جراحی دندان عقل نهفته و مراقبت های لازم

جراحی دندان عقل نهفته

همواره افرادی وجود داشته‌اند که در سنین مختلف دچار عارضه دندان عقل نهفته هستند. این عارضه باعث ایجاد درد و عوارض جانبی بسیار خطرناکی در فرد می‌شود و درمان نکردن آن، عوارضی شدیدتر و دردناک‌تر در ناحیه فک و دندان بیمار به وجود می‌آورد. با این وجود درمانی قطعی و بی‌دردسر به‌ندرت یافت می‌شود که بیمار بداند با گذراندن مراحل آن، مشکلاتش پایان می‌یابد. اما حالا برای بیماران دندان عقل نهفته، خبر خوشحال‌کننده‌ای در مورد جراحی دندان عقل نهفته داریم.

دندان عقل آخرین دندانی است که هر کس در می آورد و در انتهای فک قرار می گیرد. این دندان مدت ها بعد از رشد سایر دندان بیرون می آید و شرایط خاص خود را دارد. در صورتی که فضای کافی برای دندان عقل فراهم نباشد،‌ مشکلاتی نظیر دندان عقل نهفته به وجود می آید. در این شرایط دندان در داخل لثه به صورت کج به رشد خود ادامه می دهد که این مورد بسیار دردناک و آزاردهنده است. از همین رو بسیاری از افراد برای درمان آن به سراغ جراحی دندان عقل نهفته می روند.

جراحی دندان شاخه ای از دندانپزشکی است که شامل کانال های ریشه و قسمت هایی از دهان و لثه می شود. دندانپزشکان متخصص در تشخیص بیماری های دهان، لثه و بافت های مرتبط در این بخش، علت و درمان بیماری را به صورت کامل درک کرده و آن را ترمیم می کنند.

جراح فک و صورت علاوه بر آشنایی با دندان ها و بافت استخوانی، نوع اختلال در بافت گیجگاهی فکی، اسکلت فک و سایر ساختارهای مرتبط با ناحیه اطراف دندان را بررسی می کند. در اینجا به جراحی دندان عقل و درمان پس از جراحی دندان عقل نهفته در بهترین دندانپزشکی اصفهان توسط جراح فک اصفهان و همچنین درباره دندان عقل نهفته چه علائمی دارد می پردازیم با ما همراه باشید.

"جراح


مطالب پیسنهادی و خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح فک اصفهان :

دندان عقل نهفته چیست؟

دندان عقل آخرین دندانی است که در فک انسان رشد می‌کند. درصورتی که در استخوان فک فضای کافی برای رشد دندان عقل وجود نداشته باشد، این دندان به‌صورت نهفته یا نیمه نهفته باقی می‌ماند. با این اتفاق، فرد دچار عوارضی مانند دندان‌درد، گوش‌درد، فک‌درد، به هم خوردن نظم دندان‌ها، عفونت و متورم شدن لثه، سردرد، ایجاد وقفه در تنفس طبیعی وغیره می‌شود که به هیچ عنوان قابل تحمل نیست.

برای درمان این عوارض عموما افراد به جراحی دندان عقل نهفته می‌پردازند تا از مشکلات شدیدتر و دردناک‌تر دور بمانند. این جراحی عموما بهترین شیوه برای درمان دندان عقل نهفته تلقی می‌شود. برخی از انواع شناخته شده دندان عقل نهفته، به شرح زیر است:

  1. نهفتگی مزیال
  2. نهفتگی عمودی
  3. نهفتگی افقی
  4. نهفتگی دیستال
  5. نهفتگی بافت نرم
  6. نهفتگی استخوانی (بافت سخت)

با این دندان چه کنیم؟

این سوال ذهن بسیاری از مردم را مشغول کرده و برای آن به دنبال جواب مناسب هستند. در صورتی که بتوان مسیر رشد این دندان را اصلاح کرد، قابلیت حفظ آن ممکن می شود. البته در بیشتر اوقات چنین شرایطی به وجود نخواهد آمد. از آنجایی که کارایی دندان عقل کم است و مشکلات زیادی پدید می آورد، اکثر دندانپزشکان ترجیح می دهند که آن را خارج نمایند.

"جراح

نحوه جراحی دندان عقل نهفته

کشیدن دندان عقل مانند سایر دندان ها روشی ساده است و دندان عقل نهفته بدون درد راحت کشیده شده و به سرعت انجام می شود و پس از درمان و پانسمان بهبود می یابد. اما اگر دندان عقل آسیب دیده یا نیمه آسیب دیده باشد، باید جراحی دندان عقل انجام شود.

در ابتدا محل با بی حسی موضعی بی حس می شود. (افراد مبتلا به فوبیای دندانی می توانند تحت عمل جراحی دندان عقل نهفته یا آرامبخشی عمیق با مراقبت های دندانی قرار گیرند.) هنگامی که محل بی حس شد، جراح دندان عقل آسیب دیده را با ایجاد یک برش در لثه از محل خارج می کند.

در برخی موارد، دندان عقل باید بریده شود تا به راحتی از استخوان خارج شود. پس از جراحی دندان عقل، ناحیه مورد نظر شسته و بخیه می شود. همچنین قابل ذکر است که یکی از موثرترین راههای ضدعفونی و درمان دندان عقل نهفته در طب سنتی غرغره کردن آب نمک است.

کشیدن دندان عقل

جراحی دندان عقل نهفته بسته به جایگاه آن سختی متفاوتی دارد معمولا کشیدن دندان عقل فک بالایی آسانتر است. در هنگام جراحی معمولا تمامی استخوان های قرار گرفته روی دندان نهفته به وسیله تجهیزات پیشرفته دندانپزشکی برداشته می شوند. برای جدا کردن دندان از حفره و همچنین شل و لق کردن آن از وسایل مخصوص کشیدن دندان استفاده خواهد شد.

بعد از آن که دندان عقل لق شد پزشک جراح آن را به وسیله فورسپس بیرون می کشد. گاهی جراح مجبور است برای بیرون کشیدن دندان آن را بشکند بنابراین ممکن است هنگام جراحی صدای ترک خوردن بشنوید که کاملا طبیعی است. بعد از کشیدن دندان جراح جای آن را بخیه زده و توصیه های لازم برای بعد جراحی را به بیمار خواهد داد.

مدت زمان جراحی دندان عقل نهفته بسته به مهارت جراح و جایگاه دندان متفاوت است. ممکن است دندان کامل نهفته باشد در این صورت برای کشیدن آن باید بافت های بالای آن را برداشت. در این صورت جراحی مدت طولانی تری طول خواهد کشید. بنابراین نمی توان زمان دقیقی در این زمینه به مریض ارائه داد. فقط جراح می تواند به طور حدودی بر اساس معاینات انجام شده مدت زمان جراحی را اعلام کند.

جراح بینی اصفهان | مراقبت های لازم برای جراحی های حفره دهان

مراقبت های بعد از جراحی

مواردی که بعد از این جراحی  باید رعایت کرد عبارتند از:

  • پس از جراحی به مدت زمان ۲۰ دقیقه گاز استریل باید روی محل جراحی قرار گیرد.
  • مصرف مسکن های ضد دردی که جراح آن را تجویز کرده پس از جراحی ضروری است.
  • برای جلوگیری از تورم جای دندان یک کیسه را پر از یخ کرده و با قرار دادن داخل حوله آن را روی محل جراحی دندان قرار دهید.
  • تا یک هفته بعد از جراحی غذاهای نرم بخورید.
  • از مصرف مواد الکلی خودداری کنید.
  • به مدت یک هفته از انجام فعالیت های ورزشی خودداری کنید.

درد دندان عقل چند روز طول میکشد؟

پس از این جراحی حدود ۲ هفته طول خواهد کشید تا درد آن کاملا از بین برود. البته این مدت زمان به نحوه مراقبت های پس از جراحی شما بستگی دارد. با توجه به میزان سختی جراحی دندان عقل شما مدت زمان درد بعد از جراحی نیز متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *