عوارض طولانی مدت کاشت ایمپلنت دندان

عوارض طولانی مدت ایمپلنت دندان

برخی از عوارض کاشت ایمپلنت دندان طولانی‌مدت بوده و ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد. این عوارض طولانی‌مدت شامل موارد زیر می‌شود.

• پری ایمپلنتیت

نوعی بیماری لثه است. پری ایمپلنتیت باعث تحلیل استخوان حمایت‌کننده ایمپلنت می‌شود. علت آن بروز التهاب مزمن در محل کاشت ایمپلنت است. گاهی ممکن است تا ۵ سال طول بکشد، بیماری پیشرفت کند و علائم آن ظاهر شود. علائم شامل خونریزی و تورم نزدیک ایمپلنت است.

• پس زدن ایمپلنت

این عارضه بسیار نادر است. طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۹ برخی افراد دچار حساسیت فلزی هستند. این نوع حساسیت نادر است. ایمپلنت از تیتانیوم یا دیگر فلزات ساخته می‌شود. می‌توان قبل از کاشت ایمپلنت آزمایش حساسیت فلزی را انجام داد تا از عدم وجود این حساسیت مطمئن شد. پری ایمپلنتیت نوعی بیماری لثه است که باعث تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت می‌شود.

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | مهمترین علائم پس زدن ایمپلنت

همراه ما باشید با مطالب خواندنی و آموزنده دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان –  جراح فک اصفهان  :

• عفونت ایمپلنت دندان

عفونت از عوارض شایع ایمپلنت دندان است. گاهی عفونت ایمپلنت کم بوده و با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود. اما اگر عفونت گسترش پیدا کند، باید ایمپلنت را خارج کرد. از مهم‌ترین علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• درد و مشکل هنگام جویدن

اگر درد و قرمزی تا چند روز بعد از جراحی از بین نرفت یا بدتر شد، می‌تواند نشانه عفونت باشد. درصورتی‌که این عارضه همراه با تب باشد، بدون شک ایمپلنت باعث عفونت شده است.
عفونت به دلیل تجمع باکتری‌ها ایجاد شده و باعث ایجاد طعم بد در دهان می‌شود.

• شل شدن ایمپلنت

درصورتی‌که هر یک از این علائم بروز کرد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود.

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | Mini implant implantation

• عوارض پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

برخی مواقع نیاز است پیش از جراحی ایمپلنت دندان جراحی‌های دیگری هم انجام شود. باید به عوارض آنها نیز دقت داشته باشید. یکی از جراحی‌های جانبی پیوند استخوان است. اگر استخوان کافی برای قراردادن ایمپلنت در فک وجود نداشته باشد، این جراحی ضرورت پیدا می‌کند. از عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. درد، تورم و کبودی
  2. اگر استخوان از لگن شما گرفته شده باشد، ۲ تا ۴ هفته ناراحتی در این ناحیه خواهید داشت.
  3. تورم فک به مدت ۱ تا ۲ هفته
  4. عفونت پیوند استخوان
  5. بالارفتن خطر شکست درمان در برخی افراد مانند افراد سیگاری
  6. قراردادن ایمپلنت در مواد پیوندی نسبت به استخوان طبیعی باعث بالارفتن خطر عوارض ایمپلنت می‌شود.

معایب ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان علاوه بر عوارض و مشکلاتی که ایجاد می‌کند، معایبی هم دارد. به همین دلیل گاهی افراد ترجیح می‌دهند به‌جای ایمپلنت از روش‌های دیگر استفاده کنند. معایب ایمپلنت دندان عبارتند از:

• قیمت ایمپلنت دندان بالا است و با برآورد هزینه‌های جانبی بیشتر هم می‌شود.
  • برخلاف دیگر روش‌ها نیاز به جراحی داشته و باید عوارض جراحی را در نظر داشت.
  • هرچند سال یک‌بار باید روکش ایمپلنت را تعویض کنید.
  • احتمال از دست‌دادن استخوان اطراف ایمپلنت وجود دارد.
  • مراحل ایمپلنت طولانی بوده و زمان زیادی از شما می‌گیرد.

پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان

برای پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان باید با دندانپزشک حرفه‌ای و باتجربه مشاوره داشته باشید. دندانپزشک دو فاکتور را در نظر می‌گیرد.

مناسب بودن ایمپلنت : ایمپلنت برای همه افراد مناسب نیست. باید لثه و استخوان فک سالم باشد. کودکان به دلیل رشد استخوان‌ها نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند.
میزان موفقیت : گاهی ممکن است به دلایل مختلفی درمان موفقیت‌آمیز نباشد. دندانپزشک باید این فاکتورها را بررسی کند. برخی شکست‌ها زودرس بوده و در مدت کوتاهی بعد از کاشت ایمپلنت ایجاد می‌شوند. اما برخی دیگر دیررس بوده و بعد از مدت‌زمان طولانی علائم خود را نشان می‌دهند. دود سیگار، دیابت، بیماری لثه، پرتودرمانی در ناحیه فک و مصرف داروهای خاص ممکن است احتمال موفقیت درمان را پایین بیاورند.

علاوه بر اینکه شما باید کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان باشید، لازم است مراقبت از ایمپلنت دندان را یاد بگیرید. درصورتی‌که از ایمپلنت به‌خوبی مراقبت شود و هر روز از نخ دندان و مسواک استفاده کنید، احتمال بروز عوارض کاهش پیدا می‌کند. به نقل از mayoclinic در رابطه با پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان:

درست مانند دندان‌های طبیعی خود، ایمپلنت‌ها، روکش آن و بافت لثه را تمیز نگه دارید. برس‌های طراحی شده، مانند برس بین دندانی که بین دندان‌ها می‌لغزند، می‌توانند به تمیزکردن گوشه‌ها و شکاف‌های اطراف دندان‌ها، لثه‌ها و پایه‌های فلزی کمک کنند.

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | عوارض شایع کاشت ایمپلنت دندان

علت ابتلا به عفونت ایمپلنت چیست؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث عفونت ایمپلنت شوند. مهم‌ترین دلایل عفونت عبارتند از:

1. مصرف سیگار و تنباکو
  2. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  3. دیابت
  4. سیستم ایمنی ضعیف
  5. نامناسب بودن جای ایمپلنت
  6. واکنش آلرژیک

در صورت بروز عوارض ایمپلنت دندان چه کنیم؟

برخی عوارض مانند خونریزی، درد و تورم در چند روز اول طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. اما اگر این علائم بدتر شد یا دچار علائمی مانند تب، شل شدن ایمپلنت یا علائم سینوزیت شدید، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا معاینه کامل انجام شود.

عوارض ایمپلنت دندان یکی از مسائل مهمی است که پیش از کاشت دندان باید از آن آگاهی داشته باشید. برخی عوارض مانند درد، خونریزی، تورم و عفونت شایع بوده و با مصرف دارو بعد از چند روز برطرف می‌شوند. اما برخی از عوارض جدی‌تر بوده و نیاز به معاینه توسط پزشک دارد. گاهی ممکن است ایمپلنت شل شود، دچار التهاب سینوس شوید، عفونت گسترش پیدا کند یا بافت لثه عقب‌نشینی کند.

اگر عارضه جدی باشد، دندانپزشک مجبور است ایمپلنت را خارج کند. معمولا بعد از چند ماه و بهبود وضعیت لثه و استخوان می‌توان دوباره برای کاشت ایمپلنت اقدام کرد.

One thought on “عوارض طولانی مدت کاشت ایمپلنت دندان