راهکار های درمانی صدای مفصل فک

صدای مفصل فک چگونه درمان می شود ؟

صدای مفصل فک | هنگام صدا دادن فک، صدای مفصل فک با باز کردن دهان از مفصل فک تحتانی (مفصل طرفین فک که دهان را باز و بسته می کند) شنیده می شود. علت صدا دادن فک هنگام جویدن غذا این است . که عضلات و تاندون های سفت شده فک شما را به یک سمت می کشند، یا آن را از جای خود خارج می کند. جابجایی فک و صدا دادن آن از مفصل فک از مفصل تحت فشار شنیده می شود . که به آرامی به سمت داخل یا خارج از محل خود هنگام غذا خوردن، خمیازه کشیدن، و حتی گاهی صحبت کردن حرکت می کند .


مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :


جراح بینی اصفهان | گلو درد و گرفتگی گلو بعد از کشیدن دندان عقل

درمان صدا دادن فک

خوشبختانه این مشکل درمان های خانگی نیز دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  1. باز نکردن بیش از حد فک : از فعالیت هایی که باعث باز کردن بیش از حد دهان مثل فریاد زدن، آواز خواندن و جویدن آدامس می شود، دوری کنید.
  2. وضعیت بدن خود را در حالت متناسب و متعادل نگه دارید.
  3. فیزیک درمانی انجام دهید : کشش صورت و ماساژ دادن آن در شرایط مناسب می تواند برای درمان صدا دادن فک مناسب باشد.
  4. پک های یخ یا گرم : قرار دادن کمپرس یخ به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی محل و سپس کمپرس داغ به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بعد از آن، می تواند به از بین بردن علائم و درد کمک کند که می توانید این کار را چند بار در روز تکرار کنید.
  5. خودداری از خوردن غذاهای سفت و برشته  : از غذاهای برشته ، سبزیجات خام یا غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند تا حد ممکن استفاده نکنید.
  6. آرام کردن فک : تا حد ممکن دهانتان را آرام باز و بسته کنید و با باز نگه داشتن بین دندان ها، فشار را از روی فک بردارید.
  7. تمرین مدیریت استرس  :کاهش استرس به از بین بردن صدای فک کمک می کند و باعث جلوگیری از اقداماتی مثل دندان قروچه کردن می شود. مدیتیشن، فعالیت فیزیکی و تنفس عمیق هنگام ورزش نمونه هایی از تکنیک های مدیریت استرس است.

درمان های پزشکی صدا دادن فک

  • دارو: داروهای مختلفی برای درمان دندان درد موجود می باشد که می توانید تحت نظر پزشکتان از آن ها استفاده کنید.
  • جراحی های فک برای از بین بردن ناهنجاری های فکی .
  • تزریقات مسکن
  • امواج فرابنفش که حرکت دادن فک را در این وضعیت آسان تر می کند.
  • لیزر درمانی یا درمان از طریق امواج
  • اقدامات بهبود وضعیت دندانی مثل ارتودنسی
  • الکتروتراپی که عضلات فک و صورت را آرام می کند.

راهکار های درمانی صدای مفصل فک

درمان مشکلات مفصل گیجگاهی فکی طیف وسیعی را در بر میگیرد که از یک درمان دارویی ساده تا جراحی مفصل متغیر است. در بسیاری موارد مشکل مفصل بدلیل روابط نامناسب میان دندانها ایجاد میشود. در اینصورت عمدتا مشکل مربوط به دندانهای ترمیم شده یا دندانهای عقل است.

اگر مشکل محدود به این موارد باشد با تصحیح یا تعویض ترمیم ها و یا خارج کردن دندانهای عقل مشکل به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته یا بطور کامل برطرف میشود بخصوص اگر بیمار عاداتی نظیر دندان قروچه یا فشردن دندانها را نداشته باشد. گاهی لازم است برای تنظیم رابطه بین دندانها، مقدار بسیار مختصری (در حد یک میلیمتر یا حتی کمتر) از سطح برخی از دندانهای درگیر ساییده شود تا رابطه دندانها بهبود یابد.

گاهی علت مشکل به واسطه اعمال نیروی شدید توسط عضلات فک است که ممکن است در این بین دندان عقل یا ترمیمهای نامناسب نیز مزید بر علت شده باشند. این دسته از بیماران معمولا دندان قروچه دارند و دندانهای آنها بخصوص دندانهای جلویی دچار سایش شده است. در این حالت جدا از تصحیح ترمیم ها و کشیدن دندان عقل، لازم است برای کاهش نیروی عضلانی و تنظیم موقعیت آنها به بیمار نایت گارد داده شود.

جراح بینی اصفهان | راهکار های درمانی صدای مفصل فک

نایت گارد یک قالب آکریلی یا ژلاتینی است که برای فک بالا و پایین ساخته میشود و بیمار شبها آن را تا صبح داخل دهان میگذارد. این درمان گرچه برای بسیاری از بیماران دشوار است اما در صورت تحمل بیمار و اجرای منظم آن نتایج بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت. در این شرایط برای کاهش نیروی عضلات و کم کردن التهاب و درد مفصل و عضلات معمولا داروهای شل کننده عضلانی و مسکن نیز تجویز خواهد شد.

درمان های پیشرفته تر

در برخی از بیماران ترکیبی از همه موارد فوق دیده میشود . یعنی موقعیت دندانها ناصحیح بوده و رابطه بین دندانها هم نامناسب است . عضلات جونده بیمار نیروی عضلانی شدیدی به دندانها و مفصل وارد میکنند و دندان قروچه هم وجود دارد. این حالت ترکیبی از همه درمانهای فوق در نظر گرفته میشود و گاهی لازم است بیمار چندین جلسه با فواصل کوتاه به دندانپزشک مراجعه کند . تا سطح دندانها برحسب شرایط جدید بیمار ساییده و تنظیم شود. در موارد شدیدتر حتی ممکن است بیمار نیاز به درمانهای ارتودونسی یا جراحی تصحیحی فک داشته باشد.

در نهایت در بیمارانی که مشکلات پیشرفته مفصلی دارند لازم است مفصل توسط متخصص جراحی دهان و فک و صورت فک تحت عمل جراحی قرار گیرد. بیمارانی که مبتلا به مشکلات مفصلی هستند باید بدانند که درمان این مشکلات معمولا پردردسر و وقتگیر است و اگر میخواهند از شر این بیماری خلاص شوند باید آمادگی پذیرش این درمانها را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *