عارضه سوراخ شدن تیغه بینی در رینوپلاستی

سوراخ شدن تیغه بینی در اثر جراحی زیبایی بینی

عارضه سوراخ شدن تیغه بینی | همه ما از تأثیر مخرب کوکائین بر روی بینی آگاهی کامل داریم. مصرف بی رویه و بیش از حد کوکائین می‌تواند موجب ایجاد حفره بر روی تیغه‌ی بینی شود. تیغه‌ی بینی یک لایه مرزی است که مجاری چپ و راست بینی را از یکدیگر جدا می‌کند. این غشا در سمت جلویی از غضروف و در قسمت پشتی از استخوان تشکیل می‌گردد.

عفونت، مواد خارجی، تنفس گازهای شیمیایی و برخی از بیماری‌ها می‌توانند منجر به آسیب دیدگی و حتی سوراخ شدگی این تیغه‌ی حساس گردند. البته وسواس در تمیز کردن و تخلیه بینی نیز می‌تواند به بینی و غشای میانی آن آسیب برساند. متاسفانه در اکثر اوقات سوراخ شدن این غشا هیچ‌گونه علائمی را به همراه ندارد. اما یک راه وجود دارد تا در صورت سوراخ شدن تیغه‌ی بینی از آسیب دیدگی آن مطلع شوید. اگر دیواره میانی بینی شما سوراخ شود، در هنگام تنفس ممکن است از بینی خود صدای سوت بشنوید.

اما علاوه بر صدای سوت علایم دیگر مانند سوزش، خونریزی و یا حتی سختی تنفس و نیز درد در ناحیه بینی را نیز می‌توان از علائم این آسیب‌دیدگی برشمرد. اما آن‌چه که این مسئله را پیچیده و بغرنج‌تر می‌کند این است که این غشا از سه لایه تشکیل شده است و در صورت سوراخ شدگی آن، هر سه لایه این غشا دچار آسیب دیدگی و سوراخ شدگی می‌شود.

جراح فک اصفهان | عارضه سوراخ شدن تیغه بینی در رینوپلاستی

مطالعه پروفسور Belachew Tessema

پروفسور (Belachew Tessema) که در یک مرکز خدمات پزشکی گوش، حلق و بینی به عنوان پزشک متخصص گوش و حلق و بینی فعالیت می‌کند، در مطالعه‌ای بیان کرده است حدود 40 درصد از سورا‌خ‌های ایجاد شده در تیغه‌ی بینی ناشی از جراحی یا جراحی زیبایی است که در غالب اوقات جراحی زیبایی بینی منجر به این آسیب می‌گردد. اما هم‌چنین ممکن است این سوراخ‌ها حاصل از جراحی‌های دیگری مانند عمل جراحی زیبایی بینی با هدف بهبود انحراف بینی یا عمل جراحی پولیپ و عمل جراحی سینوس‌ها باشد.

سوراخ‌های ایجاد شده روی تیغه‌ی بینی در صورت عدم توجه و درمان بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند تا جایی که به سمت پایین گسترش یافته و تا لبه پایینی بینی پیش می‌روند. بنابراین در صورت مشاهده این مشکل ضروری است هر چه زودتر به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درمان‌های اولیه برای این بیماری شامل مرطوب کردن بینی توسط آب یا مرطوب کننده‌های خاص است. اما متداول‌ترین درمان برای سوراخ شدگی دیواره میانی بینی استفاده از پولک‌های فشاری است. این پولک‌ها از دو تکه پلاستیکی و سیلیکونی تشکیل شده‌اند که در دو طرف سوراخ تیغه قرار گرفته و سپس در داخل یکدیگر فرو رفته و قفل می‌شوند. از این پولک‌های ترمیمی، برای بهبود سوراخ ایجاد شده در دیواره میانی بینی استفاده کنند.

علل

سوراخ شدن تیغه بینی ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد. آسیب‌های فیزیکی مانند آسیب‌های ناشی از ورزش، جراحی‌های بینی از جمله سپتوپلاستی (درمان انحراف تیغه بینی) و یا رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) و گاهی از بین رفتن غضروف بینی که به‌ دلیل بیماری و یا تنفس مواد شیمیایی از طریق سوراخ بینی (مانند کوکائین) رخ می‌دهد ممکن است منجر به چنین عارضه‌ای شوند. البته ناگفته نماند که در موارد نادر سرطان نیز موجب سوراخ شدن تیغه بینی می‌شود. آویختن حلقه بینی نیز از مواردی است که فرد خود موجب سوراخ سپتوم بینی می‌شود.

