تشخیص و درمان انحراف بینی

تشخیص انحراف بینی

تشخیص انحراف بینی در درجه اول با معاینه بالینی صورت می گیرد و بعد از اقدامات پاراکلینیکی مثل سی تی اسکن و یا آندوسکوپی بینی و سینوس وارد مرحله درمان انحراف بینی می‌شود.

درمان انحراف بینی صرفا عمل جراحی است و درمان دارویی وجود ندارد، اما این که بیمار حتما باید تحت عمل جراحی بینی قرار بگیرد یا نه؛ به علائم بالینی بیمار بستگی دارد و این که این علائم تا چه اندازه برای بیمار مشکل ایجاد کرده باشد.

به همین دلیل وجود یک انحراف در عکس رادیولوژی یا سی تی اسکن ، دلیل بر انجام عمل جراحی نیست و باید به بیماران متذکر شد که صرف عمل جراحی ممکن است باعث بر طرف کردن علائمی مثل خُر-خُرهای شبانه نشود به این دلیل که این مشکل علل دیگری هم می‌ تواند داشته باشد و انحراف بینی فقط یکی از دلایلی هست که باعث تشدید این مشکل می‌ شود.

به همین دلیل قبل از عمل جراحی ، باید حتما معاینه و بررسی دقیق انجام شود تا اطمینان حاصل شود که علائم بالینی بیمار بعد از عمل جراحی بهبود پیدا خواهد کرد.

درمان انحراف بینی

به طور کلی انحرافات تیغه وسط بینی یا سپتوم خیلی شایع هستند ، همانطور که توضیح داده شد چون جنبه مادر زادی به دلیل فشار های دوره جنینی وجود دارد ، خیلی شایع هستند.

ولی برای همه افراد مشکلی ایجاد نمی کند ، بیشتر از هفتاد درصد مردم به صورت ناشناخته دچار انحراف تیغه وسط بینی هستند ولی همه ی آنها احتیاج به درمان و عمل جراحی ندارند ، بلکه انحرافات تیغه وسط بینی‌هایی احتیاج به درمان و جراحی دارند که از شرایط زیر برخوردار باشند :

• منجر به آسیب هایی در بیمار شوند.
  • باعث اشکالاتی مثل آسیب تنفسی در بیمار گردند.
  • اشکالات زیبایی مانند کجی بینی در بیمار به وجود آورند.
  • منجر به بدشکلی بینی شوند.
  • سبب بروز عدم تقارن در بینی شوند.
  • موجب سینوزیت یا گرفتگی بینی به صورت یک طرفه یا حتی دو طرفه شوند.

جراح بینی اصفهان