راه های درمانی اختلالات مفصل فک

درمان اختلالات مفصل فک – قسمت دوم

بعد از داشتن اطلاعات در مورد اختلالات مفصل فک هنگامی که فرد دچار این آسیب می شود به جراح فک و صورت مراجعه می کند و بر طبق آسیب های ایجاد شده طرح درمانش را پر کردن جای خالی دندان بنا به عللی که گفته شد الزامی است. در بین روش های مرسوم نیز ایمپلنت از همه روش ها مفیدتر و بهتر است با این وجود ممکن است به دلایلی فرد امکان انجام ایمپلنت را نداشته باشد، در این شرایط ناگزیر به استفاده از روش های جایگزین ایمپلنت خواهد بود.

در قسمت قبلی در مورد برخی از موارد صحبت کردیم در این بخش به مابقی می پردازیم با ما همراه باشید :

راه های درمانی اختلالات مفصل فک


با مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح فک اصفهان همراه باشید :

جراح فک اصفهان | بریج دندان باله دار یا مریلند

بریج دندان باله دار یا مریلند

یکی از روش های مرسوم برای جبران دندان های از دست رفته، استفاده از بریج دندان باله دار یا مریلند است. از این روش غالبا برای پر کردن جای خالی دندان ها در قسمت جلویی فک استفاده می شود. این روش کمک می کند تا دندان ها در زمان جویدن غذا کمتر تحت فشار قرار گیرند. ایجاد باله هایی از قسمت پشتی دندان های مجاور برای نگهداشتن بریج، وجه تسمیه این نوع بریج دندانی است.

از مهمترین مزیت های این نوع بریج می توان به عدم نیاز تراشیدن زیاد دندان ها اشاره کرد. بلکه گاهی کمی از مینای دندان را تراش داده تا محل اتصال بریج و باله ها مستحکم و ثابت شود. جنس روکش دندان در این نوع بریج از سرامیک یا سرامیک زیرکونیا و جنس باله ها از آلیاژ فلزی است که مقاومت بالایی برای نگهداشتن بریج و سلامت آن دارد.

بسیاری از دندانپزشکان معتقدند این نوع بریج روش مناسبی برای دندان های مصنوعی غیر ثابت به شمار می آید. چرا که از مقاومت بالایی برخوردار است. اما در نظر داشته باشید میزان مقاومت این نوع بریج، به اندازه بریج های ثابت نیست و در صورت عدم مراقبت های لازم از جای خود جدا شود و برای چسباندن مجدد نیازمند مراجعه به دندانپزشکی خواهید بود. به نظر می رسد این روش راهکار مناسبی است برای دندان های جلویی تا زمان آماده سازی کامل ایمپلنت که فرد احساس ناخوشایندی از بی دندانی نداشته باشد.

فواید بریج دندان باله دار

یکی از انواع بریج دندان برای پر کردن فضای خالی که ناشی از کشیدن یا شکستن دندان ایجاد می شود استفاده از بریج دندان باله دار یا مریلند است. از مهمترین فوایدی که می توان برای این روش درمانی برشمرد عبارت است از:

  1. روشی ارزان
  2. نسبت به پروتزهای ثابت کم تهاجم تر
  3. بی نیاز از تراشیدن دندان های مجاور
  4. بازگرداندن زیبایی به دندان ها
  5. بهبود عملکرد دهان و دندان
  6. بهبود قدرت تکلم فرد
  7. بهبود روند غذا خوردن
  8. خالی ماندن جای دندان

پیاده می کند. این طرح درمان ممکن است ساخت انواع گارد سخت باشد یا گارد نرم باشد یا وقتی فردی صدای فک دارد امکان دارد نوعی خاصی از گارد سخت را برایش بسازد تا صدای فک برطرف شود یا در مواردی جراح فک می تواند دارو درمانی کند و در صورتی که بیمار با درمان های ساده جواب نگرفت می تواند جراحی های تهاجمی تر را انجام دهد و فقط این متخصص فک و صورت است که می تواند این جراحی های تهاجمی را انجام و مشکل بیمار را برطرف کند .

جراح بینی اصفهان | فرآیند جراحی ایمپلنت دندان .

پر کردن فضای خالی دندان

دندان پزشکان تاکید دارند به محض خالی شدن جای دندان به سرعت فرد باید از طریق یکی از روش های موجود یکی را با مشورت پزشک و نیز بودجه برای پر کردن فضای خالی دندان پر کند. بی توجهی به خالی ماندن جای دندان عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد که در طولانی مدت می تواند سلامت دهان و دندان فرد را با مخاطره همراه کند.

به طور مثال یکی از عوارض جدی در عدم جبران فضای خالی دندان، تحلیل استخوان فک است. این موضوع که می تواند به دلیل کشیدن یا شکستن دندان رخ دهد. فضای خالی ایجاد کند، در صورتی که به سرعت جایگزین نشود، بروز می کند. در نهایت به مرور سلامت دندان های مجاور دندانی که از دست رفته تحت تاثیر قرار می گیرد. به طور میانگین با خالی شدن فضای یک دندان در کمتر از یک سال ۲۵ درصد استخوان فک در آن قسمت تحلیل می رود و این روند رفته رفته افزایش پیدا می کند.

علاوه بر تحلیل استخوان فک، این موضوع رفته رفته بر زیبایی چهره فرد و سلامت دندان ها تاثیر منفی می گذارد. ثبات دندان های مجاور نیز تهدید می شود. دندان ها به طرف فضای خالی ایجاد شده منحرف می شوند و از نظم قبلی که داشتند تغییر حالت می دهند.

اهمیت پر کردن جای خالی دندان کشیده شده

دندان از دست رفته نه تنها از نظر ظاهری زیبایی دهان و دندان و حتی چهره فرد را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه به مرور زمان باعث تحلیل رفتن استخوان فک در قسمت بی دندان می شود. این موضوع حتی می تواند تکلم و غذا خوردن فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. فضای خالی ایجاد شده می تواند به مرور دچار عفونت یا درد شود که همین موضوع پس از مدتی سلامت دندان های مجاور را نیز به مخاطره می اندازد. از همین رو تاکید دندانپزشکان براین است که هر چه سریع تر این قسمت با روش های مختلف پر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *