مصرف آنتی بیوتیک در رینوپلاستی

مصرف آنتی بیوتیک در رینوپلاستی و سپتورینوپلاستی

از آنجائیکه مقاومت به مواد ضد میکروبی یک تهدید جهانی است، مصرف بهینه آنتی بیوتیک بعد از جراحی رینوپلاستی موردی حیاتی است. تحقیقاتی که در زمینه جراحی سر و گردن صورت گرفته است و تاثیر مصرف آنتی بیوتیک در جراحی های رینوپلاستی و سپتورینوپلاستی بررسی شده است. در ادامه به توضیحاتی در این زمینه می پردازیم.

مطالب خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :

جراح بینی اصفهان
 | مصرف آنتی بیوتیک در رینوپلاستی .

تاثیر مصرف آنتی بیوتیک در جراحی های رینوپلاستی

۱۰ تحقیق در این زمینه انجام گرفت. مطالعات در زمینه بررسی آنتی بیوتیک ها صورت گرفت و به طور عملی نشان از عفونت های مشابهی داد، در افرادی که آنتی بیوتیک دریافت می کردند و آن هایی که دریافت نمی کردند. هیچ بیماری عفونت سیستمیک مهمی را تجربه نکرده بود. در مواردی که بعد از جراحی آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند، نرخ ابتلا به عفونت از ۲۷ درصد به ۸ درصد کاهش یافته بود. در موارد غیر پیچیده تفاوت مهمی بین نرخ ابتلا به عفونت بین افرادی که این دارو را دریافت کردند و نکردند دیده نشد.

نتیجه مطالعات

آنتی بیوتیک قبل و بعد از جراحی رینوپلاستی و سپتوپلاستی مزیتی در کاهش نرخ ابتلا به عفونت ندارد. مصرف این دارو ها مانند سفازولین در جراحی های پیچیده اهمیت بالایی دارد. ظرف یک ساعت بعد از ایجاد برش بایداین دارو مصرف شود و تا ۲۴ ساعت مصرف شود و بعد از آن مصرف این دارو قطع گردد. در موارد پیچیده مطالعات بیشتری صورت گرفت تا میزان صحت این اطلاعات بررسی شود.

رینوپلاستی که سومین جراحی زیبایی متداول می باشد برای اهداف زیبایی و عملکردی انجام می گیرد. تفاوت هایی که بین سپتوپلاستی و رینوپلاستی وجود دارد نقش اساسی در انتخاب آنتی بیوتیک دارد. در سپتوپلاستی برشی در ناحیه بینی و غضروف بینی ایجاد می شود و بخشی از غضروف برداشته می شود. در جراحی سپتوپلاستی پوست بینی دست کاری نمی شود و تنها تیغه بینی اصلاح می گردد. ولی در رینوپلاستی چه در پوست بینی برش هایی ایجاد شود و چه نشود همواره یک برش در داخل بینی ایجاد می شود که به آلودگی بافت نرم پوستی منجر می شود.

گرچه این جراحی غیر استریل می باشد ولی نیاز بسیار کمی به این دارو ها دارد زیرا نرخ ابتلا به عفونت کمتر از ۱ درصد است. با این حال از هر ۲۲۰ هزار جراحی بینی که در سال در امریکا انجام می گیرد در ۹۱ درصد موارد از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

رینوپلاستی یکی از جراحی های زیبایی متداول است. احتمال ابتلا به عفونت در تمام جراحی ها وجود دارد با این حال برای بررسی میزان نیاز بهاین دارو ، مطالعات اخیر صورت گرفت.