علل بروز پولیپ بینی

دلایل ابتلا به پولیپ بینی

شایع ترین علت پولیپ بینی ، آلرژیک می باشد. بنابراین وضعیت پولیپ در بیماران در فصل یا جاهای خاصی تشدید می یابد. به طور مثال در فصل بهار که گرده افشانی گل ها و گیاهان رخ می دهد یا فصل پاییز که برودت و خشکی هوا زیاد می شود، افراد مبتلا به پولیپ بینی، علائم شدیدتری را احساس می کنند. آلودگی هوا و استشمام بوی غذاهای سرخ کردنی، از دیگر عوامل تحریک توده پولیپ بینی می باشد که مشکلات برای بیماران افزایش می یابد.

به صورت کلی برخی از افراد، مستعد ابتلا به پولیپ بینی هستند. موارد زیر خطر ابتلا به پولیپ بینی را در افراد افزایش می دهد:

  1. بیماری آسم
  2. عفونت های سینوسی مزمن
  3. آلرژی نسبت به هوا
  4. آلرژی به برخی داروها به خصوص آسپرین و ایبوپروفن و …
  5. فیبروز کیستیک
  6. دلایل ژنتیکی
  7. اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن
  8. بیماری التهاب مخاط بینی
  9. سندروم چرگ اشتراوس

افراد در اثر عوامل مختلفی به صورت دوره کوتاه مدت یا به صورت دائمی، دچار پولیپ بینی می شوند. بیماری آسم به تنهایی منجر به التهاب راه های بینی می شود. آسم همچنین انقباض موقتی راه های هوایی را در پی دارد که این موضوع شرایط پولیپ را تشدید خواهد کرد.

عمل جراحی پولیپ بینی | جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان |


همراه ما باشید با مطالب آموزنده و پیشنهادی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :


پولیپ بینی

فیبروز کیستیک، نوعی بیماری ژنتیکی است که طی آن، مخاط بیمار سفت می شود . فیبروز کیستیک، نوعی بیماری ژنتیکی است که طی آن، مخاط بیمار سفت می شود. ضخیم و چسبنده شدن مخاط در اثر این بیماری، علائم و شرایط پولیپ را حادتر می کند.

بیماری سندروم چرگ اشتراوس در واقع التهاب عروق خونی می باشد که نوعی بیماری خودایمنی است. این سندروم ،عروق کوچک و متوسط را درگیر خود می کند. علائم سندروم چرگ اشتراوس مشابه آسم و رینیت آلرژیک می باشد. در صورتی که بیمار مبتلا به پولیپ بینی باشد، وجود سندروم چرگ اشتراوس، علائم پولیپ را تشدید می کند.

تشخیص پولیپ بینی

در صورتی که فردی با علائم پولیپ بینی مواجه شد، باید برای بررسی نزد پزشک جراح بینی برود. در مرحله اول ؛ پزشک سوالاتی در خصوص علائم بیماری از شما می پرسد که بر اساس پاسخ های شما، بهترین روش تشخیص در نظر گرفته می شود. هنگامی که توده پولیپ بینی بزرگ باشد، پزشک به راحتی می تواند از طریق یک منبع روشنایی مخصوص، پولیپ ها را تشخیص دهد.

اما اگر توده ها کوچک باشند، نیاز به روش های تشخیصی تکمیلی می باشد. البته در هر صورت، پزشک آزمایش ها و عکسبرداری ها را انجام می دهد تا عوارض ناشی از پولیپ را شناسایی و آن ها را درمان کند. روش های تشخیص پولیپ بینی شامل روش های زیر می باشد:

آندوسکوپی بینی

در روش آندوسکوپی، یک لوله باریک مخصوص را که دارای دوربین و چراغی است، وارد بینی می کنند. تصاویر ثبت شده از دوربین، وضعیت کامل بینی و سینوس ها را نشان می دهد.

توموگرافی کامپیوتری

پزشک درخواست تصویربرداری کامپیوتری می دهد تا بتواند اندازه و محل دقیق توده های پولیپ را در نواحی عمیق سینوس شناسایی کند.

میزان تورم و التهاب نیز از طریق این نوع عکسبرداری قابل تشخیص است. در صورتی که در مسیرهای بینی ناهنجاری های دیگری نظیر توده سرطانی و غیر سرطانی نیز وجود داشته باشد، توموگرافی کامپیوتری به تشخیص آن ها کمک شایانی می کند.

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان |  علائم پولیپ بینی

تست های آلرژیک

گاهی پزشک، آزمایشات پوستی را برای تشخیص آلرژی به التهاب مزمن انجام می دهد. در این روش، با یک تست خراش پوست، قطره های اندکی از مواد ایجاد کننده آلرژی به پوست بدن وارد می کنند. این مواد را به پوست کمر یا ساعد تزریق می نمایند. در مرحله بعد، پوست را از نظر علائم واکنش آلرژیک بررسی می کنند.

آزمایش فیبروز کیستیک

این روش اغلب برای کودکان به کار گرفته می شود که طی آن، بیماری های ارثی کودک شامل غدد تولید کننده مخاط، بزاق، عرق، اشک و گوارش بررسی می گردد. آزمایش فیبروز کیستیک در واقع یک تست عرق غیر تهاجمی است که در آن، میزان شوری عرق کودک بررسی و با حالت استاندارد مقایسه می شود.

آزمایش خون

پزشک در مراحل تشخیص بیماری، درخواست آزمایش خون نیز می دهد و میزان ویتامین D در بدن را ارزیابی می کند. در صورتی که آزمایش پوستی آلرژیک انجام نشود، پزشک با انجام آزمایش خون، میزان آنتی بادی های خاص به آلرژن های مختلف را بررسی می کند.

عوارض پولیپ بینی چیست؟

در صورتی که پولیپ بینی در مراحل اولیه درمان نشود، عوارضی را برای بیمار به وجود می آورد. وجود توده ها در راه های بینی که سبب انسداد جریان هوا و تخلیه مایعات می شود، مشکلات زیادی را در پی دارد. همچنین تورم و التهاب سینوسی طولانی مدت ناشی از توده پولیپ به بافت های مجاور آسیب می رساند. این گونه التهابات منجر به ایجاد عفونت و رشد باکتری های بینی و دهان می شود که در نتیجه باعث بوی بد دهان و بینی می گردد. از این رو رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد مبتلا به پولیپ، ضروری است.

افراد مبتلا به پولیپ بینی، دچار آپنه خواب نیز می شوند. منظور از آپنه خواب، بیدار شدن در طی خواب در اثر کاهش و توقف تنفس می باشد. پولیپ بینی می تواند علائم آسم را در بیماران تشدید کند و مشکلات آن ها را افزایش دهد. علاوه بر این، پولیپ بینی زمینه ساز ابتلا به عفونت سینوسی نیز می باشد.

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان |  علل ابتلا به پولیپ بینی

آسیب جدی به حس چشایی و بویایی

پولیپ بینی در مواردی آسیب جدی به حس چشایی و بویایی نیز وارد کرده است. ورود آلودگی و عفونت از راه دهان (در صورت انسداد بینی) نیز مشکلات تنفسی و خشکی دهان را به وجود می آورد. بیماران مبتلا به پولیپ بینی، خرخر هنگام خواب را نیز تجربه می کنند و در شرایط شدیدتر می تواند باعث تغییر شکل ظاهری بینی شود.

با وجود عوارض جدی بیماری پولیپ بینی، توصیه می شود هر چه سریع تر برای تشخیص و درمان این بیماری به یک متخصص ماهر و مجرب مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *