۱۰ اشتباه خطرناک بعد از عمل بینی

۱۰ اشتباه خطرناک در مراقبت های بعد از عمل بینی

قطعا همه افراد با رویای رسیدن به نتیجه دلخواه و زیبایی، عمل بینی انجام می‌دهند. اما رسیدن به نتیجه دلخواه از جراحی بینی بدون توجه کافی به مراقبت‌ های بعد از عمل بینی ممکن نیست! حتما تا به حال بارها شنیده‌اید که افراد با اشتباه خطرناک در مراقبت های بعد از عمل بینی، نقاهت طولاتی‌تری را تجربه کرده‌اند. حتی در برخی موارد، عدم توجه به مراقبت های بعد از عمل بینی باعث می‌شود که نیاز به جراحی ترمیمی بینی پیدا کنید.

به همین خاطر قصد داریم در این مقاله به ۱۰ اشتباه خطرناک در مراقبت های بعد از عمل بینی بپردازیم تا آگاهی بیشتری در این زمینه داشته باشید و بهترین عمل جراحی رینوپلاستی را تجربه کنید.


همراه ما باشید با مطالب خواندنی و آموزنده دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان –  جراح فک اصفهان  :


Rhinoplasty in thyroidجراح بینی اصفهان | جراح فک اصفهان | patients

مهمترین نکات در مراقبت های بعد از جراحی بینی

فرقی ندارد قصد انجام عمل بینی را دارید یا عمل کرده‌اید؛ درهرحال باید بدانید که مراقبت های بعد از جراحی بینی گوشتی یا استخوانی، نقش بسیار پررنگی بر زیبایی نتیحه جراحی شما دارد. پس اگر نمی‌دانید که بعد از عمل بینی چه باید کرد، در ادامه به منظور اطلاع از مهمترین نکات در مراقبت های بعد از جراحی بینی مواردی را بررسی کرده‌ایم که دانستن آن اهمیت زیادی دارد. ۴۸ ساعت ابتدایی کمپرس سرد کنید.

  1. تا حداقل ۶ هفته فین نکنید.
  2. اگر حتما باید عینک بزنید، بهتر است لنز بخرید.
  3. تا ۶ هفته ورزش نکنید.
  4. حداقل ی ماه دور سیگار و قلیان را خط بکشید.
  5. تا ۶ هفته سرخود را پایین نگیرید.
  6. حداقل تا ۶ هفته به پهلو نخوابید.
  7. با دهان باز عطسه کنید.
  8. غذای نرم بخورید.
  9. حداقل تا دو هفته گریه نکنید و نخندید.
  10. تا دو هفته لباس دکمه دار بپوشید
  11. حداقل دوماه در معرض گرما و آفتاب قرار نگیرید.
  12. حداقل دو ماه شنا نکنید و استخر نروید.
  13. پایین انداختن سر بعد از عمل بینی ممنوع

بزرگترین اشتباهات در مراقبت های بعد از عمل بینی

اغلب اشتباهاتی که در مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی رخ می‌دهد، ناخواسته و زمانی است که حسابی سرتان گرم کار دیگری است و بینی خود را فراموش کرده‌اید. اما همان یک بار فراموشی هم ممکن است، دردسرساز باشد. به همین خاطر فراموش نکنید که حداقل تا دو الی سه ماه باید حسابی حواستان به مراقبت های بعد از جراحی بینی گوشتی یا استخوانی باشد. در ادامه شما را با ۱۰ تا از بزرگترین اشتباهات پس از عمل بینی آشنا خواهیم کرد:

جراح بینی اصفهان | جراح فک اصفهان | درست خوابیدن پس از جراحی بینی

۱-به پهلو خوابیدن بدترین اشتباه بعد از عمل بینی است!

