جراحی تومور فک و صورت

معرفی جراحی تومورهای فک و صورت

تومور فک و صورت | ماهیت کیست ها و تومورها می‌تواند خوش خیم و بدخیم باشد که بسته به ان ماهیت درمان از ساده ترین شکل که خارج کردن ضایعه بوده تا پیشرفته ترین درمانها که در حال حاضر امکان انها به بهترین شکل ممکن وجود دارد می‌باشد. كيست‌ها شيوع زيادي دارند و با درد و لقي دندان‌، تورم و عفونت همراه‌اند و اغلب هم نگراني‌هايي براي بيمار ايجاد مي‌كنند. در این مطلب سایت جراح فک قصد بررسی جراحی تومورهای فک و صورت را داریم.


مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :


جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان 
 | جراحی تومور فک و صورت

علل كيست و تومورهای فک و صورت

منشاء كيست، علت دنداني دارد يعني وجود بافت فعال دنداني داخل فك كه در دوران جنيني باعث ساخت دندان مي‌شده، درون فك باقي‌مانده و تا سن ۲۰-۱۸ سالگي كه دندان عقل شروع به رويش مي‌كند تغيير ماهيت مي‌دهد و شكل پاتولوژيك (غيرطبيعي و بيماريزا)به خود مي‌گيرد و زمينه ايجاد كيست را فراهم مي‌كند.

کیست ها و تومورهای فک توده های نادری هستند که در استخوان فک یا دیگر بافت های نرم دهان و صورت شروع به رشد می کنند. تومورهای فک در سایز و شدت رشد متفاوت هستند. این توده ها معمولاً غیر سرطانی و خوش خیم هستند ولی می توانند به استخوان ها و بافت های اطراف خود گسترش یابند و حتی دندان ها را جابجا کنند.

علائم تومور فک

تومور به رشد غیر طبیعی سلول ها گفته می شود که به صورت یک توده در می آید. ولی کیست به توده هایی گفته می شود که حاوی مایعات و مواد نیمه جامد است. از جمله تومورهای فک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آملوبلاستوما
این توده های فک شایع تر هستند و رشد بسیار آهسته ای دارند و معمولاً خوش خیم و غیر سرطانی اند. این نوع از تومور معمولاً در فک بروز می کند و به استخوان ها و بافت های ناحیه فک حمله می کند.

گرانولوم یاخته عظیم
این نوع از تومور فک خوش خیم است و معمولاً در فک پایینی بروز می کند. برخی از این تومورها می توانند به سرعت رشد کنند و درد زیادی را موجب می شوند و موجب تخریب استخوان می شوند.

کیست دنتیگروس
این نوع کیست در بافت های اطراف دندان ها رشد می کند و دهان را تخریب می نماید. این کیست شایع ترین نوع کیست است که فک را تحت تاثیر قرار می دهد.

علاوه بر موارد مذکور انواع دیگر تومور و کیست های فک هم وجود دارند.

تشخیص تومور فک

برای جمع آوری اطلاعات لازم برای تشخیص تومور فک باید آزمایشات و تست های مختلفی صورت گیرد :

  1. ایکس ری ، سی تی اسکن و ام آر آی
  2. نمونه برداری و بیوپسی تومور و آنالیز آزمایشگاهی

پزشک نتایج این آزمایشات را در کنار هم قرار می دهد و بهترین گزینه درمانی را انتخاب می کند.

 

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان  | . جراحی تومور فک و صورت

راه های درمان تومور فک

گزینه های درمانی برای درمان کیست ها و تومور های فک بسته به نوع توده و درجه پیشرفت توده و علائم بیمار متفاوت هستند. جراح سر و گردن به درمان این نوع از تومورها می پردازد و معمولاً از جراحی یا در برخی موارد از دارودرمانی و یا ترکیبی از دارودرمانی و جراحی استفاده می کنند.

در طول جراحی فک ، تومور یا کیست را خارج می کنند و در برخی موارد دندان های نزدیک نواحی آسیب دیده هم برداشته می شود. پس از خارج کردن تومور آن را به آزمایشگاه می فرستد تا بافت مورد نظر بررسی شود و در طول جراحی سریعاً اطلاعات لازم مبنی بر خوش خیم یا بدخیم بودن تومور به دست می آید. به این ترتیب اقدام مناسب برای تکمیل این مرحله درمانی صورت می گیرد.

سایر مراحل درمانی

  • بازسازی استخوان فک و دیگر ساختارها
  • دارو درمانی در برخی موارد خاص
  • گفتار درمانی و جایگزینی دندان های از دست رفته و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *