خشکی بینی پس از جراحی بینی

در صورتی که غشای مخاطی بینی خشک باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

خشکی شدید بینی یک مسئله عادی نیست. غشای مخاطی بینی باید به طور مداوم مرطوب باشد تا بتواند از خود در برابر انواع عفونت محافظت کند. گاهی اوقات پوسته‌هایی که درون بینی تشکیل می‌شود شما را وسوسه می‌کند که آنها را بکنید که این کار باعث می‌‌شود باکتری‌ها بتوانند از طریق انگشت شما به درون بینی راه پیدا کنند.

از آنجایی که غشای مخاطی بینی بسیار خشک است نمی‌‌تواند به خوبی از خود در برابر میکروب‌ها و سایر انواع میکروارگانیسم‌ها محافظت کند که در این حالت ریسک ابتلا به سرماخوردگی افزایش خواهد یافت . خشکی بینی علاوه بر آنکه روند جلوگیری از ورود میکروب‌ها به درون بینی را مختل می‌کند، یک احساس بسیار ناخوشایند و نامطلوب را برای بیمار به وجود خواهد آورد.

آشنایی با سایر مطالب مفید و خواندنی دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان :

جراح بینی اصفهان | سوراخ شدن تیغه بینی بعد از رینوپلاستی

خشکی غشای مخاطی بینی باعث خونریزی از بینی می‌شود .

هنگامی‌که غشای مخاطی بینی بسیار خشک باشد به راحتی ترک می‌خورد. به عنوان مثال کندن پوسته‌های تشکیل شده درون بینی باعث ترک خوردن غشای مخاطی و خونریزی از بینی می‌شود. در صورتی که در هوای خشک دچار خونریزی بینی شوید به احتمال زیاد غشای مخاطی بینی شما خشک شده است. اگر دچار خونریزی بینی شده‌اید می‌توانید از نکات زیر برای قطع شدن خونریزی استفاده کنید:

1. به آرامی فین کنید و بینی خود را تمیز نمایید.
  2. بینی خود را دقیقاً از زیر استخوان آن فشار دهید.
  3. کمی سر خود را بالا بگیرید و شبیه حالتی که مطالعه می‌‌کنید قرار دهید.
  4. حدود ۱۰ دقیقه در این حالت بمانید.
  5. پس از انجام این مراحل باید خونریزی بینی شما قطع شده باشد. در صورتی که خونریزی بینی همچنان ادامه داشته باشد همه این مراحل را حدود ۱۰ دقیقه دیگر تکرار کنید.
  6. در صورتی که خونریزی بینی شما متوقف نشده باشد باید به پزشک عمومی مراجعه کرده و از او کمک بخواهید.

خشکی بینی پس از جراحی زیبایی بینی

سندرم خشکی بینی (ENS) یک بیماری است که معمولاً پس از جراحی برداشتن یا کاهش توربینت، یا عمل جراحی اصلاح تیغه بینی ایجاد می شود. توربینت بینی در واقع مخاط بینی و رطوبت مورد نیاز برای آن را ایجاد کرده و به این ترتیب گرم و مرطوب بودن هوای تنفس شده را ممکن می کند. در حقیقت توربینت می تواند جریان هوا از بینی را تنظیم نماید. این عضو نقش فیلتر، مرطوب کننده و گرم کننده را در بینی بر عهده دارد.

بنابراین توربیت نقش با اهمیتی در فرآیند عادی تنفس، عملکرد ریه، و حفاظت از گلو و حلق در برابر خشکی و ورود هوای تصفیه نشده را به عهده دارد. در صورتی که سطح این عضو بیش از اندازه کاهش پیدا کند، دیگر به مقدار کافی بافت مخاطی در بینی برای مرطوب نگه داشتن آن باقی نمی ماند و در نتیجه این شرایط بینی دچار خشکی می شود.

توربینت بینی همچنین مجهز به حس گرهای فشار کوچک است که به مغز سیگنال های لازم را در ارتباط با عبور هوای کافی از بینی ارسال می کند. در صورتی که این عضو کوچک شده یا کاملاً از بین برود، مغز اطلاعات کافی درباره وضعیت جریان هوا از بینی دریافت نخواهد کرد. این شرایط می تواند باعث ایجاد احساس عدم تامین هوای کافی در شرایطی شود که حتی مسیر بینی بطور کامل باز است.

جراح بینی اصفهان | تاثیر کاهش وزن بر جراحی زیبایی بینی

علائم عادی خشکی بینی

افراد بیمار احساس خشکی بینی را با کم آوردن نفس توصیف می کند و این شرایط حتی در زمانی که بینی کاملاً تمیز و باز است نیز ایجاد می شود. در این حالت بیمار ممکن است عبور هوای بسیار زیاد از بینی با مقاومت بسیار کم بینی در برابر آن را احساس کند. این شرایط و علائم بیماری اغلب در هنگامی که مخاط بینی به خاطر ابتلا به سرما خوردگی دچار ورم می شود، افزایش می یابد. بعضی از علائم عادی خشکی بینی به شرح زیر هستند:

• احساس عدم عبور هوای کافی از بینی حتی در زمانی که بینی کاملاً باز است
  • احساس مزمن خشکی در بینی و یا گلو
  • احساس سرما خوردگی
  • سر درد
  • خون ریزی بینی
  • پوسته شدن بافت داخل بینی

راه ها و روش های درمانی

برای درمان خشکی بینی، هنوز یک روش درمانی کامل وجود ندارد و این مشکل فقط توسط بعضی پزشکان متخصص در این حوزه تشخیص و با استفاده از روش های خاص درمان می شود. در این حالت، برای درمان خشکی بینی از روش های جراحی و غیر جراحی می توان استفاده کرد. روش های غیر جراحی بر حفظ و مراقبت از مخاط باقیمانده بینی تمرکز دارند. به این ترتیب رطوبت بینی تا حد ممکن حفظ شده و از التهاب یا عفونت آن جلوگیری می شود. از طرف دیگر، هدف عمل جراحی بینی نیز کاهش دائمی علائم ناشی از سندرم خشکی بینی است.

معیارهای مختلف غیر جراحی قابل استفاده برای حداکثر کردن اثربخشی روش های درمانی مورد استفاده برای سندرم خشکی بینی به شرح زیر هستند:

1. شستشوی روزانه بینی با آب و استنشاق نمک دریا
  2. استفاده از اسپری آب نمک بینی
  3. نوشیدن مقدار زیاد آب و اجتناب از مصرف کافئین
  4. مصرف داروهای خلط آور (مثل بخور اکالیپتوس)
  5. استفاده از بخار ساز به خصوص در اطاق خواب و محل کار
  6. استفاده از ماسک خواب مرطوب کننده
  7. اجتناب از قرار گرفتن در شرایط محیطی که باعث خشک شدن مخاط بینی می شود
  8. گذراندن زمان کافی در مناطقی که تاثیرات مثبت بر مخاط بینی دارد .
  9. استفاده روزانه از قطره های گیاهی بینی
  10. مصرف رژیم غذایی مناسب