جراح بینی اصفهان  | سوراخ شدن تیغه بینی

مشکلات ناشی از سوراخ شدن تیغه بینی

تنفس افرادی که تیغه وسط بینی آن‌ها سوراخ شده است معمولا با صدای سوت مانندی همراه است. درد، ناراحتی و در برخی موارد عفونت مکرر از علائم رایج این بیماری است. طبق اظهارات بیماران علائمی چون خونریزی بینی، پوسته پوسته شدن بینی و اختلال در تنفس معمولا ناشی از سوراخ شدن تیغه بینی است. اگر این عارضه بدون درمان رها شود، ممکن است سوراخ بزرگ‌تر شده و منجر به مشکلات حادتری شود.

مشاوره

ترمیم سوراخ سپتوم روش بسیار ظریف و پیچیده‌ای است و نیاز به مهارت و دقت کافی دارد. علت این امراین است که تنها یک نوع سوراخ سپتوم وجود ندارد بلکه 3 نوع سوراخ تیغه وسط بینی وجود دارد که هنگام رخ دادن باید مورد بررسی و درمان قرار گیرند: سوراخ در سپتوم و سوراخ‌هایی که در طرفین غشای محافظ پوشش سپتوم رخ می‌دهد.

اولین گام در جراحی ترمیم سوراخ تیغه بینی مراجعه به یک جراح بینی مجرب است.  جراح بعد از اطمینان از تمام حقایق، برنامه درمانی خود را به‌طور خلاصه در اختیار بیمار قرار می‌دهد. این موضوع کمک می‌کند تا بیمار بداند که دقیقا چه انتظاری باید از جراحی داشته باشد. نوع بیهوشی معمولا جزئیات دوره بهبود را مشخص می‌کند.

جراح بینی اصفهان  | سوراخ شدن تیغه بینی

درمان

رعایت بهداشت خوب اولین و حتی اغلب تنها گام موردنیاز برای بیمارانی است که دچار مشکلات خفیف مرتبط با سوراخ شدن تیغه بینی هستند. در چنین شرایطی به‌ منظور پیشگیری از تجمع باکتری بینی بهتر است سوراخ‌های بینی به‌طور مکرر با محلول نمک شستشو شوند. بیشتر پزشکان استفاده از نوعی ژل مخصوص پاک‌سازی محیط بینی و پیشگیری از پوسته شدن بیش از حد غشاهای مخاطی را به بیماران توصیه می‌کنند.

در مواقعی که سوراخ تیغه بزرگ بوده و مشکلاتی چون عفونت حاد و افتادگی ساختار بینی را موجب می‌شوند، جراحی ضرورت پیدا می‌کند. روش درمان معمولا به اندازه و شدت سوراخ تیغه بینی بستگی دارد. در طول مشاوره اولیه جراح به‌منظور تعیین نوع مناسب روش جراحی باید سوراخ تیغه بینی را با دقت کامل ارزیابی کند.

روش جراحی

سوراخ‌های کوچک با بخیه به‌طور کامل بسته می‌شوند اما سوراخ‌های بزرگ‌تر معمولا از طریق پیوند بافت ترمیم می‌شوند. پیوند ممکن است از بافت‌های گوش و یا دنده بیمار تهیه شده و به بافت‌های اطراف سوراخ تیغه بینی وصل شوند. از آن‌ جایی که پیش‌بینی نتیجه نهایی معمولا کار راحتی نیست بنابراین ترمیم سوراخ تیغه بینی با چالش خاصی همراه خواهد بود.

نکته بسیار مهم این است هیچ تضمینی وجود ندارد که بعد از جراحی جریان خون به ساختارهای بینی باز گردد بنابراین به‌دلیل اختلال در گردش خون ممکن است دوباره تیغه بینی در معرض سوراخ شدن قرار گیرد. استفاده از پروتز در دو طرف سوراخ‌ بینی یکی از روش‌های دیگر بازگرداندن جریان هوای مناسب به بینی می‌باشد. از آن‌جایی که در این روش حفظ پروتز نیاز به مراقبت طولانی‌مدت دارد، بیماران کمتر از آن استقبال می‌کنند.

 

مطالب پیشنهادی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *