روش‌های خانگی برای درمان خشکی بینی

بینی در حالت طبیعی به میزان معینی مرطوب است.

درمان خشکی بینی | برای اینکه عملکرد صحیحی داشته باشد و فرد به راحتی نفس بکشد باید این رطوبت حفظ شود. ممکن است به طور ناخواسته در شرایطی مانند هوای گرم و خشک، محلی با تهویه نامناسب و رطوبت کم قرار بگیرید و مخاط بینی‌تان خشک شود. در این شرایط بکارگیری روش‌های خانگی و گیاهی زیر می‌تواند در مرطوب نگه داشتن بینی موثر باشد :

  • بخور دادن

ساده‌ترین راه برای درمان خشکی بینی استنشاق بخار است. در این روش می‌توانید ظرفی را پر از آب داغ کرده و با رعایت فاصله، روی سرتان را با حوله‌ای پوشانده و بخار آن را استشمام کنید. در حدود ۱۰ دقیقه می‌توانید این کار را ادامه دهید. البته این روش موقتی است و باید توجه داشته باشید که آب به شدت داغ و در حال جوش نباشد. زیرا در این صورت پوست داخل بینی پوسته پوسته شده و خشکی آن تشدید می‌شود. روش‌هایی مثل دوش آب گرم، سونا و حمام داغ نیز نتیجه مشابهی با استنشاق بخار دارند.

دستگاه بخور یا رطوبت ساز خشکی محیط را از بین برده و رطوبت معتدلی در فضا ایجاد می‌کند. درنتیجه هنگام تنفس، هوای عبوری از مجراهای بینی مرطوب بوده و باعث درمان گرفتگی بینی می‌شود. از آنجایی که محل‌های مرطوب مساعد رشد قارچ و باکتری‌های مضر هستند بهتر است دستگاه رطوبت ساز را به طور مرتب تمیز نگهدارید. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که رطوبت محیط بیش از حد نشود. رطوبت مناسب برای فضای اتاق و خانه در حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد است.

  • اسپری بینی نمک دار

استفاده از اسپری‌های نمکی برای بینی به پاکسازی مواد تحریک کننده در مجراهای بینی و حفظ رطوبت مخاط آن کمک می‌کند. این اسپری‌ها نمک کمی دارند و ملایم هستند. معمولا بدون نسخه پزشک هم می‌توان آن‌ها را از داروخانه تهیه کرد. البته در خانه نیز امکان درست کردن اسپری نمک دار وجود دارد. برای این کار به مقداری نمک بدون ید، جوش شیرین، ۱ پیمانه آب مقطر یا آبی که ۳ الی ۵ دقیقه جوشیده و در نهایت به یک ظرف اسپری نیاز دارید.

درمان خشکی بینی | جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | دکتر بهنام خرمی

 

دکتر بهنام خرمی ، جراح بینی اصفهان – جراح فک اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید.

برای تهیه مخلوط لازم است سه قاشق چایخوری نمک بدون ید و یک قاشق چایخوری جوش شیرین را باهم ترکیب کنید. این مخلوط باید در ظرف هوابندی شده نگهداری شود. هر زمان که خواستید از اسپری استفاده کنید یک قاشق از مخلوط را به یک پیمانه آب مقطر اضافه کرده و بعد از ریختن محلول در بطری، آن را یک یا دو بار در بینی اسپری کنید. این محلول قابل نگهداری نیست و برای هر بار استفاده باید محلول تازه درست کنید و بطری اسپری حتما تمیز باشد. استفاده از این اسپری بیش از ۳-۴ بار در روز مجاز نیست.

  • نوشیدن آب کافی

کمبود رطوبت بدن یکی از عوامل مهمی است که باعث خشکی بینی می‌شود. مخاط‌های سینوس‌ها هوای ورودی به دستگاه تنفسی را کمی مرطوب می‌کنند تا نفس کشیدن راحت‌تر انجام شود. اما درصورت کمبود آب بدن این عمل به سختی انجام می‌شود. بنابراین نوشیدن آب کافی به درمان خشکی بینی و سایر بافت‌های بدن کمک می‌کند. معمولا نوشیدن ۶ الی ۸ لیوان آب در طول روز توصیه می‌شود. اما این مقدار نسبت به شرایط بدنی هر فرد متفاوت است.

 

صفحه ی دکتر بهنام خرمی را در کلینیک 24 مشاهده نمایید.


مطالب پیشنهادی سایت دکتر بهنام خرمی (بهترین جراح بینی اصفهانجراح فک اصفهان):

جراحی بینی راهکار بهبود تنفس و گرفتگی بینی

پیدا کردن بهترین فصل و زمان برای عمل بینی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *