علل بروز عفونت دندان عقل

عفونت دندان عقل

عفونت دندان عقل  | دندان عقل به اصطلاح آخرین دندان‌هایی است که در دهان رشد می‌کنند و در سن بزرگسالی بوجود می‌آیند. بیشتر افراد چهار دهان عقل در پشت دندان دارند. دو دندان در بالا و دو دندان در پایین. دندان عقل نهفته می‌تواند منجر به درد، آسیب به دندان‌های دیگر و سایر مشکلات شود. در بعضی موارد، دندان عقل نهفته ممکن است هیچ مشکل آشکار یا فوری ایجاد نکند. اما از آنجا که تمیز کردن آن‌ها سخت است، ممکن است در برابر پوسیدگی دندان و بیماری لثه بیش از دندان‌های دیگر آسیب‌پذیر باشند. دندان‌های عقل، که بعضی اوقات دندان‌های آسیاب بزرگ سوم نامیده می‌شوند، ممکن است در اواخر نوجوانی، اوایل ۲۰ سالگی ایجاد شود.

موارد زیر علائمی است که می‌تواند در نتیجه عفونت دندان عقل رخ دهد:

1. درد دندان یا اطراف آن
  2. درد فک
  3. تورم یا قرمزی لثه در اطراف دندان
  4. بوی بد دهان
  5. مشکل و احساس درد در هنگام جویدن چیزی
  6. مشکل در باز کردن دهان (تریسموس یا قفل شدن فک به دلیل اسپاسم عضلات فک که منجر به قفل شدن فک می‌شود.)
  7. تورم و التهاب غدد لنفاوی
  8. تب
  9. بی‌اشتهایی
  10. ترشحات زرد یا سفید رنگ بعد از کشیدن دندان

همراه ما باشید با مطالب خواندنی و آموزنده دکتر بهنام خرمی جراح بینی اصفهان –  جراح فک اصفهان  :

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | کشیدن دندان عقل در شهر اصفهان.

علل عفونت دندان عقل

دندان عقل تحت فشار

یک دندان عقل ممکن است به طور کامل در بالای لثه رشد نکند، از کناره‌ها بیرون بزند و یا فقط تا حدی در زاویه اشتباه رشد کنند. دندان‌های عقلی که فضای کافی برای رشد را ندارد به عنوان دندان‌های عقل تحت فشار شناخته می‌شوند. باقی مانده غذاهای مصرفی می‌توانند در لابه‌لا یا اطراف دندان عقل جمع شوند و در نتیجه این امر می‌تواند به عفونت دندان عقل منجر شود.

اصطلاح پزشکی عفونت و التهاب در اطراف دندان عقل نهفته، پریکورونیت نامیده می‌شود. طبق یک بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۶، عفونت دندان عقل نهفته (پریکورونیت) حدود ۸۱٪ افراد بین ۲۰ تا ۲۹ ساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کشیدن دندان عقل

این روش به معنای از بین بردن آن توسط دندانپزشک است. کشیدن دندان یک روش معمول برای درمان یا پیشگیری از مشکلات ناشی از دندان عقل است. عفونت می‌تواند در محل کشیدگی دندان رخ دهد. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که ۸.۴٪ از افرادی که دندان عقل خود را کشیده‌اند با عوارض جزیی مانند موارد زیر روبه‌رو می‌شوند:

1. عفونت
  2. خونریزی بعد از جراحی
  3. آسیب موقتی عصب
  4. حفره خشک (یک لخته خون بر روی محلی که دندان کشیده شده است برای محافظت از استخوان‌ها و اعصاب زیر آن ایجاد می‌شود.)

غذا و باکتری مانده در دندان عقل

دندان‌های عقل به دلیل سخت بودن تمیز کردن آن‌ها ممکن است آلوده شوند. غذا و باکتری مانده می‌توانند بین لثه و دندان تجمع یابند. این نقطه از دهان اغلب به دلیل طاقت فرسایی و مشکل بودن در مسواک کشیدن و نخ دندان کشیدن ممکن است باعث عفونت شود. انواع مختلفی از باکتری‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت در دندان عقل و اطراف آن شوند. در موارد نادر، عفونت می‌تواند به مناطق دیگر دهان و سر گسترش یابد. انواع باکتری‌هایی که می‌توانند منجر به عفونت دندان شوند عبارت‌اند از:

• استرپتوکوک
  • اکتینومیست
  • پپتواسترپتوکوک
  • پرووتلا
  • فوزوباکتریوم
  • ایکنلا کورودنس

پیشگیری از عوارض عفونت دندان

این جمله که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، به خصوص در عفونت دهان و دندان از اهمیت به سزایی برخوردار است. برای جلوگیری از ایجاد عفونت دندان می‌توان راه‌حل‌های زیر را پیشنهاد کرد:

1. سعی کنید حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید، تا از ایجاد پلاک دندان جلوگیری شود.
  2. از محلول‌های شوینده دهان و دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  3. حداقل دو بار در روز دندان‌ها را به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. سعی کنید از خمیردندان‌هایی که حاوی فلوراید هستند استفاده کنید.
  4. سعی کنید هر سه یا چهار ماه مسواک را تعویض کنید.
  5. از خوردن و آشامیدن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی شکر یا نشاسته تا حد امکان خودداری کنید.

در آخر توصیه می‌شود به شکل منظم برای معاینه‌ دندان‌ها به دندان‌پزشک متخصص مراجعه کنید، زیرا درمان در مراحل اولیه، بسیار ساده‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | . جراحی دندان عقل نهفته

تشخیص دندان عقل عفونی

دندانپزشک یا جراح دهان شما می‌تواند دندان ها و دهان شما را ارزیابی کند تا تشخیص دهد که آیا شما دندان عقل نهفته دارید یا وضعیت دیگری باعث مشکلات شما شده است. چنین ارزیابی‌هایی معمولاً شامل موارد زیر است:

بررسی وضعیت دندان ها و لثه های شما

اشعه ایکس دندان که می‌تواند وجود دندان‌های نهفته و همچنین علائم آسیب به دندان‌ها یا استخوان را نشان دهد.

عفونت‌های شدید یا عود کننده

عفونت شدید دندان عقل می‌تواند در سراسر دهان، فک و دستگاه تنفسی فوقانی گسترش یابد. در موارد نادر، عفونت به جریان خون منتقل می‌شود. این بیماری نادر و به شدت خطرناک سپسیس نامیده می‌شود. بسیاری از دندانپزشکان برای جلوگیری از خطر عفونت‌های شدید یا عود کننده دندان عقل را می‌کشند.

عفونت دندان عقل و گوش درد

حتی اگر هیچ علائمی وجود نداشته باشد، دندان عقل نهفته می‌تواند به دندان‌های دیگر آسیب برساند و و باعث عفونت شود. عفونت می‌تواند منجر به بوی بد دهان، گوش درد، سردرد، طعم عجیب دهان، دندان درد و تورم لثه شود که ممکن است باعث التهاب و قرمزی بیش از حد لثه شود.

جراح بینی اصفهان - جراح فک اصفهان | لزوم انجام جراحی دندان عقل نهفته

چه زمان به جراح فک مراجعه کنیم؟

اگر درد دندان ناشی از عفونت بیش از ۳ یا ۴ روز طول بکشد، یا اگر تورم در لثه‌ اطراف دندان عقل وجود داشته باشد بهتر است هرچه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک به بررسی مشکل می‌پردازد تا علت آن را شناسایی کند و درمان‌های مناسبی برای آن ارائه دهد.

بسیاری از افراد مراجعه به دندانپزشکی را تا زمان غیرقابل شدن درد و یا تورم شدید را به تاخیر می‌اندازند. در صورت بروز هر کدام، ممکن است مراقبت‌های اضطراری لازم باشد. به عنوان مثال پریکورونیت سالانه ۶٪ تا ۹٪ مراجعات اورژانسی به دندانپزشکان را تشکیل می‌دهد.

One thought on “علل بروز عفونت دندان عقل