درک می‌کنم که اگر عادت به خوابیدن طاق باز نداشته باشید، ۶ هفته به شما حسابی سخت می‌گذرد. اما اگر در خواب عمیق باشید و بی‌توجه به بینی عمل کرده‌تان غلت بزنید و به پهلو بخوابید، ممکن است فرم بینی‌تان کج شود. پس بهترین کار برای پیشگیری از این اتفاق، استفاده از بالش‌های یو شکل است. با این بالش‌ها احتمال این که به پهلو بخوابید نزدیک به صفر است.

۲-بلند کردن وسیله سنگین اشتباه بزرگ بعد از عمل بینی است!

ممکن است حسابی حواستان باشد که هنگام خرید یا جابجایی لوازم منزل، هیچ وسیله سنگینی بلند نکنید. اما کافی است مقابل شما فرزند خردسالتان زمین بخورد یا گریه کند! احتمالا احساس مادری‌تان مانع از این است که حواستان جمع مراقبت های بعد از جراحی بینی باشد. اما بینی شما مهر مادری‌تان را درک نمی‌کند و ممکن است خونریزی کرده و در روند بهبودتان مشکل ایجاد کند. بنابر این حواستان باشد که حتی در مواقع اضطرار تا حد ممکن، از کسی بخواهید که کمکتان کند.

۳-خوردن خوارکی سفت بدترین کار بعد از عمل بینی!

شاید سوال شما هم باشد که بعد از عمل بینی چی بخوریم؟ در دو هفته ابتدایی بعد از عمل بینی، خوراکی‌های سفت که نیاز به جویدن و گاز زدن دارند برای شما ممنوع است. جویدن خوراکی سفت به فک و بینی شما فشار مضاعف وارد می‌کند. پس حواستان باشد حتی اگر هوس کردید سراغ این نوع خوراکی‌ها نروید و مواد غذایی را به صورت نرم و پوره‌ای مصرف کنید. با این توضیحات، مصرف ته دیگ، شکستن تخمه و هر خوراکی اینچنینی ممنوع است! تغذیه بعد از عمل بینی اهمیت زیادی دارد و سرعت بهبودی را تسریع می‌کند.

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | نحوه استفاده از عینک بعد از رینوپلاستی

۴-عینک زدن بعد از عمل بینی اشتباه خطرناکی است!

شاید برای خرید لنز طبی تنبلی کنید و فکر کنید زدن عینک منعی ندارد. اما کافی است عینک بزنید تا ببینید فشار ایجاد شده روی بینی، می‌تواند باعث ایجاد فرورفتگی و دفرم شدن بینی‌تان شود. پس حتی اگر نمی‌توانید از لنز استفاده کنید، عینک خود را با کمک چسب به پیشانی بچسبانید تا هیچ فشاری روی بینی ایجاد نشود. این اشتباه ممکن است تمام زحمات شما را، به باد دهد.

۵-ورزش سنگین و بدون محدودیت اشتباه مهلک پس از جراحی بینی!

اگر ورزشتان به قدری حرفه‌ای است که نمی‌توانید حداقل یک ماه و نیم الی دو ماه دور آن را خط بکشید، بهتر است سراغ جراحی بینی نروید. بعد از عمل بینی هرگونه فشار اضافه ممکن است آسیب‌زا باشد. همچنین سعی کنید به تماشای مسابقات محلی فوتبال، والیبال و… هم نروید. چون برخورد یک توپ با صورت شما کافی است تا تمام زحماتتان به باد برود و بینی‌تان از فرم خارج شود. حتی خم شدن بعد از عمل بینی، ممنوع است! پس حسابی مراقب باشید.

عمل بینی نیازمند مراقبت شدید است! پس جدی بگیرید تا جذابیت چهره‌تان حفظ شود.

۶-عدم شست و شوی بینی اشتباه خطرناک برای سلامتی‌تان است!

یکی از مهم‌ترین موارد در مراقبت های بعد از جراحی بینی شستشوی منظم بینی با سرم شستشو است. شستشوی بینی کمک میکند بهتر نفس بکشید. اگر دسترسی به سرم شستشو ندارید، بهتر است محلول شستشوی بینی خانگی درست کنید. فراموش نکنید که برای شستشو نباید غلظت نمک در محلول شستشو بالا باشد. همچنین بهتر است از آب جوشیده و نمک دریایی استفاده کنید. این شست و شو تنفس‌تان را بهتر می‌کند، گردش خون را سرعت می‌بخشد و روند بهبودی را تسریع می‌کند.

جراح بینی اصفهان | جراح فک اصفهان | عطسه بعد از جراحی بینی

۷-عطسه از بینی اشتباه خطرناک بعد از جراحی بینی است!

ممکن است عادت داشته باشید که از بینی عطسه کنید! اما این کار زمانی که جراحی بینی یا رینوپلاستی انجام داده‌اید، می‌تواند باعث خونریزی و آسیب داخلی شود. بهتر است تا حد ممکن در معرض عواملی که باعث تشدید عطسه می‌شوند مثل گرد و خاک، گرده گل و… قرار نگیرید و در مواقعی که ناخودآگاه عطسه‌تان میگیرد با دهان کاملا باز عسطه کنید تا فشاری به بینی‌تان وارد نشود. اگر دچار آلرژی هستید، تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید تا ریسک بروز آن کاهش پیدا کند.

۸-گریه کردن بدترین اشتباه پس از عمل بینی است!

اگر هنوز بینی‌تان را عمل نکرده‌اید احتمالا این توصیه را بی مورد می‌دانید و پیش خودتان فکر می‌کنید که اصلا چرا باید گریه کنیم! اما بسیاری از افرادی که جراحی بینی انجام داده‌اند با دیدن ورم در روزهای ابتدایی احساس می‌کنند بینی‌شان خراب شده و نتیجه جراحی بینی مطلوب نیست. همچنین داروهای بیهوشی در بعضی موارد، عوارضی مثل افسردگی دارند که حس ناخوش آیندی ایجاد می‌کنند.

اینطور می‌شود که دلتان میخواهد یک دل سیر گریه کنید. اما احساساتی نشوید، با کمتر شدن ورم فرم بینی شما تا حد بسیار زیادی مطلوب می‌شود. نگران نتیجه نباشید و به بدنتان اجازه بدهید روند ترمیم و بهبود را به سادگی طی کند.

۹-تنها گذراندن دوران نقاهت بعد از عمل بینی اشتباه است!

جراحی بینی عمل خیلی سنگینی نیست. ممکن است فکر کنید می‌توانید به راحتی بعد از عمل، بدون همراه استراحت کنید. اما ممکن است بعد از عمل تا یک الی دو هفته دچار افت فشار، سرگیجه و افت قند خون شوید و در نتیجه، تعادلتان برهم بخورد و زمین بخورید. یک ضربه سنگین کافی است تا بینی‌تان آسیب جدی ببیند. پس حتما در دو هفته ابتدایی تنها نمانید و حداقل یک نفر در کنارتان باشد.

۱۰-استفاده غیراصولی از کمپرس یخ بعد از عمل بینی خطرناک است!

التهاب داخل بینی بعد از عمل و ناحیه خارجی بینی پس از عمل کاملا طبیعی است. یکی از مراقبت‌هایی که در ۴۸ ساعت اول بعد از عمل بینی اهمیت زیادی دارد، استفاده از کمپرس سرد است. اما باید توجه کنید که کمپرس یخ نباید کمترین فشاری به بینی شما وارد کند. همچنین گذاشتن دائم کمپرس یخ باعث سرمازدگی پوست و سردرد می‌شود.

به همین خاطر باید به طور متناوب، کمپرس را بگذارید و بعد از چند ثانیه بردارید. همچنین برای پیشگیری از سرمازدگی پوست، بهتر است از یک پارچه تمیز به عنوان عایق سرما استفاده کنید و کمپرس یخ را مستقیم روی پوست نگذارید. گاهی این فشار با چسب بینی، در زمان تعویض آن نیز ایجاد می‌شود. پس حتما به این نکات توجه کنید.

2 thoughts on “۱۰ اشتباه خطرناک بعد از عمل بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *