگر بینی باید بر روی ساختار درست قرار گیرد بنابراین ارتودنسی بر جراحی بینی تقدم دارد.

جراح بینی اصفهان | ارتودنسی و جراحی بینی

تاثیر ارتودنسی بر عمل بینی

از ارتودنسی برای اصلاح ساختار فک ها و تصحیح نحوه چینش دندان ها در دهان استفاده می شود. یکی از عواملی که می تواند باعث ایجاد ناهنجاری دندانی و فکی در فرد شود. اختلال در بینی و تنفس دهانی می باشد. در این شرایط فرد به دلایل مختلف از جمله انحراف بینی مجبور می شود از دهان خود تنفس کند که باعث تنگی فک بالا و به هم ریختگی دندانی می شود.

ارتودنسی علاوه بر اهداف درمانی که دارد و باعث بهبود سلامتی دندان ها و دهان می شود. به منظور افزایش زیبایی و ایجاد تناسب بین اجزای صورت نیز انجام می شود. اصلاح و جا به جایی دندان ها و فک در دهان باعث تغییر ظاهر قسمت تحتانی صورت نیز می شود. از جمله ملزومات عمل زیبایی بینی، تناسب بینی با اجزایی مثل لب و دهان می باشد. پس این دو عمل می توانند روابط پیچیده ای با یکدیگر داشته باشند.

از آنجایی که عمل بینی اکثرا در سنین بزرگسالی انجام می شود. تغییرات فکی و دندانی محدودی در این سن انجام می شود. از طرفی اکثر درمان های ارتودنسی برای حصول بهترین نتایج، در سنین کودکی توصیه می شوند. پس در ابتدا انجام ارتودنسی و شکل گیری نهایی اندازه فک و فرم لب ها، می تواند برای ایجاد بهترین و متناسب ترین نتایج حاصل از عمل بینی ضروری باشد.

عمل جراحی بینی همزمان با ارتودنسی امکانپذیر است؟

یکی از سوالات متداول و رایج از سوی بسیاری از بیمارانی که قصد درمان ارتودنسی و جراحی زیبایی بینی را دارند. این است که ایا درمان ارتودنسی را زودتر انجام بدهند یا عمل جراحی زیبایی بینی ؟؟
بیماران باید در نظر داشته باشند از آنجا که ارتودنسی با حرکت دادن دندان ها میتواند فرم لبها و موقعیت آن را تحت تاثیر قرار دهد ، بهتر است که ابتدا درمان ارتودنسی پایان گیرد ، تا پس از تثبیت موقعیت لب ها و فک، بیمار به جراحی زیبایی بینی بپردازد.

در جراحی بینی یکی از موارد مهم که جراح برای فرم نهایی بینی شما در نظر میگیرد. رابطه آن با لب میابشد، ( در نظر داشته باشید که فرم لب ها بعد از درمان ارتودنسی تغییر پیدا خواهد کرد) همچنین احتمال میرود که در حین درمان ارتودنسی فشار هایی توسط ارتودنتیست به بینی وارد شود . بنابراین توصیه میگردد ، عمل جراحی زیبایی بینی پس از ارتودنسی صورت گیرد. در پایان توصیه میشود قبل از انجام عمل بینی (راینوپلاستی) حتما با پزشک ارتودنتیست خود مشورت کنید.


دکتر بهنام خرمی

جراح بینی اصفهان

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر بهنام خرمی متخصص و جراح بینی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی :

احساس بوی بد بینی بعداز عمل

حرف زدن بعد از عمل بینی

خمیازه کشیدن بعداز عمل بینی

آرایش صورت بعداز عمل بینی

مسواک زدن بعداز جراحی بینی

سرماخوردگی قبل از جراحی بینی

استفاده از گرافت در جراحی ترمیمی بینی

پیرسینگ و جراحی بینی

گوشت اضافی بعداز جراحی بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *