موقعیت های اضطراری بعد از عمل زیبایی بینی

بعد از عمل زیبایی بینی | جراحی بینی هنوز هم یکی از چالش برانگیزترین جراحی های صورت است که نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد. با ترکیب جراح با تجربه، تکنیک صحیح جراحی و مراقبت های بعد از عمل، عوارض جراحی بینی به حداقل می رسد. اما گاهی یک موقعیت اضطراری و فوری مثل موارد زیر بر اثر یک حادثه یا به مرور زمان پیش می آید که باید هر چه سریع تر درصدد درمان و متوقف کردن این شرایط برآمد.

• خونریزی بینی
  • هماتوم سپتوم بینی
  • خوب نشدن جای زخم
  • ترکیدن مویرگ ها در زیر پوست
  • بی حسی نوک بینی

خونریزی بینی

در طول جراحی بینی، به خصوص در جراحی بینی های استخوانی، یک قسمت از استخوان بینی برش داده یا برداشته می شود و به رگ های جلویی و زیرپوستی آسیب می رسد. این مسئله احتمال خونریزی بعد از جراحی بینی را افزایش می دهد. خونریزی تا چند روز بعد از عمل هر نوع بینی (اعم از استخوانی و گوشتی) یک عارضه ی طبیعی است.

برای درمان خونریزی بعد از جراحی، معمولا از یک تامپون در داخل بینی به مدت ۴۸ ساعت استفاده می شود. در موارد نادری که خونریزی مجددا روی می دهد، باید دست به دامان روش های جراحی مثل تشخیص آندسکوپی و روش های انعقاد خون شد. در صورتی که نتوان علت و محل دقیق خونریزی را تشخیص داد، باید سرخرگ بینی را از طریق جراحی مسدود کرد.

هماتوم سپتوم (تیغه) بینی

جداسازی غضروف چهارگانه ی بینی از تیغه ی وسط آن ها برای اصلاح بدشکلی ها و دفورمیتی های بینی کاری متداول و معمول در رینوپلاستی است. در انتهای عمل، غضروف ها دوباره به تیغه و سپتوم بینی متصل می شوند. چنانچه غضروف ها به طور کامل در جای خود فیکس و ثابت نشوند، خونریزی بین دو غضروف باعث لخته شدن خون می شود که به آن هماتوم سپتوم بینی می گویند. معمولا ۳ تا ۵ روز بعد از جراحی بینی، ورم شدید سپتوم بینی به داخل دو حفره ی آن راه هوا و تنفس را مسدود می کند.

برای درمان هماتوم بینی، تنها چاره در همه ی موارد، جراحی و خارج کردن لخته ی خون است. پس از آن، داخل بینی تا ۴۸ ساعت پانسمان می شود و پزشک آنتی بیوتیک های موضعی را تجویز می کند.

عفونت

عفونت پس از جراحی بینی باعث نفوذپذیری پوست بینی و راه های بینی یا کلوملا (تیغه ی بین دو سوراخ بینی) می شود و یا توده ی عفونی ایجاد می کند.

عفونت های کوچک را می توان با آنتی بیوتیک ها درمان نمود. اما اگر قسمتی از بینی آبسه کرده باشد، پزشک باید آنجا را برش داده و مایع عفونی را تخلیه کند.

خوب نشدن جای زخم

عفونت، خونریزی یا عدم تامین خون کافی در پوست بینی را می توان به عنوان علل بهبود نیافتن جای زخم و برش جراحی نام برد. در حالت طبیعی، خون بافت های بینی به خوبی و به اندازه تامین می شود و بنابراین، این عوارض به ندرت اتفاق می افتند. دلایل خون ناکافی در بینی می تواند شامل دیابت یا آسیب موضعی ناشی از خطای پزشکی باشد.

چنانچه نکروز پوستی (بافت مردگی در پوست) اتفاق بیفتد، باید از روش های درمان پوست کمک گرفت.

ترکیدن مویرگ ها در زیر پوست

بعد از عمل، ترکیدن تعدادی از مویرگ ها در اطراف بینی طبیعی است. زمانی که مویرگ ها در زیر پوست می ترکند، لکه های کبودی بر روی پوست ایجاد می شود که موقتی هستند و پس از مدتی از بینی می روند. اما در برخی موارد، ممکن است این لکه ها باقی بمانند.

در این صورت، باید پزشک خود را از مسئله باخبر کنید و در صورت نیاز، از متخصص پوست کمک بگیرید.

بی حسی نوک بینی

بعد از جراحی بینی و اصلاح نوک آن، بیمار متوجه بی حسی نوک بینی خود می شود. این بی حسی به دلیل آسیب به عصب های آن نقطه به وجود می آید. دلیل اینکه چرا بی حسی بیشتر در نوک بینی احساس می شود این است که در طول جراحی (چه باز و چه بسته) شکاف ها و برش ها در نوک بینی ایجاد می شوند و زمانی که پوست آن جدا می شود، عصب های نوک بینی آسیب نسبتا بیشتری می بینند. بنابراین بعد از عمل، بی حسی موقتی در نوک بینی امری طبیعی است و برای همه ی بیماران رخ می هد.

بی حسی نوک بینی در بیشتر بیماران پس از دو هفته ی اول بعد از جراحی از بین می رود. اما این مدت زمان بستگی به شدت جراحی انجام شده دارد. نوک بینی بعضی بیماران تا ۶ ماه و برخی موارد نادر تا یک سال و نیم هم بی حس است. پس نگران نباشید و صبر کنید.